رمزگشایی از اهداف بازدید رئیس‌جمهور آمریکا از "گنبد بمب اتمی"؛

بمب‌های سیاسی اوباما بر سر مردم هیروشیما

کدخبر: 2035606

تصویر حضور رئیس‌جمهوری که کم‌ترین اقدام برای کاهش تسلیحات هسته‌ای آمریکا را داشته و ۱ میلیارد دلار را به تجهیز سلاح‌های هسته‌ای کشورش اختصاص داده، در کنار بنای یادبود قربانیان هیروشیما، آخرین تقلای کاخ سفید است تا اوباما را "قهرمان مبارزه با سلاح‌های هسته‌ای" جلوه دهد.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »- پس از روزها، بحث و بررسی و گمانه زنی، سرانجام رئیس جمهور آمریکا روز جمعه از محل یادبود قربانیان انفجار هیروشیما دیدار کرد. ستون یادبود قربانیان بمباران اتمی هیروشیما در پارکی به همین نام و در نزدیکی ویرانه یکی از ساختمان‌هایی قرار دارد که در جریان بمباران این شهر آسیب دید و به همان صورت حفظ شده است. رئیس جمهوری آمریکا پیش از نثار حلقه گل در پای ستون یادبود بمباران هیروشیما، سخنانی ایراد کرد.

او گفت: به اینجا آمده‌ایم تا درباره نیروی ویرانگری تأمل و اندیشه کنیم که در گذشته‌ای نه چندان دور از بند رها شد و فاجعه و مرگ به همراه آورد؛ به اینجا آمده‌ایم تا برای مردگان، از جمله بیش از یکصد هزار مرد، زن و کودک ژاپنی، هزاران کره‌ای و تعدادی اسیر جنگی آمریکایی که در این شهر زندانی بودند سوگواری کنیم، ارواح آنان ما را مخاطب قرار می‌دهد.

اوباما با بیان این که "هفتاد و یک سال پیش، از آسمان مرگ فرود آمد" تصریح کرد: ما مصیبت جنگ را تجربه کرده‌ایم، بیایید شهامت آن را هم بیابیم تا با هم، صلح را بگسترانیم و دنیایی عاری از اسلحه اتمی پدید آوریم؛ خاطره هیروشیما نباید به فراموشی سپرده شود.

بسیاری پیش از این دیدار می‌گفتند اوباما نمی‌تواند در برابر چنین جنایتی سکوت مطلق پیشه کند و احتمالاً در کنار حرف‌های خود ولو غیر مستقیم از فاجعه‌ای که ایالات متحده رقم زده عذر خواهی خواهد کرد، اما متن سخنرانی وی چنان با ظرافت نوشته شده بود که هیچ اشاره‌ای به اشتباه بودن آنچه "تصمیم ضروری ترومن" شناخته شده، نشد.

حالا چرا؟

هفت دهه از بمباران هیروشیما می‌گذرد و بازدید از بنای یادبود هیروشیما هرگز در دستور کار روسای جمهور ایالات متحده قرار نگرفته چرا که "سفری پر خطر و پر حاشیه"، محسوب شده است. فورد، در سال 1974 نخستین رئیس جمهوری بود که از ژاپن بازدید کرد و گرچه در نظر داشت از بنای یادبود هیروشیما دیداری داشته باشد اما حواشی چنین بازدیدی او را از تصمیم خود منصرف کرد. سفر آیزونهاور به ژاپن هم در دهه شصت میلادی در آخرین لحظات به دلیل واکنش‌های گسترده کنسل شده بود.

برخی از گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که مقامات ژاپنی در سال 2009، سفر اوباما به هیروشیما را از ترس واکنش‌ها و انتظارات سیاسی کنسل کرده‌اند. مقامات ژاپنی می‌گفتند که مردم این کشور انتظار دارند اوباما به خاطر بمباران آمریکا از مردم عذرخواهی کند.

شاید مناسب‌ترین گزینه کاخ سفید برای حضور در مکانی که فاجعه‌ای بشری را رقم زده اوباما بود، تنها فردی که می‌توانست در چشمان مردم ژاپن نگاه کند و بی شرم از این که کشورش بزرگترین جنایت بشری قرن بیستم را موجب شده، رنج و دردهای قربانیان را روایت کند؛ چرا که همواره از "جهانی عاری از سلاح هسته‌ای" سخت گفته و با همین ادبیات هم توانسته جایزه صلح نوبل را از آن خود کند.

از حرف تا عمل!

اوباما در سخنرانی روز گذشته خود دقیقاً آنچه را گفت که مردم ژاپن دوست داشتند بشنوند: "جهانی بدون سلاح هسته‌ای" و "انقلابی اخلاقی"!

این در حالیست که گام‌های بسیار اندکی برای کاهش تسلیحات هسته‌ای آمریکا برداشته است؛ به گزارش روزنامه آمریکایی "ویک"، اوباما در مقایسه با همه روسای جمهور آمریکا پس از دوران جنگ سرد، حتی جرج بوش و بیل کلینتون، سلاح‌های هسته‌ای کمتری را معدوم کرده است.

روزنامه گاردین می‌نویسد: اوباما که جهانی عاری از سلاح هسته‌ای حرف می زند، با حجم زیادی از منتقدانی مواجه است که تصمیم پنهانی وی برای اختصاص یک میلیارد دلار برای ارتقا تسلیحات هسته‌ای آمریکا را زیر سؤال می‌برند، برنامه‌ای که طی آن سلاح‌های هسته‌ای آمریکا با صرف هزینه‌ای هنگفت برای مدت سی سال پیشرفته‌تر و مجهزتر می‌شوند.

اوباما یکی از قربانیان بمباران اتمی هیروشیما را در آغوش کشید

خاطره‌های پیش از ترک کاخ سفید

سالهاست واژه هیروشیما معادل "ترس از جنگ هسته‌ای" شده، شهری که نخستین هدف تسلیحات هسته‌ای جهان بود و قربانی بمب‌های آمریکایی شد. تصویر حضور رئیس جمهوری که آنچه رسانه‌های غربی توافق تاریخی هسته‌ای ایران می‌خوانند را رقم زده، در کنار بنای یادبود قربانیان هیروشیما، شاید آخرین امیدهای کاخ سفید است که باردیگر اوباما را "قهرمان مبارزه با سلاح‌های هسته‌ای" جلوه دهد.

علی الخصوص که افشا گری های اخیر بن رودز ، مشاور امنیت ملی نشان داد که رئیس جمهور در ظاهر صلح طلب آمریکا، برای سیاست‌های خاص منطقه‌ای خود توافق هسته‌ای با ایران را پذیرفته و در پناه "مبارزه با سلاح‌های هسته‌ای" همواره منافع سیاسی دیگری را دنبال کرده است.

بگذریم که بسیاری از کارشناسان، مانند جاناتان توبین هم بر این بارو هستند که سیاست‌های اوباما احتمال تکرار حملات هسته‌ای مانند هیروشیما را بیشتر از هر زمان دیگری افزایش داده؛ اما تصویر اوباما در کنار یادبود قربانیان سیاست‌های جنگ طلبانه آمریکا، تصویری ماندگار برای تاریخ نویسانی است که می‌خواهند هشت سال ریاست جمهوری او را بنویسند.

ارسال نظر: