مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل در پاسخ به «نسیم آنلاین» عنوان کرد

ایجاد ۳۷ هزار فرصت شغلی کمیته امداد در ۱۰ سال/ خوداتکایی ۱۳ هزار خانوار مددجو

کدخبر: 2048958

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل از خوداتکایی ۱۳ هزار خانوار تحت حمایت ظرف ۱۰ سال گذشته خبر داد و گفت: از سال ۱۳۷۴ تا کنون با ایجاد بخش خودکفایی و اشتغال بالغ بر ۳۷ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای خانواده‌های تحت پوشش ایجاد کردیم و منجر به خوداتکایی ۱۳ هزار خانوار شدیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی نسیم آنلاین ، بهروز زلالی در نشست خبری که به منظور تشریح عملکرد سال 94 برگزاری کرد، ضمن مهم شمردن خود اتکایی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، اظهار کرد: در 30 سرفصل کاری مددجویان را تحت حمایت قرار دادیم و تا کنون موفقیت بالایی در ایجاد اشتغال برای مددجویان از طریق کمک مالی همچنین آموزش مهارت و حرفه آموزی انجام دادیم.

وی با اشاره به ارائه خدمات بیش از سرفصل کاری، گفت: مشکلات و زندگی مددجویان بسیار است و خدمات ارائه شده کافی نیست و همت همه مسئولین و تک تک آحاد جامعه را نیاز داریم تا جامعه عاری از هر گونه فقر و نیازمندی باشد.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل همچنین بیان کرد: اگر همه به مسئولیت اجتماعی خودمان واقف باشیم همه افراد خیر و نیکوکار و متمکن بدانند آنچه دارند نعمات خداوند متعال است و به نوعی سهم فقرا هم در مال آنها مقرر شده، نیازمندی در جامعه نخواهد بود.

زُلالی یادآور شد: بر اساس اساسنامه تشکیل کمیته امداد هدف از ایجاد این نهاد حمایتی توانمند سازی نیازمندان و محرومان با ارائه خدمات اجتماعی، حمایتی فرهنگی و معیشتی به آنهاست و کمیته امداد امام خمینی (ره) موظف به شناسایی انواع محرومیت‌های مادی و معنوی نیازمندان و افراد و خانواده‌های لازم الحمایت در شهر و روستاهاست.

وی تصریح کرد: پیشنهاد خط مشی‌ها، اجرایی سازی و طرح و برنامه ریزی موثر برای رفع محرومیت از وظایف مهم کمیته امداد امام خیمینی(ره) است همچنین فراهم سازی امکانات لازم برای برای خوداتکایی، استقلال اقتصادی افراد و خانواده‌های نیازمند از اهم وظایف کمیته امداد است ضمن آنکه ایجاد تسهیلات لازم برای سلامت خانواده‌های نیازمند، مساعدت‌های نقدی و غیر نقدی برای تأمین مسکن، جهیزیه، کمک به ازدواج نیازمندان از اهم برنامه‌های ارائه شده برای مددجویان کمیته امداد است.

رویکرد اصلی توانمندسازی مددجویان

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل به خدمات فرهنگی ارائه شده به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) اشاره کرد و ادامه داد: ارتقاء باورهای دینی، توجه به سبک زندگی مددجویان، ارائه خدمات مشاوره، مددکاری، حمایت‌های حقوقی و قضایی و صیانت از نهاد خانواده از دیگر اقدامات و وظایف مهم زیرساختی کمیته امداد محسوب می‌شود.

زُلالی ترویج و احیای فرهنگ نیکوکاری را از دیگر موارد بنیادی در کمیته امداد دانست و خاطر نشان کرد: اکرام ایتام از وطایف اصلی کمیته امداد است در همین راستا از خانواده‌های نیازمند که شناسایی شده و تحت عنوان مددجوی کمیته امداد در چتر حمایت این نهاد قرار گرفتند با رویکرد توانمند سازی آنها، حمایت می‌کنیم.

وی با اتفاق نظر در عملکرد همه حوزه‌های فعال در کمیته امداد بر امر خوداتکایی مددجویان اظهار کرد: تا کنون در امر اشتغال و ایجاد فرصت‌های مناسب برای توانمند سازی خانواده‌ها تا به امروز به گفته مسئولان سایر دستگاه‌های اجرایی موفق عمل کریم و با توجه به اعتقاد مسئولان کمیته امداد بر امر توانمندسازی مددجویان و ارائه خدمات بی‌منّت به یاری خدا شاهد توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد هستیم.

حمایت کمیته امداد اردبیل از 61 هزار مددجو

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل به زندگی 338 هزار و 334 خانوار در استان اردبیل اشاره کرد و افزود: این تعداد خانواد جمعیت یک میلیون و 250 هزار نفری استان اردبیل را تشکیل می‌دهند، از این تعداد جمعیت استان 9 درصد از مجموع خانوارها به تعداد 31 هزار و 600 خانوادر در تعداد 61 هزار و 100 نفر تحت حمایت کمیته امداد هستند.

زُلالی ادامه داد: 59 درصد جمعیت تحت حمایت کمیته امداد در استان اردبیل را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند و 41 درصد با سرپرست مرد اداره می‌شوند و مطابق سرشماری سال 1390 در استان اردبیل، 35 هزار زن سرپرست خانوار شناسایی و ثبت شده‌اند با این اوصاف قریب 19 هزار نفر از این زنان تحت حمایت کمیته امداد امام هستند که رقمی بالغ بر 60 درصد از زنان تحت حمایت امداد هستند.

1200 روستا تحت حمایت کمیته امداد

وی همچنین بیان کرد: از مجموع خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد در استان اردبیل 48 درصد ساکن شهرها، و 52 درصد در روستاها ساکن هستند و از 1700 روستای استان، 1200 روستا استان اردبیل تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و به عبارتی مددجویان تحت پوشش ما در 71 درصد از روستاها ساکن هستند و از این تعداد هم قریب 40 درصد خانواده‌ها در مناطق محروم زندگی می‌کنند که طبق تقسیم بندی و ضرایب وزارت کشور 900 روستای استان اردبیل منطقه محروم است.

44 درصد مددجویان 70 ساله اند

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل با اعلام آمار سن مددجویان کمیته امداد استان اردبیل گفت: بیش از 27 هزار نفر، معادل 44 درصد از مددجویان کمیته امداد استان اردبیل افراد بالای 70 سال هستند و به عبارتی 26 درصد از سالمندان استان اردبیل تحت حمایت کمیته امداد هستند که با توجه به سالمندی نیاز جدی به حمایت صرف دارند و بعضاً تحت حمایت فرزندان خود نیز نستند.

زُلالی به خانواده‌های یک نفره 2 نفره تحت حمایت کمیته امداد اشاره کرد و ادامه داد: 76 درصد از مددجویان ما خانوارهای یک و 2 نفره هستند و عمده آنها سالمندانی هستند که تحت عنوان طرح شهید رجایی از کمیته امداد خدمت دریافت می‌کنند و 50 درصد این افراد با فوت سرپرست تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند و 6 درصد به جهت طلاق و متارکه، 33 درصد به دلیل از کارافتادگی سرپرست خانوار، 7 درصد با عامل بیماری سرپرست و 4 درصد به دلیل سایر نیازمندی‌ها همچون کثرت اولاد، زندانی بودن سرپرست خانواده و سرباز بودن سرپرست خانواده تحت حمایت کمیته امداد هستند.

56 میلیارد تومان کمک بلاعوض

وی در بخشی از اظهارات خود اعلام کرد: در سال 94، بیش از 56 میلیارد تومان خدمات بلاعوض به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد استان اردبیل ارائه شد، مطابق سرفصل‌های حمایتی کمیته امداد کمک به سلامت خانواده‌ها از اولویت‌های کاری است و کمیته امداد جزء چهار دستگاه بیمه‌گر کشور است و مددجویان خود را تحت حمایت درمانی قرار داده و خدمات درمانی و هزنیه‌های درمانی خانواده‌های تحت حمایت خود را پرداخت می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: هر نیازی که در جهت سلامتی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد باشد از جمله اعزام به سایر مراکز درمانی در دیگر استانها را انجام می‌دهیم و تلاش کردیم تا اکثر پزشکان در مراکز درمانی را به جهت تسهیل در خدمات رسانی به خانواده‌های تحت حمایت طرف قرار داد با بیمه درمان کمیته امداد، قرار دادیم.

7 میلیارد اعتبار سلامت مددجویان

زُلالی اعلام کرد: پزشک خانواده از دهه 70 در کمیته امداد اجرایی شده و در سال 94 بالغ بر 7 میلیارد تومان در استان اردبیل صرف هزنیه سلامت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد شده است و حدود 1500 نفر بیمار زمین‌گیر، صعب الاعلاج، دارای بیماری مزمن، سرطان و ام اِس تحتن حمایت داریم و علاوه بر تأمین هزنیه‌های درمان این تعداد افراد به صورت ماهانه و مجزا از خدمات مستمر، مبلغی ماهانه در تأمین نیازهای بیماران پرداخت می‌شود، از قبیل تأمین محصولات بهداشتی بیماران زمین‌گیر و تلاش داریم تا با کمک به این افراد درد ناشی از بیماری را برای آنها تا حدودی با رفاه و آسایش کاهش دهیم.

وی به وجود 1500 کودک زیر شش سال و ماداران باردار دچار سوء تغذیه در استان اردبیل که تحت حمایت کمیته امداد هستند نیز اشاره کرد و گفت: این افراد توسط مراکز بهداشتی و درمانی به کمیته امداد معرفی شده و در قالب بسته‌های غذایی و یا سبد کالا به صورت ماهانه خدمات دریافت می‌کنند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل، مقوله بهداشت را امری پیشگیرانه و کاهش دهنده هزنیه‌ها در حمایت از مددجویان خواند و افزود: در این زمیته اعتبارات قابل توجهی را در نظر می‌گیریم به ویژه برای مناطق محروم همچنین برای روستاها که بیشترین مشکل را در آن مناطق داریم مانند نبود سرویس بهداشتی و حمام در بعضی از روستاها که تا 10 سر عائله زندگی می‌کنند این امکانات اولیه وجود ندارد که اعتبارات خوبی را برای آنها ایجاد می‌کنیم.

کارآفرینی با 20 میلیون تومان ابتکار کمیته امداد

زُلالی ادامه داد: اشتغال یکی از دغدغه‌های جدی جامعه هدف کمیته امداد است، فراهم کردن اشتغال‌های پایدار برای مددجویان را در سرلوحه خود قرار دادیم و اشتغال مبتنی بر توسعه کارآفرینی در کشور مد نظر ماست که این خود به 200 میلیون تومان برای ایجاد هر فرصت شغلی در مشاغل کوچک و بالغ بر 500 میلیون برای بنگاه‌های بزرگ نیاز دارد در حالیکه برای مددجویان کمیته امداد با مبلغ 20 میلیون تومان این اشتغال با تکیه بر کارآفرینی ایجاد می‌شود.

43 درصد اشتغالزایی ویژه زنان سرپرست خانوار

وی تصریح کرد: از سال 1374 تا کنون با ایجاد بخش خودکفایی و اشتغال در کمیته امداد استان اردبیل بالغ بر 37 هزار و 500 فرصت شغلی برای افرادی که نیازمند سرمایه و خانواده‌های تحت حمایت ایجاد کردیم که منجر به خودکفایی و خود اتکایی 13 هزار خانوار شده و در سال 94 حدود 2 هزار و 100 طرح اشتغالزایی برای خانواده‌های تحت حمایت با اعتبار صرفاً 20 میلیارد تومان ایجاد شده که این مبلغ از محل تسهیلات بانکی و بودجه کمیته امداد تأمین شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل، خاطرنشان کرد: بالاترین رقم اشتغالزایی در بین دستگاه‌ها در استان اردبیل به کمیته امداد اختصاص دارد و کمیته امداد در سراسر کشور توانسته از سال 90 حرف اول را در ایجاد اشتغال داشته باشد و با نظارت‌های مستمر این اشتغال پایدار است و با شناسایی دقیق و آموزش‌های مهارت آموزی 43 درصد اشتغال ایجاد شده برای زنان سرپرست خانوار است.

زُلالی یادآور شد: زنان سرپرست خانوار کمتر از 50 سال در اجرای طرح‌های اشتغال مشمول بیمه خدمات درمانی می‌شوند و کمیته امداد هزنیه بیمه زنان سرپرست خانوار را پرداخت می‌کند و قریب به 6 هزار و 500 خانوار تحت حمایت کمیته امداد از خدمات بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند و شامل جمعیت 20 هزار نفری است.

وی اجرای طرح اشتغال برای خانواده‌های تحت پوشش را مطابق توان و علاقه، با آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برای مددجویان و خانوادها عملی دانست و افزود: همچنین برای دانش‌آموزان مقاطع متوسطه در خانوارهای تحت پوشش خود، مستمر و مرتب آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را به صورت مرتب برگزار می‌کنیم که با یک مهارت وارد بازار کار شوند که در استان اردبیل هم اکنون جمعیت 5 هزار و 200 دانش‌آموز و هزار دانشجو را تحت حمایت داریم و کمک هزنیه تحصیلی، پیگیری وضعیت تحصیلی آنها از طریق رابطین و برگزاری کلاس‌های تقویتی و برگزاری کلاس‌های کنکور و خدمات مشاوره فرهنگی از جمله خدمات متنوع فرهنگی است که به آنها ارائه می‌دهیم.

کمترین آمار طلاق در ازدواج مددجویان

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل، ارادئه خدمات مشاوره به خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد را از دیگر خدمات فرهنگی اعلام و ادامه داد: رفع اختلالات روانی و مشاوره به خانواده‌های مددجو توسط مشاورین مجرب و آموزش مهارت های زندگی در کانون‌های فرهنگی امداد در سطح استان از جمله اقدامات موثر فرهنگی کمیته امداد استان اردبیل است که از طریق 3 کانون دائم و 80 کانون درفصل تابستان با پایگاه قرار دادن مساجد و مدارس ارائه می‌شود.

زُلالی تأکید کرد: در نتیجه کلاس‌های آموزشی و برگزاری دوره‌های مهارت آموزی برای نو عروسان و پیگیری وضعیت زندگی آنها، استان اردبیل در بین مددجویان کمیته امداد کمترین آمار طلاق را دارد و این در مرحله اول به دلیل اعتقادات و باورهای دینی مردم اردبیل است و در مرحله دوم آثار آموزش‌های ارائه شده است ضمن آنکه شوهران مددجویان نیز در صورت نیاز برای کسب و کار خود و حفظ ثبات خانواده از کمیه امداد وام دریافت می‌کنند.

وی اظهار کرد: در سال 94 مددجویان کمیته امداد استان اردبیل رتبه اول حفظ قرآن در بین استانهای شمالغرب و در سطح کشور رتبه سوم کشوری را به دست آورد همچنین با برپایی اردوهای زیارتی و سیاحتی برای دانش‌آموزان و دانشجویان و خانواده‌ها و سالمندان و اعزام به مناطق زیارتی و عتبات عالیات در کنار جشنواره‌ها و مسابقاتی که برگزار کردیم از جمله خدمات فرهنگی ارائه شده به مددجویان بوده است.

مددجویان دیروز کمیته امداد امروز مدیر، قاضی و پزشک‌اند

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل، تأکید کرد: هم اکنون در سطح استان اردبیل مدیرانی داریم که زمانی تحت پوشش کمیته امداد بودند همچنی پزشک متخصص که هم اکنون برخی از پزشکان طرف قرارداد با کمیته امداد استان اردبیل زمانی خود تحت حمایت کمیته امداد بودند همچنین در مشاغل و مسئولیت‌هایی چون قاضی، بخشدار و مسئولیت‌های کشوری که زمانی که تحت پوشش کمیته امداد استان اردبیل بودند و امروز با موثر بودن تلاش‌های انجام شده مستقل و خدمت رسان به جامعه‌اند.

زُلالی ارائه خدمات و مشاوره حقوقی مستمر و پیگیری حقوق خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد را از دیگر خدمات ارائه شده برشمرد و افزود: خدمات عمرانی و احداث و بازسازی و تعمیر مسکن مددجویان از جمله مهمترین خدمات کمیته امداد است برای مددجویان و محرومین چرا که 50 درصد توانمندسازی به تأمین مسکن مددجویان ارتباط دارد و در کمیته امداد امام خمینی اهتمام ویژه به خانه‌دار شدن مددجویان هست.

خدمت به 31 هزار نفر خارج از پوشش کمیته امداد

وی گفت: در مقوله حمایت پرداخت مستمری و پوشش مستمر 2 هزار و 400 یتیم در طرح محسنین و خانواده‌های نیازمند حمایت افراد نیکوکار را جلب کردیم و در سال 94 بیش از 7 هزار وام قزض الحسنه به خانواده‌های تحت حمایت و افراد نیازمند پرداخت کردیم و قریب 14 هزار خانوار در قالب 31 هزار نفر به کمیته امداد به صورت موردی خارج از خانواده‌های تحت پوشش مراجعه کرده و خدمات گرفتند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل، به پرداخت هدیه 2.5 میلیون تومانی برای ازدواج مددجویان اشاره کرد و افزود: علاوه بر مبلغ هدیه 3 میلیون تومان هم وام قرض الحسنه پرداخت می‌کنیم و حوزه توسعه مشارکت‌های مردمی نیز با فعالیت جدی فرهنگ حسنه احسان، انفاق و نوع دوستی را با استناد به آیات قرآن تروج می‌دهد و تلاش داریم با توزیع صندوق صدقات و پایگاه‌های جمع آوری کمک‌های مردمی حمایت خیرین و نیکوکاران را جذب کنیم امسال تلاش داریم 26 واحد نیکوکاری در استان را به 60 واحد در مساجد ارتقاء دهیم و فرآیند خدمات را سرعت دهیم.

ارسال نظر: