در مراسم رونمایی "آخرین زمستان مجید":

یکتا: باید نهضت جمع‌آوری سیره شهدا راه بیفتد/ هر فرد می‌تواند نیابت یک شهید را بر عهده بگیرد

کدخبر: 2049877

حسین یکتا در مراسم رونمایی و نشست خبری مستند "آخرین زمستان مجید" که روز گذشته در خبرگزاری "نسیم" برگزار شد، گفت: معتقدم باید یک نهضت در زمینه جمع آوری سیره شهدا ایجاد شود و هر کسی به سراغ پدر و مادر شهیدان که امروزه در اواخر سن‌شان قرار دارد، برود و از آنها درباره نحوه تربیت فرزندانشان سوال کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم رونمایی و نشست خبری مستند «آخرین زمستان مجید» روز گذشته با حضور "حسین یکتا"، "مهدی مطهر" تهیه کننده و "علی قرائتی" کارگردان این مستند در خبرگزاری نسیم برگزار شد.

مهدی مطهر، تهیه کننده این مستند در ابتدای نشست در سخنانی، گفت: بسیاری از فیلم هایی که تولید می شود دو جنبه دارد. نخست موضوعی است که مستند یا فیلم بر اساس آن ساخته می شود و دوم بهانه ای برای ساخت فیلم است تا در جریان آن جوانان علاقمند به فعالیت در عرصه مستند پرداخته تا به یک فیلم ساز تبدیل شوند.

وی افزود: فیلم مستند "آخرین زمستان مجید" بر اساس زندگی نامه شهید مجید صنعتی ساخته شده است. بر این اساس پیرامون ایده ساخت این مستند باید به این نکته اشاره کنم که جایی نبود که حاج "حسین یکتا" برای صحبت و سخنرانی بروند و درمورد این شهید بزرگوار صحبت نکنند.

این تهیه کننده ادامه داد: مجموعه این عومل موجب شد تاساخت این مستند درمورد شهید صنعتی در دستور کار ما قرار بگیرد.

مطهر خاطرنشان کرد: من همیشه توصیه ای به جوانان حزب الهی و مذهبی پیرامون عدم ساخت مستند درمورد موضوعاتی چون اردوهای جهادی و شهدا داشتم و ساخت آن را منوط به کسب تجربه کرده بودم. همانگونه که به جوانان روشنفکر توصیه کرده بودم تا بعد از کسب تجربه لازم پیرامون موضوعاتی چون آسایشگاه سالمندان و یا کهریزک مستندی تولید نکنند.

مطهر: شهید مجید صنعتی از شهدای خاص به شمار می‌رود

وی اضافه کرد: با توجه به این توضیحات چی شد که خودم این مستند را ساختم؟ دلیل این بود که خانواده شهیدان نمک وجوهری دارند که موجب می شود مردم و مخاطبان این قبیل کارها را مشاهده کنند.

این تهیه کننده تصریح کرد: در این مستند حاج "حسین یکتا" پیرامون این شهید صحبت و سخن می گوید. همچنین "علی قرایتی" به عنوان کارگردان به خانه شهید رفته و اقدام به جمع آوری عکس می کند. فکر کردیم که کار خوبی ساخته خواهد شد.

مطهر ادامه داد: شهید "مجید صنعتی" شهید خاصی است و ویژگی های خاصی هم داشت. در این راستا حاج "حسین یکتا" رابطه بسیار خوبی با این شهید داشت و از این روی حرف های جذاب تری برای زدن در این نشست رونمایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: پیرامون ایده ساخت فیلم نیز باید به این موضوع مهم اشاره کنم که به دنبال گپ و گفتی که با حاج حسین یکتا داشتیم ایده ساخت این فیلم بوجود آمد و در ذهن ما شکل گرفت.

این تهیه کننده اضافه کرد: ما 250 هزار شهید داریم که رسانه ملی حداکثر برای یک تا دو هزار تفر آنها اقدام به ساخت و تولید محصولات فرهنگی مختلف کرده است. اما همه ما می دانیم که شهدای عزیز چیزهای شنیدنی و دیدنی فراوانی دارند که جا دارد خود خانواده ها اقدام به تهیه و تولید محصولات فرهنگی از عزیزان شهید خود کنند.

مطهر تصریح کرد: البته امروزه ابزار تولید بسیار ارزان شده است و این انقلاب فیلم سازی برای 250 هزار شهید باید هرچه زودتر شروع شود. بر این اساس خانواده ها، بخش خصوصی و بخش های دیگر می توانند با فعالیت در این عرصه موجب خلق و ایجاد اتفاقات عجیبی شوند. بر این اساس ساخت و تولید این مستند می تواند نقطه آغاز این حرکت باشد. زیرا اگر بخواهیم دست بر روی دست بگذاریم نهادهای دولتی که برای شخصیتی چون آیت الله کافی فیلم نساخته اند برای شهدای دیگر هم فیلم و کاری تولید نخواهند کرد. پس ما باید خود شروع کننده این حرکت باشیم.

یکتا: باید نهضت جمع‌آوری سیره شهدا راه بیفتد

در ادامه حسین یکتا گفت: زمانی که وی برای ساخت این مستند به سراغم آمد، در اول قبول نکردم؛ چرا که این کار با همکاری سازمان هنری - رسانه ای اوج ساخته شده و نمی خواستم احساس شود برای ساخت این کار نگاه فامیلی وجود داشته است؛ با این حال می دانستم که شهدا تا زمانی که خودشان نخواهند، رخ نشان نخواهند داد مانند شهدای غواص که مقام معظم رهبری درباره آنها فرمودند عنایت امام عصر بوده که این شهدا در چنین مقطعی آمده اند.

وی ادامه داد: امروز سال های زیادی از زمان جنگ می گذرد که شهدا رخ نشان داده اند و شهید مجید هیچگاه شیطنتی که گناه در آن باشد، انجام نداده بود؛ البته شیطنت هایی آن هم در زمانی که هیچ دعای عرفه و راهیان نوری وجود نداشت، انجام می دادیم، ولی این شهید هیچگاه شیطنت هایش با گناه همراه نبود.

این فعال فرهنگی افزود: پیکر شهید بعد از 10 سال و تنها دو روز مانده به شهادت امام رضا (ع) پیدا و دفن شد و نکته جالب این است که بعد از دفن پیکر مجید، مراسم تشییع آن از رسانه ملی پخش شد و این بدان معنی است که خدا خودش کارها را انجام می دهد.

یکتا با بیان اینکه پدر شهید در آن زمان ماشینی برایش می خرد، ولی مجید حاضر بود ماشینش را بفروشد و هزینه آن را خرج جبهه کند، تصریح کرد: هر فردی که همه چیز را برای خدا به زمین بکوبد، خدا همه چیز را برای او به زمین خواهد کوبید و امروز امام زمان (عج) برای شهدا همه چی را به زمین بکوبد و در اصل خدا و امام زمان (عج) صحنه گردان هستند.

وی تصریح کرد: بعضی از انسان ها برکتی هستند و شهید علم الهدی یکی از آنها است؛ چرا که وی به زیر تانک می رود و پیکرش یک سال مفقود می ماند، ولی الان مقبره اش داراشفاء عشق است و شهید مجید قرائتی کوپایی نیز از همین افراد است؛ البته شهدای غواص نیز برکتی بودند؛ چرا که توانستند کشور را تکان دهند، ولی ما نمی توانیم هیچ کاری انجام دهیم.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه امثال شهید مجید قرائتی نظر کرده هستند، افزود: نگاه ام به شهید و امثال آن این است که واقعا بند ناف تعلقات دنیا را قیچی کرده اند و یادمان دادند که باید از آن دنیا به آسانی بگذریم.

یکتا گفت: در زمان جنگ در کانالی که آب سردی هم داشت در اطراف نهرالخین آموزش می دیدیم که به شهید مجید گفتم در این کانال بیشتر به وی خوش می گذرد یا در تهران، شهید در جوابم گفت اینجا بیشتر خوش می گذراند و این نشان دهنده تحول عجیب در بین شهدا بود؛ البته شهید مجید در جمع خانوادگی ما و در میان همه شهدای خانواده مان از همه مظلوم تر و معصوم تر بود و شهدا نان همین مظلومیت و معصومیت و بی توجهی به دنیا را خورده اند.

وی افزود: طبیعتا مهدی مطهر، تهیه کننده «آخرین زمستان مجید» به علی قرائتی کوپایی برای ساخت این اثر اعتماد کرده و به نوعی جوانداری کرده است و به تبع قرائتی نیز از پس این آزمایش به خوبی بر آمد.

یکتا: باید هر فردی فیلم "ایستاده در غبار" را با رویکرد سالمندان فامیل خود بسازد

این فعال فرهنگی تصریح کرد: معتقدم باید یک نهضت در زمینه جمع آوری سیره شهدا ایجاد شود و هر کسی به سراغ پدر و مادر شهیدان که امروزه در اواخر سن شان قرار دارد، برود و از آنها درباره نحوه تربیت فرزندانشان سوال کند تا از این طریق سیره زندگی شهدا را با رویکرد تربیت جوانان امروز و سبک زندگی ایرانی و اسلامی تهیه کنیم؛ به عبارت دیگر ما می توانیم کار نهضتی داوطلبانه تفحص سیره شهدا را راه بیندازیم.

یکتا ادامه داد: هر کسی می تواند از شهدای فامیل اش فیلم و مستند تهیه کند و از این رو باید از علی قرائتی کوپایی به خاطر ساخت فیلم شهیدی که در فامیل شان بود، تشکر کنیم؛ البته وی می تواند فیلم «ایستاده در غبار» را با رویکرد سالمندان و بزرگان فامیلش بسازد.

وی در پایان به نحوه شهادت شهید مجید قرائتی اشاره و خاطر نشان کرد: شب عملیات کربلای 4 وقتی گردان مجید از رود خین عبور کرد، به خاطر حجم بالای نیروهای دشمن مجبور شدند که صبح از جزیره عقب نشینی کنند که در همین حین تیری به سر شهید مجید اصابت می کند ولی شهید نمی شود و وی با گرفتن پای همرزش از او می خواهد که او را به عقب ببرد که همرزش پای خود را از میان دست های شهید مجید بیرون می کشد و نمی تواند او را به عقب ببرد و به احتمال زیاد نیروهای بعثی بعد از رسیدن به جزیره به مجید تیر خلاصی می زنند.

قرائتی: ساخت مستند "آخرین زمستان مجید" شش ماه زمان برد

علی قرائتی کارگردان مستند "آخرین زمستان مجید" در بخش دوم این نشست گفت: سال 1380 بود که شهید "مجید صنعتی" پیدا شد. آن موقع من شش سال بیشتر نداشتم. از کودکی تا امروز با صحنه هایی پیرامون شهید و شهادت بزرگ شدم.

وی افزود: برای ساخت این مستند به سراغ حاج "حسین یکتا" رفتم و از او برای ساخت چنین مستندی کمک خواستم. البته او در ابتدا کمی من را دواند و معطل کرد ولی درنهایت کار ساخت این مستند جلو رفت تا امروز شاهد اکران و رونمایی آن هستیم.

این کارگردان ادامه داد: پروژه ساخت این مستند شش ماه به طول انجامید و هم اکنون نیز در حدود هفت ماهی می باشد که ساخت این مستند به پایان رسیده است.

ارسال نظر: