سنایی: امروز روشن‌ترین زمان همکاری‌های ایران و روسیه در طول تاریخ است

کدخبر: 2050010

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه روابط ایران و روسیه نه فقط در زمینه تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران، بلکه در زمینه های مختلف دیگر از جمله منطقه‌ای و خاورمیانه به نتیجه رسیده و در حال انجام است گفت: امروز روشن ترین زمان تاریخی همکاری های دو کشور در طول تاریخ است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه امروز در نشست مشترک تجاری ایران و روسیه در گراند هتل آستراخان اظهار داشت: روابط تهران و مسکو در همه ابعاد و زمینه های سیاسی، منطقه ای و اقتصادی در حال توسعه است.

به گفته سنایی، طی سه سال گذشته رییسان جمهوری دو کشور هفت بار با یکدیگر ملاقات کرده اند و به زودی نیز هشتمین دیدار را برگزار خواهند کرد که سبب افزایش سطح همکاری های خواهد شد.

وی تصریح کرد: طی سال 2015 و نیمه نخست سال 2016 همه اسناد مورد نیاز برای رشد روابط دو کشور امضا شده و اکنون زمان اجرا فرا رسیده است.

سنایی خاطرنشان کرد: این اسناد در زمینه های سرمایه گذاری مشترک، تسهیل صدور روادید برای ارائه وام و تسهیلات بین دو کشور، گمرکی و تولیدات سبز به امضا رسیده که در حال اجرا است.

وی همچنین گفت: روابط دو کشور نه فقط در زمینه تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران، بلکه در زمینه های مختلف دیگر از جمله منطقه ای و خاورمیانه به نتیجه رسیده و در حال انجام است و امروز روشن ترین زمان تاریخی همکاری های دو کشور در طول تاریخ است.

سفیر ایران در روسیه یادآور شد: دو سال پیش فقط چهار پرواز هفتگی بین ایران و روسیه بود، اما اکنون شمار پروازهای ثابت به 15 رفت و برگشت رسیده است.

وی تصریح کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران از رشد حجم مبادلات دو کشور خبر داده و دولت روسیه نیز اعلام کرده که در نیمه نخست سال 2016 سطح ارزش آن نسبت به مدت مشابه سال قبل 67 درصد رشد داشته است.

سنایی تاکید کرد: البته این حجم مبادلات راضی کننده نیست، زیرا قابلیت های بسیار خوبی برای رشد روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: ایران خواستار بازگشت حجم روابط تجاری با آستراخان به سال 1917 است که بازرگانان بسیار زیادی از ایران در این بندر حضور داشتند و تجار پرشمار روسی نیز در بندر انزلی فعالیت می کردند.

سفیر ایران در پایان تصریح کرد: روسیه یک قدرت منطقه ای محسوب می شود و اتحادیه اوراسیا، کریدور بین المللی شمال- جنوب و جاده ابریشم (که از آستراخان می گذرد)، ابزارهای خوبی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور محسوب می شوند.

مذاکرات هیات ایرانی با مقام های آستراخان در حالی برگزار می شود که هیات 45 نفری این استان در جریان سفر چهار روزه خود به ایران که دیشب پایان یافت برای توسعه روابط و همکاری های اقتصادی نشست هایی را با مقام های استان مازندران برگزار کرد و در تهران نیز در اجلاس توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور شرکت کرد.

براساس برنامه اعلام شده، واعظی همچنین پس از پایان مذاکرات در آستراخان، فردا (چهارشنبه) با خانم ورونیکا نیکشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در باره گسترش همکاری ها و بررسی روند مذاکره پیمان تجارت آزاد بین ایران و این اتحادیه دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در روسیه، دیدار با نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی، دنیس مانتوروف وزیر صنعت تجارت و مذاکرات با الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه همتای واعظی به عنوان رییس روسی کمیسیون دائمی همکاری های اقتصادی دو کشور که با حضور سنایی سفیر ایران در مسکو انجام خواهد شد، نیز از دیگر برنامه های مذاکرات وزیر ارتباطات برای توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه بشمار می رود.

ولی الله افخمی راد رییس سازمان توسعه و تجارت، اسدالله عسگراولادی رییس اتاق بازرگانی بازرگانی ایران و روسیه، اصغر عبدالله پور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل هواپیمایی تابان و وحید ازوجی معاون توسعه مدیریت و منایع سازمان هواپیمایی از جمله اعضای هیات ایرانی در سفر به روسیه هستند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: