حجت‌الاسلام کاشانی پاسخ می‌دهد:

اولین اقدام امیرالمومنین(ع) در حکومت چه بود؟ + صوت

کدخبر: 2051567

از زهرای اطهر آمده: "علی جان من وصیت سختی دارم، اگر نمی‌توانی انجام بدهی به زبیر بگویم..."

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، حجت الاسلام حامد کاشانی در برشمردن اقدامات امام علی (ع) در زمان زمامداری حکومت به بیان اولین اقدام امام اول شیعیان پرداخت و گفت:

وقتی که امیر المؤمنین (علیه السّلام) به حکومت رسید در ابتدای کار طی نامه‌ای معاویه را از قدرت عزل کرد تا بعداً معاویه ادّعا نکند که یک روز… -البتّه در روایت امیر المؤمنین (علیه السّلام) اصطلاح است، یعنی خیلی کم- فرمود: والله من دو روز هم معاویه را والی خود قرار نمی‌دهم. این دو روز به معنای دو روز نیست، به این معنا است که من اصلاً نمی‌خواهم والی من باشد، حتّی یک لحظه هم نمی‌خواهم. نه این‌که اتوبوسی آمده بودند خودشان اتوبوسی هم فرار کردند! یک نفر آمد که اصلاً اهل شوخی نیست و اصلاً بازی سیاست هم بلد نیست!

یکی از اتّهامات به امیر المؤمنین این بود که "علی سواد سیاسی اش پایین است"

یکی از اتّهامات به امیر المؤمنین (علیه السّلام)، آن کسی که پرچمدار علم عالم ملک و ملکوت است این است که می‌گفتند سواد سیاسی علی پایین است، بعضی چیزها را متوجّه نمی‌شود؛ مثلاً این‌که باید با معاویه کنار بیایی. آن‌ها جلوی در ایستاده بودند، سخنگوی امیر المؤمنین (علیه السّلام) می‌گفت: عثمان بن حنیف. در جمع نبود. می‌گفتند در حال کشاورزی روی زمین است. می‌گفتند او را فرا بخوانید تا بیاید. می‌گفتند إن‌شاءالله نفر بعدی ما هستیم. وارد می‌شد و می‌آمد. نفر بعدی را صدا می‌کردند: سهل بن حنیف. می‌گفتند در محراب مسجد در حال عبادت کردن است. یک به یک شهرهای بزرگ و کوچک بین آن‌ها تقسیم شد و یک عدّه متوجّه شدند همه‌ی شهرها دارد تمام می‌شود. مثلاً می‌دیدند حتّی حکومت ساوجبلاغ هم نمانده! آن عدّه تقاضای ملاقات با امیر المؤمنین (علیه السّلام) کردند و به دیدن او آمدند. اشخاصی مثل زبیر، پسر عمه‌ی امیر المؤمنین (علیه السّلام).

از زهرای اطهر آمده: "علی جان من وصیت سختی دارم، اگر نمی‌توانی انجام بدهی به زبیر بگویم..."

از حضرت زهرا (سلام الله علیها) در جایی آمده است که علی جان من وصیت سختی دارم، اگر نمی‌توانی انجام بدهی به زبیر بگویم تا انجام دهد. هیچ کسی قابل تضمین نیست! زبیر از جمله کسانی بود که خوب بودند. وقتی به دیدن امیر المؤمنین (علیه السّلام) آمد، امیر المؤمنین شمع را خاموش می‌کند. برای امیر المؤمنین (علیه السّلام) کاری نداشت که وقتی مهمان آمده مبلغ آن شمع را از جیب خود پرداخت کند و خاموش نکند، آن را روشن بگذارد. امّا این کار منظور داشت. امیر المؤمنین (علیه السّلام) بخیل که بخیل نبود، مبلغ پنج عدد شمع را از پول خود به بیت المال پرداخت می‌کرد، در جا سکّه از جیب خود به بیت المال می‌پرداخت و شمع را خاموش نمی‌کرد، عیبی نداشت. امّا خاموش کرد و روشن کرد یعنی من به اندازه‌ی این‌که این پارافین ۳۰ ثانیه، ۴۰ ثانیه، پنج دقیقه اضافه بسوزد هم برای شما از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنم، این یعنی معامله نمی‌کنم.

ارسال نظر: