واکنش یک اقتصاددان به گزارش جدید مرکز آمار در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

افزایش فروش نفت خام رشد را ۴.۴ درصد کرد/ سقوط ۴.۷ درصدی بخش کشاورزی/ رشد سرمایه‌گذاری همچنان منفی است

کدخبر: 2055108

هنرجو گفت: نباید انتظار داشت صنعتگران و خانوارها احساس کنند که رشدی رخ داده است. به این نوع رشد،رشد بی کیفیت، غیر اشتغالزا و exclusive گفته می شود.

دکتر سمیه هنرجو اقتصاددان در گفتگو با « نسیم آنلاین » با اشاره تناقصات در اظهارات وزیر صنعت و گزارش مرکز آمار در مورد رشد این بخش اظهار کرد: دلیل اصلی تناقض بین اظهارات وزیر صنعت و رشد بخش صنعت این است که در آمار رشد اقتصادی، بخش صنعت، شامل بخش نفت هم می‌شود، ولی از آنجا که بخش نفت وزیر مجزایی دارد، وقتی وزیر صنعت به بخش صنعت اشاره می‌کند، منظورش بخش صنعت بدون احتساب بخش نفت است.

وی افزود: رشد بخش نفت به دلیل رشد جهشی صادرات نفت در پسا برجام، 60 درصد بوده و در واقع 11.4 درصد از رشد 8.8 درصدی بخش صنعت و معدن، ناشی از رشد بخش نفت بوده و بخش صنعت و معدن بدون احتساب نفت، رشد منفی را تجربه می‌کند. با توجه به وزن بخش نفت در GDP ، در واقع 2.5 درصد از رشد اقتصادی 4.4 درصد، ناشی از رشد بخش نفت است.

این اقتصاددان به «نسیم آنلاین» تصریح کرد: رشد بخش کشاورزی هم اگرچه مثبت است، اما از 8.7 درصد به 4 درصد افت کرده، یعنی رشد بخش کشاورزی 4.7 واحد درصد کاهش داشته است. ضمن اینکه سهم بخش کشاورزی از تولید ملی تنها 8.9 درصد بوده و رشدش تاثیر ملموسی بر اقتصاد و مشاغل شهری و صنعتی ندارد.

هنرجو عنوان کرد: اینها در خصوص شکست GDP از حیث درآمد بود، اما از حیث هزینه، تحولات GDP به این نحو بوده که هزینه های مصرفی بخش خصوصی که بیشترین تاثیر رو بر ادراک مردم نسبت به رفاهشان دارد و تقریبا تغییر محسوسی نکرده است.

وی گفت: اما باید به این نکته توجه داشت که رشد تشکیل سرمایه ثابت، منفی بوده و سرمایه گذاری ثابت در ماشین آلات و هم سرمایه گذاری ثابت در ساختمان، رشد منفی داشتند که به ترتیب منفی 10.7 و منفی 8.8 درصد گزارش شده اند.

این اقتصاددان بیان کرد: آنچه که از حیث مصارف منجر به رشد GDP شده، رشد صادرات ناشی از نفت و فروش موجودی انبارها آن هم ناشی از نفت و افزایش مخارج دولت بوده است، بنابراین نباید انتظار داشت صنعتگران و خانوارها احساس کنند که رشدی رخ داده است. به این نوع رشد،رشد بی کیفیت، غیر اشتغالزا و exclusive گفته می شود.

ارسال نظر: