بی تحملی دولت روحانی در سه سالگی ؛

دولتِ بستن دهان منتقدان

کدخبر: 2057161

مهدی سعیدی در یادداشتی به مناسبت آغاز هفته دولت نوشت:« مواضعی که دولت یازدهم در طول سه سال گذشته از خود نشان داده، حکایت از این دارد که دولت کم‌طاقت بوده و چندان حوصله صبوری و پذیرش انتقاد منتقدان را نداشته است.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »؛ مهدی سعیدی در هفته نامه صبح صادق پیرامون بی تحملی دولت در برابر منتقدان نوشت:« در طول سه سال گذشته موضوعاتی چون «برجام»، «عملکرد دستگاه دیپلماسی»، «رویکردهای اقتصادی»، «هدفمندسازی یارانه‌ها»، «حقوق‌های نجومی»، «مبارزه با قاچاق کالا» و «سیاست‌های فرهنگی»، بخشی از مباحثی بوده که منتقدان دولت یازدهم به آن پرداخته‌اند، اما متأسفانه یا با توهین به استقبال ایشان رفته، یا آنکه رسانه‌های منتقد با شکایت و پیگیری حقوقی مواجه شده‌اند که در برخی موارد سرانجام کار به توقیف و تعطیلی کشیده شده است. کافی است مطلع باشیم که دولت فقط در شش ماه گذشته بیش از ۳۰ بار از رسانه‌های منتقد شکایت و چند روزنامه و پایگاه خبری را توقیف کرده است.

متن کامل این یادداشت بدین شرح است:

آغاز هفته دولت از یک سو فرصتی است برای آنکه عملکرد قوه مجریه ارزیابی شود و از سوی دیگر دولتمردان به شرح خدمات خود پرداخته و با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده، پرونده خود را در معرض ارزیابی مردم و افکار عمومی و اصحاب سیاست و رسانه قرار دهند .

اینک دولت یازدهم به آخرین سال دوران خود رسیده است و فرصتی فراهم است تا کارشناسان امر با دقتی بیشتر عملکرد آن را ارزیابی کنند؛ عملکردی که در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی آثار خود را نشان داده و اینک قابل بررسی است. در عرصه سیاست داخلی یکی از وظایف دولت تعامل و مواجهه با جریان‌ها، گروه‌ها و فعالان سیاسی و رسانه‌های مختلفی است که در فضای سیاسی کشور در حال فعالیت هستند و طبیعی است که رفتار و عملکرد دولت و دولتمردان زیر ذره‌بین نگاه ایشان باشد و در مقابل آن واکنش نشان دهند .

در این میان عملکرد دولت در مواجهه با منتقدان یکی از موضوعاتی است که می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد. معاون اول رئیس‌جمهور به‌تازگی گفته است که دولت از انتقادپذیری بالایی برخوردار است، اما به‌نظر می‌رسد که این ادعا چندان مطابق با واقع نباشد و نمره دولت در این عرصه نمره قابل قبولی نیست !

مواضعی که دولت یازدهم در طول سه سال گذشته از خود نشان داده، حکایت از این دارد که دولت کم‌طاقت بوده و چندان حوصله صبوری و پذیرش انتقاد منتقدان را نداشته است. در طول سه سال گذشته موضوعاتی چون «برجام»، «عملکرد دستگاه دیپلماسی»، «رویکردهای اقتصادی»، «هدفمندسازی یارانه‌ها»، «حقوق‌های نجومی»، «مبارزه با قاچاق کالا» و «سیاست‌های فرهنگی»، بخشی از مباحثی بوده که منتقدان دولت یازدهم به آن پرداخته‌اند، اما متأسفانه یا با توهین به استقبال ایشان رفته، یا آنکه رسانه‌های منتقد با شکایت و پیگیری حقوقی مواجه شده‌اند که در برخی موارد سرانجام کار به توقیف و تعطیلی کشیده شده است. کافی است مطلع باشیم که دولت فقط در شش ماه گذشته بیش از ۳۰ بار از رسانه‌های منتقد شکایت و چند روزنامه و پایگاه خبری را توقیف کرده است .

در این میان، برخی از منسوبان دولت نیز در کاستن از تاب و توان دولت در مواجهه با منتقدان بی‌تأثیر نبوده‌اند و تلاش کرده‌اند تا با برخی دروغ‌پردازی‌ها و بزرگنمایی‌ها، دولت را به سمت‌وسوی برخورد با ایشان بکشانند. برای نمونه یکی از روزنامه‌های حامی دولت با نشر مطلبی با عنوان «۸۰ بحران برای دولت روحانی طی یک سال» مدعی می‌شود که «هر چهار روز یک دردسر؛ این کارنامه مخالفان دولت یازدهم در مواجهه با این دولت است. اگر دولت اصلاحات، دولت «هر ٩ روز یک بحران» بود، ١٠ سال بعد این عدد برای دولت روحانی به کمتر از نصف رسیده است.» معلوم است که هم ادعای مطرح شده در زمان دولت اصلاحات دروغی بیش نبوده و هم ادعا در مورد دولت یازدهم! اما بی‌شک انتشار چنین اخباری بر واگرایی دولت و منتقدان خواهد افزود. اظهارات مدتی قبل سخنگوی دولت نیز که از تشکیل اتاق فکر مخالفان دولت، آن هم شنبه هر هفته خبر داده بود، از جنس حرف‌هایی است که تلاش دارد تا مواجهه دولت و منتقدان را تند کرده و در مسیر تقابل قرار دهد و این در حالی است که دولت یازدهم با شعار اعتدال و میانه‌‌روی به میدان آمده و تندخویی و برخوردهای چکشی و مدارا نکردن با منتقدان در تقابل با آن شعارها قرار دارد و از میزان مقبولیت آن خواهد کاست .

به نظر می‌رسد دولت در سال پایانی بیش از پیش باید بر صبر و حوصله خود بیفزاید و نقدپذیری را در خود تقویت نماید؛ چرا که اولاً سال پایانی بیش از سال‌های گذشته، سال پاسخگویی خواهد بود و افکار عمومی انتظار دارند تا دولت جواب سؤالات و ابهامات ایشان را داده و در قبال عملکرد خود شفاف‌سازی کند. ثانیاً رقابت‌های سیاسی معطوف به انتخابات آتی ریاست جمهوری نیز بر فضای نقد دولت اثر خواهد گذاشت؛ چرا که رئیس دولت یازدهم، خود یک پای رقابت انتخاباتی دور دوازدهم خواهد بود !

البته، نباید فراموش کرد که منتقدان نیز باید مبتنی بر موازین شرعی و قانونی رفتار کرده و نباید از دایره انصاف و عدالت در عرصه نقد خارج شوند .

مطالب منتشر شده در این یادداشت نظرات نگارنده است و الزاما به معنای تایید « نسیم آنلاین » نیست.

ارسال نظر: