ظریف در افتتاحیه اولین نشست تجاری مشترک ایران و کوبا:

کوبا می‌تواند دروازه ورود ایران به آمریکای لاتین باشد

کدخبر: 2057209

وزیر امور خارجه گفت: ایران و کوبا می‌توانند در منطقه آمریکای لاتین و همچنین آسیای میانه همکاری کنند؛ ایران دروازه ورود صنایع دارویی کوبا و پیشرفت‌های آن در حوزه بهداشت و درمان به آسیای میانه است و کوبا می‌تواند دروازه ورود ایران به آمریکای لاتین باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه اولین نشست تجاری مشترک ایران و کوبا طی سخنانی حضور هیات اقتصادی از بخش خصوصی و دولتی ایران در کوبا و شرکت در این نشست را نشانگر علاقه‌مندی ایران به روابط دیرینه و مستحکم با کوبا و آمریکای لاتین خواند.

وی افزود: ایران و کوبا دارای ارتباطات بسیار گسترده در صحنه‌های سیاسی و بین‌المللی هستند و امروز به برکت مقاومت مردم دو کشور، کشورهای سلطه‌گر ناگزیر از تفاهم و گذار از سیاست‌های خصمانه خود حداقل در گفتارشان هستند.

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: فرصت مناسبی است که از فرصت رفع تحریم‌ها علیه ایران و تغییر شرایط در کوبا برای تقویت روابط دو کشور استفاده کنیم.

وی با تبریک نودمین سالگرد تولد فیدل کاسترو به دولت و ملت کوبا، خاطرنشان کرد: ما و کوبا از تحریم‌های آمریکا رنج بردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به هیات اقتصادی همراهش در این سفر عنوان کرد: هیات بلندپایه بخش خصوصی ایران که در این سفر حضور دارند نشانگر علاقه و توجه بخش خصوصی ایران به روابط با آمریکای لاتین است.

وی با اشاره به زمینه‌های مختلف در راستای گسترش مناسبات تصریح کرد: برخی زمینه‌ها را در گذشته آزمایش کردیم و امیدواریم در این زمینه‌ها بیشتر همکاری کنیم.

وزیر امور خارجه، همکاری در زمینه صنایع نانو و تحولات بسیار پیشرفته علمی و فناوری در دو کشور و همچنین صنایع دارویی و پیشرفت‌های دو کشور در این حوزه را مورد اشاره قرار داد و گفت: این توانمندی‌ها به ما این توان را می‌دهد که در این زمینه همکاری‌های سازنده‌ای را داشته باشیم.

وی افزود: در هیات اقتصادی ایران نمایندگانی از حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، صنایع غذایی، انرژی و غیره حضور دارند و در جلسات امروز و نشست‌های سه‌جانبه خصوصی دولتی و بانکی زمینه‌های همکاری هر چه گسترده‌تر دو کشور بررسی می‌شود و معتقدیم این همکاری‌ها به نفع آمریکای لاتین است.

ظریف ادامه داد: ایران و کوبا می‌توانند در منطقه آمریکای لاتین و همچنین آسیای میانه همکاری کنند. ایران دروازه ورود صنایع دارویی کوبا و پیشرفت‌های آن در حوزه بهداشت و درمان به آسیای میانه است و کوبا می‌تواند دروازه ورود ایران به آمریکای لاتین باشد.

وی گفت: امیدوارم فرصت یافتن شرکا و تقویت مشارکت‌های قدیمی فرصت خوبی برای توسعه و کمک به تقویت اقتصاد مقاومتی در ایران باشد.

ارسال نظر: