وزیر بهداشت در برنامه "نگاه یک" عنوان کرد:

بیمه سلامت ایرانیان ۸ هزار میلیارد تومان بدهی دارد/ تأمین اجتماعی از اقتدارش فاصله گرفته است

کدخبر: 2057260

هاشمی بر ضرورت دریافت مطالبات وزارت بهداشت از بیمه‌ها تأکید کرد و گفت: هم اکنون بیمه سلامت ایرانیان ۸ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که البته در لایحه‌ای که به مجلس داده‌ایم تلاش می‌کنیم این مشکل برطرف شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سید حسن قاضی زاده هاشمی در برنامه "نگاه یک" شبکه یک سیما گفت: در حالی که در طول 20 سال اخیر سالانه حداکثر بین 1800 تا 2000 تخت بیمارستانی به بهره‌برداری می‌رسید، در دولت یازدهم در مجموع 20 هزار تخت بیمارستانی تحویل مراکز درمانی می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: ساخت بیمارستان‌ها نیز همچنان ادامه دارد به گونه ای که تا پایان سال در هر ماه چند بیمارستان به بهره برداری خواهد رسید.

وی همچنین بر ضرورت دریافت مطالبات وزارت بهداشت از بیمه ها تأکید کرد و گفت: به علت مشکلات مختلف، هم اکنون بیمه سلامت ایرانیان هشت هزار میلیارد تومان بدهی دارد که البته در لایحه ای که به مجلس داده ایم تلاش می کنیم این مشکل برطرف شود اما بیمه ها نیز باید مطالبات ما را پرداخت کنند.

وزیر بهداشت افزود: یکی از مشکلات امروز در بخش سلامت، نبود درآمدهای پایه دار است، بنابراین اگر بتوانیم تنها از بخشی از کالاهای مصرفی که برای افراد جامعه مضر است، عوارض دریافت و آن را در سلامت هزینه کنیم بخش قابل توجهی از هزینه ها تأمین خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی گفت: هم اکنون به علت بی موالاتی برخی افراد در کشور هزینه درمان روی سایر اقشار متمرکز می شود و اگر ما نمی توانیم جلوی مصرف سیگار، پفک، چیپس یا نوشابه را بگیریم، لااقل از مصرف کنندگان عوارض دریافت و آن را برای سلامت جامعه هزینه کنیم و هزینه مصرف این کالاها را نیز افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجه جامعه به ویژه روستائیان هم‌اکنون از خدمات پایه‌ای سلامت برخوردار هستند، تأکید کرد: باید به سمت خدمات تخصصی و سطح دو و سه خدمات سلامت برویم و امیدواریم با حمایت دولت و مجلس گام‌های جدی در این باره برداریم.

وزیر بهداشت همچنین از کمک 1000 میلیارد تومانی خیران سلامت در سال 94 به بخش سلامت کشور خبر داد و گفت: اگرچه حداکثر ظرفیت خیران 8 درصد کل بودجه بخش سلامت است اما حضور و فعالیت آنها به این بخش خیر و برکت می دهد و از بسیاری از مشکلات می کاهد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه ما در رفاه اجتماعی مشکلات جدی داریم، افزود: اساس سازمان تأمین اجتماعی برای رفاه اجتماعی بود که اکنون به علت‌های مختلفی از اقتدارش فاصله گرفته است در حالی که باید بتواند در رفاه تأثیرات جدی داشته باشد و از سوی دیگر به نظر می رسد خدمات و حمایت های مالی و رفاهی در دستگاه های مختلف پراکنده شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود 350 بلوک زایمانی و حدود 2 هزار تخت زایمان طبیعی در کشور تا پایان امسال ساخته خواهد شد.

دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش که روابط در دولت چگونه است؟ افزود: حداقل هفته ای 8 ساعت از نزدیک با هم در جلسات هئیت وزیران هستیم و بحث هایی کارشناسی انجام می دهیم و روابط صمیمانه و احترام آمیز حاکم است.

وی گفت: رئیس جمهور پدر دولت است و همه وزارتخانه‌ها را به یک چشم نگاه می‌کند و برنامه‌ها را منظم به پیش می‌برد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه هدف همه ما عزت و آسایش مردم است، افزود: حکومت داری و کار اجرایی به ویژه در شرایط تحریم ها و کمبود منابع خزانه، بسیار سخت است.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت و شرایط کارمندان وزارت بهداشت چگونه است؟ گفت: شرایط کل کارمندان دولت، ایده آل نیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم مستثنی نیست اما جزو دستگاه های فقیر از نظر امور رفاهی هستیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هیچ کجای کشور کمترین امکانات خدماتی را ندارد.

وی ادامه داد: کارمندان وزارت بهداشت، بیمه تکمیلی ندارند و در مراجعه به مراکز درمانی، یکسان دیده می شوند و از نظر دریافتی حقوق هم وزارتخانه دوازدهم در مجموعه حقوق بگیران دولت و متوسط به پائین هستیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک هایی کردند اما کافی نیست.

وی گفت: در عین حال همکاران ما راضی هستند و علت رضایت آن ها حسی است که به مردم و حرفه خود دارند و افتخار می کنند که در این لباس برای دولت و در جهت کاهش دردهای مردم تلاش می کنند.

قاضی زاده هاشمی افزود: تا کنون اعتراضی را از سوی کارمندان وزارت بهداشت نشنیدم و این را به حساب نجابت و شرافت آن ها می گذارم.

وی گفت: وضعیت بهداشت و درمان کشور خوب است اما عالی نیست و با مطلوب، فاصله داریم.

وی گفت: در طول یک سال گذشته باوجود شرایط سخت اقتصادی، طرح تحول سلامت ادامه یافت و طرح هایی از جمله ساخت 6 هزار و500 مطب را آغاز کردیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مراکز جامع خدمات سرطان در سراسر کشور دست ساخت است، گفت: خانه های بهداشت را به عدد 2 هزار و 500 رساندیم و حدود 5 هزار پایگاه بهداشتی مراکز جامع خدمات سلامت همه احداث شد.

قاضی زاده هاشمی افزود: در آخرین نظرسنجی از مردم درصد رضایت مردم از سلامت حتی از امنیت هم بیشتر است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وضعیت بهداشت زندان ها ،آن بخشی که ما اطلاع داریم مطلوب نیست.

سید حسن قاضی زاده هاشمی افزود: این درست نیست که فردی به هر علتی محکوم می شود از حقوق بیمه ای هم محروم شود و چنین چیزی منطقی ندارد.

وی با بیان اینکه برای رفع این معضل ما پیش قدم شده ایم گفت : به سازمان زندان ها پیشنهاد کردیم که 50 درصد هزینه بیمه ای هر فرد زندانی را پرداخت کنیم تا فردی که دچار عسر و حرج است بیش از این گرفتار نشود به ویژه اینکه زندان برای سازندگی است و نه تخریب.

وی تاکید کرد: نگاه ما به بهداشت زندانیان باید همانند توجه به مناطق محروم باشد به ویژه اینکه بیماری هایی واگیردار همچون بیماری های پوستی و ایدز و آلودگی های دیگر آنها را تهدید می کند هرچند فضاهایی برای بهبود بهداشت آنها در حال ساخت است که البته بسیار کند پیش می رود.

وی درباره پرداخت هزینه برخی بیماری های صعب العلاج و پرهزینه همچون ایبی گفت : با کمک انجمنی که درباره این بیماری فعال است 5 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است اما منابع باید پایدار باشد و مجلس شورای اسلامی نیز برای رفع هزینه های سنگین برخی بیماری های پرهزینه و صعب العلاج بودجه مشخصی را تصویب و تأمین کند به ویژه اینکه هزینه درمان و مراقبت از برخی از این بیماران در سال به یک میلیارد تومان می رسد.

وزیر بهداشت درباره تأمین بودجه های طرح سلامت با وجود مشکلات مالی خاطرنشان کرد: پارسال در حالی که سال سختی را پشت سر گذاشتیم رئیس جمهور به صراحت چند بار بر تأمین بودجه آن تأکید کرد و امروز نیز یادآور شد که این طرح باید با قوت ادامه پیدا کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه درباره پیوند و اهدای عضو باید فرهنگ سازی شود، گفت: اکنون 25 هزار نفر در کشور منتظر پیوند کلیه هستند اما اهداکننده کم است.

دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی در ادامه سخنان خود در برنامه"نگاه یک" در پاسخ به این پرسش که آیا رایگان شدن خدمات پیوند شامل هزینه های دیگر گیرنده و اهدا کننده عضو هم می شود؟ افزود: نه؛ به این بخش نمی توانیم ورود کنیم و این موضوع به سازمانی که باید برای رفاه اجتماعی شکل گیرد، بازمی گردد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای اهدای عضو فرهنگ سازی شود، اضافه کرد : بسیار زشت است که بر روی در و دیوار برخی از بیمارستان ها آگهی فروش کلیه نصب شده باشد و این موضوع در بسیاری از کشورهای دیگر وجود ندارد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: نه اینکه نیاز به کلیه در آنجا نباشد بلکه بستگان درجه یک و 2 آنها به این حقیقت رسیدند که خودشان باید پا پیش بگذارند زیرا خداوند این موهبت را در آن ها قرار داد که دو کلیه دارند و می توانند یک کلیه خود را به بستگان خود اهدا کنند.

وی افزود: به علت اینکه مرگ مغزی در کشور زیاد است می توان از اعضای آن ها استفاده کرد و جان تعدادی را نجات دهیم و در این زمینه باید فرهنگسازی شود.

قاضی زاده هاشمی درباره مرگ یکی از اتباع خارجی در بیمارستان "نمازی" شیراز گفت: شیراز یکی از بهترین مراکز پیوند کبد در جهان است.

وی افزود: پیوند کبد را در بسیاری از دانشگاه های کشور انجام می دهیم و از این نظر پیشرفته ترین کشورها در منطقه و یکی از پیشرفته ترین‌ها در جهان هستیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: پزشک معالج این کودک یکی از بهترین‌های جهان است و وی مریض را بستری کرد و اقدامات درمانی را بر روی بیمار انجام داد.

قاضی زاده هاشمی افزود: بسیاری از کسانی که در انتظار پیوند هستند و حتی در بیمارستان بستری می‌شوند جان خود را از دست می‌دهند.

وی گفت: این کودک 12 ساله به علل زمینه‌ای از بین رفت نه اینکه عضو در اختیارش قرار نگرفته است.

قاضی زاده هاشمی افزود: مصوبه ای در شورای عالی پیوند داریم که حدود یکسال و نیم پیش تصویب شد که برای اتباع غیر ایرانی اجازه استفاده از اعضا و اندام‌های بدن ایرانیان را نداریم.

وی گفت: برای کشور ما خیلی زشت است که از دیگر کشورها برای پیوند به کشور ما بیایند و مردم مستمند ایران اعضای بدن خود را به آنها بفروشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: این موضوع در همه مقالات بین‌المللی جز سرشکستگی برای کشور ما چیزی ندارد.

قاضی‌زاده‌ هاشمی گفت: در بسیاری از کشورهای اطراف ما پیوندهایی انجام می‌شود اما امکان ندارد که برای اتباع غیر کشورهای خود این کار را انجام دهند.

وی افزود: چند کشور که خوشنام هم نیستند افرادی به عنوان توریست درمانی به آنجا می روند و پیوند انجام می دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: قانونی که گذاشته شده برای حفظ حرمت ایرانیان و مصالح و منافع کشورمان است و از آن دفاع می کنیم.

قاضی زاده هاشمی گفت: در عین حال اگر مواردی اورژانسی پیش بیاید وزیر اختیار دارد و آن را به مراکز تفویض کردیم که انجام شود.

وی افزود: در مورد این کودک نیازی به اهدای عضو دیگران نبود و می توانستند بخشی از کبد پدر و مادر او را به کودک پیوند بزنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: فوت این کودک ناشی از بیماری زمینه ای اش بود و انتشار این خبر، بی ملاحظگی رسانه ای بود و به نوعی تقابلی ایجاد کرد.

وی افزود: 30 سال مهمان نوازی می کنیم و از هیچ خدمتی برای آن ها دریغ نمی کنیم و افتخار می کنیم و این مسیر را ادامه می دهیم.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: اما در مورد پیوند باید بپذیریم که به صلاح و اعتبار کشورمان نیست که دیگران از کشورهای دیگر به کشورمان بیایند تا اعضا و اندام های مردم خود را در اختیار آن ها قرار دهیم.

ارسال نظر: