گزارش «نسیم آنلاین»: آیا مرتضی حاجی از فساد ۸۰۰۰ میلیارد تومانی خبر داشت؟

حضور رفقای رئیس دولت اصلاحات در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان!

کدخبر: 2059571

صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از گذشته دچار سیاست‌زدگی شده و حضور افرادی چون فائقی، حاجی، مظفر و کرد زنگنه، شائبه سیاسی کاری در ترکیب این موسسه بزرگ اقتصادی را بیش از پیش در اذهان متبادر می‌سازد.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین» : فساد ۸ هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان، این صندوق را اکنون به یکی از رکورد دارترین مراکز شکل گیری فساد در اذهان تبدیل کرده است، با این تفاوت که پهنه شکل‌گیری آن مرکزی است با بستر ارایه خدمت به کارکنان آموزش و پروش و شاید همین موضوع باورمندی این مقدار فساد را به شدت دشوار ساخته است.

به گزارش «نسیم آنلاین»، این صندوق در سال ۷۳ و با نیت ارایه خدمت ویژه به فرهنگیان شکل گرفت، هرچند که در حال حاضر، عمده فرهنگیان کشور از کارکرد آن نه آنچنان که باید آگاهند و نه ایینچنین که شاید راضی.

از صندوق مذکور در این اواخر به عنوان تاریکخانه وزارتخانه آموزش و پروش یاد شده، جایی با عرض و طول کمتر از "شستا"، یا همان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که اکنون به حیات خلوت این سازمان بیمه‌ای و حتی وزارت تعاون تبدیل شده است، با این تفاوت که مدتها است، بروز تخلفات مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان ورد زبان عده‌ زیادی از اهالی رسانه و حتی نمایندگان مجلس هم شده است.

البته دست اندازهای مالی صندوق ذخیره فرهنگیان فقط به محدوده سه سال اخیر محدود نمی‌شود، چرا که مروری در بایگانی این صندوق بروز برخی موارد حاشیه ساز آن را حتی به دوران مدیریت "حاجی"، برادر وزیر آموزش و پروروش در دوران اصلاحات هم مربوط می‌سازد. این موضوع گاه و بیگاه بحث تحقیق و تفحص از این صندوق را بر سر زبان‌ها انداخته اما تا هیچگاه این مهم هیچگاه محقق نشده است!

جبار کوچکی، وکیل مردم در عمارت بهارستان گفته افرادی در دولت و مجلس اجازه تحقیق وتفحص از صندوق مذکور را نمی‌دهند و ادامه داده که بدانید ۶ هزار میلیارد تومان از پول فرهنگیان چپاول شده و بانک سرمایه، ماشین سازی اراک و سایر بنگاه‌های اقتصادی این صندوق ورشکسته بوده و به گفته او این افراد خائنانی هستند که باید محاکمه شوند.

حوزه فعالیت‌های اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان در سالیان اخیر به شدت توسعه یافته و شرکت‌های آن در قالب هلدینگ‌های مختلف از ساختمانی گرفته تا انرژی، صنعت و بورس و بانک و بیمه توزیع شده که از قرار معلوم ۲۷ شرکت در شرایط حاضر به صورت مستقیم تحت پوشش این صندوق و تعدادی شرکت دیگر هم به صورت غیر مستقیم، صندوق سهامدار آن به شمار می رود.

این شرکت ها در گذر زمان منشاء حاشیه های متفاوتی بوده اند از تخلف در هیات مدیره تا پرداخت حقوق های عجیب و غریب .

تا اینجای کار، بانک سرمایه به عنوان یک عضو از هلدینگ بورس، بانک و بیمه این صندوق به شدت خبر ساز شده و مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان هم گفته که مجموعه معوقات بانک سرمایه ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که ۳ هزارو ۲۸۵ میلیار تومان ان در دست ۵ نفر دست به دست شده و افزوده که برای این حجم از منابع وثایق خوبی اخذ نشده و در سه سال گذشته بازگشت این منابع به فرجام نرسیده است.

در تحلیل چرایی مفاسد مطرح شده پیرامون این صندوق، هنوز دلایل روشنی به فضای بیرون درز نکرده اما گفته می شود که تساهل و سیاسی کاری اعضای هیات امناء، بیش از ساید دلایل در بروز مفاسد سهم داشته است.

جالبتر اینکه در ترکیب هیات امنای این صندوق به جز وزیر فعلی آموزش و پرورش دو وزیر اسبق دولت اصلاحات هم جا خوش کرده که برکنار از دوم مورد مذکور، یک معاون وزیر دولت اصلاحت هم در این ترکیب حضور دارد. شاید از همین رو است که لابی اصلاح طلبان حاضر در ترکیب هیات امناء محصولی جز انتصاب شهاب الدین غندالی در پست مدیریت عاملی این صندوق بزرگ نداشته چرا که غندالی در زمان وزارت "مرتضی حاجی" یکی از مدیران کل آموزش و پروش در استان تهران بوده است.

او که این اواخر خبر احضارش به عنوان مطلع به مراجع قضایی پیرامون تخلفات مالی بانک سرمایه به فضای رسانه ای کشور راه یافته، همین چند روز قبل هم بحث بازداشت همسر و فرزندش نیز دهان به دهان شد. البته خود غندالی گفته که بازداشت همسر و فرزند او صحت نداشته و به «نسیم آنلاین» تاکید کرده که بدهی دولت به این صندوق ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که تا اکنون از پرداخت آن طفره رفته است.

واقعیت این است که صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از گذشته دچار سیاست زدگی شده و حضور افرادی چون فائقی، حاجی، مظفر و کرد زنگنه ، شائبه سیاسی کاری در ترکیب این موسسه بزرگ اقتصادی را بیش از پیش در اذهان متبادر می سازد.

به ویژه آنکه "حاجی" در زمان وزارت هم با همه حواشی برادر خویش در مدیریت صندوق لب فروبسته و هیچ گاه او را از سمت خویش عزل نکرد.

حالا هم گویی دوباره تاریخ تکرار شده ، این بار نه با برادر بلکه با مدیر فرودست یعنی شهاب الدین غندالی در موسسه ای که در ظاهر نام آن با تخلف گره خورده است.

ارسال نظر: