سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

FATF ربطی به برجام ندارد/ هیچ مشکل و نگرانی در خصوص FATF نداریم

کدخبر: 2060344

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص FATF تصریح کرد: FATF ربطی به برجام ندارد و هیچ مشکل و نگرانی در این خصوص نداریم؛ این نگرانی در حدت و شدتی که مطرح می‌شود اصلا جا ندارد.

به گزارش «نسیم آنلاین»، فارس نوشت:

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به لائوس برای امضای پیمان مودت و همکاری آسه‌آن، با بیان اینکه این سفر در حال حاضر انجام نمی‌شود، گفت: چنین صحبتی شده بود و در برخی رسانه‌ها به آن اشاره شده بود. تصور ما بر این بود که می‌توانیم در این اجلاس در روز سه‌شنبه این سند را امضا کنیم، تفاهمات انجام شده و تمام کارها بین ما و آسه‌آن انجام شده است.

قاسمی یادآور شد: ولی در مکاتباتی که طی روزهای گذشته با دبیرخانه آسه‌آن در اندونزی داشتیم، یک موضوع جدید را پیدا کردیم که دیدیم هنوز پروسه یا فرآیند داخلی امضای این پیمان مودت کاملا انجام نشده است و لذا آن را به دلیل احترامی که برای نهادهای درون حاکمیتی قائلیم به بعد موکول کردیم که این پروسه انجام و فرآیند طی شود و بعد امضا صورت گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امضای این پیمان قطعی است و تفاهمات آن انجام شده، خاطرنشان کرد: پیوستن ایران به این پیمان دو سه سال پیش به مجلس شورای اسلامی رفته بود و به دلایلی در یک مقطع خاص متوقف شد و الان دریافتیم که این روند و فرآیند در مجلس هنوز کامل نیست، به همین خاطر ترجیح دادیم بعد از تصویب نهایی این پیمان را بعدا امضا کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ارتقای سطح رابطه ایران و انگلیس در سطح سفیر اظهار داشت: روابط با انگلیس هر از گاهی با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده، روابط قطع و دوباره برقرار و سفارتخانه‌ها باز و بخش‌های کنسولی فعال شد.

وی با بیان اینکه ارتقای روابط با انگلیس در سطح سفیر در دستورکار است، افزود: ارتقای روابط خواست دو طرف است و امیدواریم این پروسه طی شود و بتوانیم روابط را ارتقا دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ارتقای روابط به معنای حل مشکلات و اختلافات دو کشور نیست، ادامه داد: این پروسه در حال تکمیل است و امیدواریم در زمان خود تکمیل شود.

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات وزارت خارجه درباره فاجعه منا گفت: درباره فاجعه دردناک و تلخ منا از ابتدای فاجعه و قبل از بازگشت اجساد عزیزان کمیته‌هایی در سطح کشور و وزارت خارجه تشکیل شد.

وی با اشاره به ستادی که در وزارت خارجه تشکیل شد، عنوان کرد: با حقوقدان‌های بین‌المللی و ایرانی صحبت شد که برای احقاق حقوق بازماندگان اقدامی صورت گیرد که با حمله به سفارت اخلال‌هایی در کار صورت گرفت، ولی کماکان این ستاد در حال فعالیت است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: در سفر هیأت عمانی در این خصوص و بحث میانجیگری در رابطه با عربستان مطرح نشده است.

قاسمی همچنین گفت: رئیس مجلس ملی فرانسه امشب به تهران می‌آید.

وی در خصوص FATF تصریح کرد: FATF ربطی به برجام ندارد و هیچ مشکل و نگرانی در این خصوص نداریم. این نگرانی در حدت و شدتی که مطرح می‌شود، اصلا جا ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات روسیه و آمریکا درباره سوریه گفت: سوریه وضعیت بسیار دشواری را سپری می‌کند، گروه‌های تروریستی در آنجا فعالند.

قاسمی با تاکید بر اینکه باید به یک راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه رسید، تاکید کرد: از هر اقدام برای رسیدن به راه حل سیاسی استقبال می‌کنیم.

وی افزود: اطلاعات ضد و نقیضی درباره این مذاکرات وجود دارد، پیش‌بینی نمی‌کنم در کوتاه مدت به راه‌حل مقبولی به نفع منطقه و مردم در مورد سوریه بتوان رسید.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که ما و ترکیه هنوز درباره سوریه یکسان فکر نمی‌کنیم.

قاسمی در خصوص سفیر جدید ایران در عمان نیز اظهار داشت: مراحل برای تعیین سفیر جدید ایران در عمان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در چارچوب مسائل برجام و ١+٥ با آمریکایی‌ها درباره بحث هسته‌ای گفت‌وگو کردیم‌،‌ تصریح کرد: درباره هیچ موضوع دیگری با طرف آمریکایی اجازه مذاکره نداریم و مذاکره‌ای نکردیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری نیز عنوان کرد: با اصل گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل مخالفیم.

قاسمی درباره سوخت‌گیری و لنگر انداختن دو ناو روس در یکی از بنادر ایران برای چند روز گفت: براساس تفاهم قبلی چیز جدیدی نیست و بین کشورها این رفت و آمدها مرسوم است.

وی افزود: این یک کار سمبلیک و دوستانه بین بخش‌های نظامی است.

در حال تکمیل ...

ارسال نظر: