سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری:

شورای عالی بیمه سلامت به وزارت بهداشت منتقل می‌شود/ علت طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده کیارستمی

کدخبر: 2060413

سخنگوی وزیر بهداشت با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تجمیع بیمه ها تصریح کرد: بر این اساس خرید خدمت ها توسط بیمه سلامت ایران انجام خواهد شود و شورای عالی بیمه سلامت نیز به زیرمجموعه وزارت بهداشت منتقل خواهد شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده سطح سلامت جوامع را سواد سلامت بیان کرد و گفت: سواد سلامت به معنی میزان ظرفیت افراد برای کسب اطلاعات، تفسیر و درک اطلاعات اولیه از خدمات سلامت می باشد که برای تصمیم گیری مناسب توسط فرد لازم است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: سواد سلامت فراتر از خواندن، نوشتن و درک مفاهیم است.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به مطالعه ای در خصوص سطح سواد سلامت مردم، گفت: براساس این مطالعه ۴۴ درصد افراد جامعه از سطح سواد سلامت محدود یا ناکافی برخوردارند.

دکتر حریرچی با تاکید بر این که سطح سواد سلامت از برخی متغیرها مثل سطح درآمد و وضعیت اشتغال بیشتر تاثیر دارد، گفت: کسانی که سواد سلامتشان پایین است کمتر پیگیر سلامت خود هستند و بیشتر در بیمارستانها بستری می شوند.

وی با بیان این که سطح سواد سلامت مردم از نمره ۱۰۰ در شهرها 68 است، افزود: افراد با درآمد اجتماعی پایین، تحصیلات کمتر و زنان خانه دار از سطح سواد سلامت پایین تری برخوردار هستند و سطح سواد سلامت زنان از مردان بیشتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت بالا بردن قضاوت مردم در سلامت، گفت: رسانه ها بویژه صدا و سیما می توانند در ارتقاء سطح سواد سلامت و اطلاعات نقش موثری داشته باشند چراکه بیشترین منبع اطلاعاتی مردم در حوزه سلامت از طریق صدا و سیما بوده است.

دکتر حریرچی از جامعه پزشکی خواست تا در ارتقا سطح سلامت جامعه و افزایش مشارکت میان بیمار و پزشک همکاری کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه، در خصوص انتشار اخبار مربوط به خودکشی توسط رسانه ها، گفت: از لحاظ علمی ثابت شده است که انعکاس خبر خودکشی توسط رسانه ها تا مدت ۱۰ روز میزان خودکشی را بالا می برد. دکتر حریرچی با تاکیدبر این که تکرار خبر خودکشی در رسانه ها باعث ایجاد هنجار در میان افراد جامعه می شود، اظهار داشت: باید خبر منعکس شده از خودکشی توسط رسانه‌ها، اثر بازدارندگی داشته باشد.

وی افزود: انتظار ما از رسانه ها این است که در اعلام خبر خودکشی جنبه اطلاع رسانی آن و زمینه های بروز آن به منظور جلوگیری از انجام بروز خودکشی دیده شود.

به گفته دکتر حریرچی، خبر خودکشی باید در راستای تحلیل و هشدار در خصوص سلامت روان بیان شود نه جهت جذب مخاطب.

وی بر لزوم عدم چاپ عکس فرد خودکشی کننده تاکید کرد و افزود: باید عواقب جسمانی خودکشی بیان شود چراکه همه خودکشی ها منجر به مرگ نمی شود و در بعضی موارد باعث معلولیت های جسمی می شود.

وی افزود: کمیسیون بهداشت، بیمه همگانی را تصویب کرده و تایید کرده که بیمه پایه باید زیرمجموعه وزارت بهداشت باشد.

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه براساس مصوبه مجلس، بیمه‌های تکمیلی محدود خواهند شد، افزود: شورای عالی بیمه سلامت نیز به وزارت بهداشت منتقل می‌شود.

دکتر حریرچی با بیان اینکه براساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مجاز است سازمان بیمه سلامت را با ادغام بیمه‌ها تشکیل دهد، ادامه داد: اموال و املاک بیمه تأمین اجتماعی در اختیار این نهاد باقی می‌ماند.

علت طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده کیارستمی

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با آخرین جزئیات پرونده مرحوم کیارستمی اظهار داشت: به دلیل اینکه رسیدگی به این پرونده بسیار حساس بوده اعلام نتیجه آن به‌ طول انجامیده و در سیستم قضائی و سازمان نظام پزشکی نیاز به زمان طولانی دارد.

وی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت تأکید داشته است که مراحل کارشناسی و صدور نظر دادیار و دادستان هرچه سریع‌تر انجام شود، افزود: در روزهای اول پس از فوت مرحوم کیارستمی شکایتی از خانواده او مطرح نشده بود و در حال حاضر کارهای این پرونده حساس است و مراحل خود را طی می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت گفت: 3 مورد تحقیق و تفحص در فاصله یک ماه از وزارت بهداشت توسط گروهی از دوستان مطرح شد.

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه در ارتباط با مورد اول جلساتی در کمیسیون بهداشت تشکیل شد، گفت: سرانجام این موضوع به تأیید نرسید و در ارتباط با دو مورد دیگر نیز در حال پاسخ هستیم.

کنترل مصرف آنتی‌بیوتیک

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد سیاست‌های این وزارتخانه برای مصرف و کنترل آنتی‌بیوتیک گفت: در تمام دنیا موضوع تجویز و مصرف آنتی بیوتیک مطرح و مورد توجه است و ما نیز اقداماتی را در این رابطه انجام داده‌ایم.

وی تصریح کرد: درصدد هستیم با هماهنگی ‌سازمان جهانی بهداشت برای کاهش آنتی‌بیوتیک‌ها اقدامات هماهنگی را انجام دهیم.

ارسال نظر: