در جدیدترین میزگرد "نقد موسیقی" مطرح شد؛

دهه ۶۰، باشکوه‌ترین دوره موسیقی فیلم در ایران/ موسیقی فیلم در کشور، هویت ندارد

کدخبر: 2060596

کامبیز روشن روان در میزگرد "نقد و بررسی موسیقی فیلم در ایران" گفت: موسیقی فیلم در کشور ما امضا و هویت ندارد و در واقع می‌توان گفت، موسیقی فیلم در کشورمان اصل یا اورجینال نیست و تنها موسیقی‌ها مورد ویرایش قرار گرفته و با ابزار آهنگسازی روی فیلم قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، جدیدترین میزگرد "نقد موسیقی" شبکه چهار سیما با حضور پیروز ارجمند، کارشناس مجری، علی بکان و کامبیز روشن روان از آهنگسازان با نقد و بررسی موسیقی فیلم در ایران برگزار شد که پیروز ارجمند در ابتدای جلسه در خصوص وضعیت موسیقی فیلم گفت: در چند دهه اخیر اتفاق خاصی در موسیقی فیلم رخ داده است زیرا افراد زیادی بصورت کامل به موسیقی فیلم در تیتراژ توجه می کنند که این مهم موجب پیشرفت موسیقی فیلم در آینده خواهد شد.

علی بکان در برنامه نقد موسیقی نیز تصریح کرد: اخیرا هجمه های نسبت به هنر موسیقی در کشورمان اتفاق افتاد که موجب آزار روح لطیف هنرمندان در این عرصه شد.

وی با اشاره به اینکه قانون را در موسیقی نباید زیر پا بگذاریم و با استفاده از قانون مانع حرکت هنرمندان نشویم، بیان داشت :این بی قانونی ها در موسیقی موجب آزار هنرمندان می‌شود، نباید پیکر نحیف موسیقی را مورد حمله قرار دهیم.

در ادامه برنامه نقد موسیقی در خصوص وضعیت موسیقی فیلم گفت: متاسفانه امروزه بیشتر موسیقی متن ها فقط حاشیه صوتی هستند و هنرمندان که وارد بازار کار در این عرصه شده اند در حال حاضر هیچ جایگاهی برای موسیقی قائل نیستند.

وی افزود: متاسفانه افراد حاضر در عرصه موسیقی فیلم از تکنولوژی در این حوزه درست استفاده نکردند و چراکه لازم است وقتی ابزار و دستگاهی برای بهبود شرایط در یک عرصه وارد می شود فرهنگ و علم استفاده از آن هم وارد شود زیرا ابزار بدون علم بی فایده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر آهنگسازی فیلم از موسیقی مستقل به حاشیه رفته است و باید چالش ها در این زمینه بررسی شود.

بکان تاکید کرد : یک آهنگساز فیلم باید علم، خلاقیت و تفکر سینمایی هم داشته باشد تا بتواند فراز و نشیب ها را نیز مورد توجه قرار دهد و ایده موسیقی خود را بصورت منطقی در فیلم استفاده کند.

بکان گفت: متاسفانه موسیقی فیلم در بین کارگردانان کشورمان زیاد مورد توجه قرار نگرفته است و بسیاری از فعالان این عرصه خارج از صنف آهنگسازان حرفه ای هستند.

کامبیز روشن روان در برنامه نقد موسیقی در خصوص موسیقی فیلم گفت: از زمانی که سینما وارد ایران شد در دوره سینما صامت بود یعنی مخاطبان تنها از تصویر استفاده می کردند و موسیقی فیلم در آن زمان اینگونه بود که یک پیانو در گوشه سالن و پرده نمایش قرار می گرفت و با توجه به نوع فیلم نوازنده شروع به نوازندگی می کرد.

وی ادامه داد: بعد از گذشت زمان سینمای صامت تبدیل به سینمای ناطق شد و موسیقی نیز در آن به عنوان یک رکن اصلی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و حضور خوانندگان در سینما بسیار جذاب بود و بر مخاطبان بسیار تاثیر می گذاشت.

روشن روان افزود: از نیمه دهه 40 حضور آهنگساز در سینمای ما مورد توجه قرار گرفت و در دهه 50 انواع مختلف موسیقی وارد سینمای ایران شد که البته حضور موسیقی پاپ فعال تر از بقیه حوزه ها بود که البته دهه 60 از باشکوه ترین دوره موسیقی فیلم به لحاظ هنری و تاثیر گزاری از بهترین دوره های کشورمان بود که آهنگساز در حوزه موسیقی فیلم بسیار قدرتمند و قوی بودند.

وی اضافه کرد: در دهه 60 و 70 موسیقی پاپ گسترش پیدا کرد و در موسیقی و سینمای ما جای خود را باز کرد و به دلیل ساختار جدیدی که داشت مورد استقبال واقع شد که در نتیجه موجب شد موسیقی اصیل و وزین ما در این بین کمتر مورد توجه قرار بگیرد.

روشن روان با اشاره به واردات ابزار آهنگسازی به کشورمان گفت: این ابزار آلات در حوزه موسیقی موجب شد که آهنگسازان با توجه به اینکه از علم موسیقی برخوردار بودند اما ورود این ابزارهای مولد صدا موجب کم کاری آهنگسازان شد و حضور این نسلها در جامعه امروز بسیار زیاد شده است و در واقع این آهنگسازان تبدیل به تکنسین های موسیقی در حوزه موسیقی فیلم شده اند.

وی در ادامه گفت: البته هنوزم هم آهنگسازان خوب و قوی وجود دارند اما بسیار محدود است و بخش اعظم آهنگسازان فیلم به سمت تکنسین موسیقی پیش رفته اند زیرا تنها از ابزار آهنگسازی استفاده کردند و از علم این مهم غافل مانده اند.

روشن روان با بیان اینکه در سینمای ما موسیقی فیلم نادیده گرفته می شود، بیان داشت: متاسفانه در کشورمان وقتی فیلم نامه نوشته می شود اصلا آهنگسازی در آن جایی ندارد و موسیقی فیلم در پایان کار به فیلم اضافه خواهد شد و با کمترین هزینه که این امر موجب آسیب به این حوزه شده است . در صورتی که آهنگساز در بقیه کشور ها به عنوان یک عنصر اصلی در آغاز کار به مجموعه اضافه می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: موسیقی فیلم در کشور ما امضا و هویت ندارد و در واقع می توان گفت موسیقی فیلم در کشورمان اصل یا اورجینال نیست و تنها موسیقی ها مورد ویرایش قرار گرفته اند و با ابزار آهنگسازی روی فیلم قرار گرفته اند و همه موسیقی فیلم ها شبیه به هم هستند و بر طبق یک روش به مخاطبان ارایه می شوند.

روشن روان در پایان تصریح کرد: آهنگسازان خوبی در کشور ما وجود دارند اما متاسفانه اصلا به آنها بها داده نمی شود و شرایط را برای فعالیت آنها فراهم نمی کنند و صداگذارن و تکنسین های موسیقی فیلم بخش اعظمی از موسیقی سینما را گرفته اند. و درواقع یک موسیقی قوی موجب ماندگاری بیشتر فیلم می شود.

ارسال نظر: