پورمحمدی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

۸ آیین‌نامه قانون مجازات در قوه قضائیه مصوب شده است

کدخبر: 2061911

وزیر دادگستری با بیان اینکه اجرای قوانین در بسیاری از موارد در گرو ابلاغ آیین‌نامه های مرتبط است، گفت: از سال گذشته کارگروه‌های متعددی را برای نگارش پیش‌نویس ۱۹ آیین‌نامه مرتبط با وزارت دادگستری در خصوص قانون مجازات اسلامی فعال کرده و تا کنون هشت آیین‌نامه آن در قوه قضائیه مصوب شده است.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین» در پاسخ به این پرسش که برای اجرای قانون و جلوگیری از زمین ماندن آیین نامه های مربوطه چه اقدامی انجام دادید و آیا وزات دادگستری سیستمی برای حل این مشکل دارد؟ گفت: برخی از قوانین برای اجرا متناسب با محتوای خود نیازمند چندین آئین نامه اجرایی است به عنوان مثال قانون مجازت اسلامی جدید بالغ بر بیست آئین نامه دارد که 19 آئین نامه آن در حوزه کاری وزارت دادگستری بود که پیش نویس آن را آماده کردیم و به قوه قضاییه ارسال کردیم.

وی با یادآوری اینکه تا کنون هشت آئین نامه از پیش نویس های ارسالی به قوه قضاییه در اجرای قانون مجازات به تصویب قوه قضاییه رسیده است، افزود: اصولا آئین نامه قوانین و نگارش و نهایی شدن آنها برای بستر سازی اجرای هر قانون اهمیت بسیاری دارد.

یکی از وظایف دادگستری تهیه آئین نامه هاست

وزیر دادگستری خاطر نشان کرد: موظف به پیگیری تصویب و اجرای آئین نامه های قوانین هستیم و اگر آئین نامه ای روی زمین بماند در اجرای قانون دچار مشکل می شویم و این از اصول و وظایف کاری ماست و یکی از سوال هایی که پیوسته مجلس مطرح و پیگیری می کند، حوزه آئین نامه هاست.

پورمحمدی همچنین عنوان کرد: مطالبه آئین نامه های حوزه حقوقی و قضایی از دیگر خواسته های نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و تدوین و نگارش پیش نویس 19 آئین نامه مرتبط با قانون مجازات اسلامی یکی از اقدامات مهم وزارت دادگستری است و این موضوع در نظام حقوقی و قضایی ایران جایگاه ویژه ای دارد و لازم است بسترهای اجرای قانون و قوانین جدید به صورت علمی و عملی و قانونی به درستی فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته تهیه پیش نویس لوایح قانون مجازات اسلامی را به کارگروه های متعددی ابلاغ کردیم، گفت: علاوه بر آئین نامه های قانون مجازات اسلامی، آئین نامه های قانون تعزیرات را نیز آماده کردیم و با ارائه به دولت به تصویب رساندیم.

ارسال نظر: