نامه مجمع دانشجویان و دانش آموختگان بورسیه خطاب به وزیر علوم:

وزارت علوم باید مسئولان اصلی ظلم به بورسیه را برکنار کند

کدخبر: 2062796

در این نامه آمده است: برای جبران مافات، ابتدا باید مسئولان اصلی ظلم به بورسیه از کار خود برکنار شده و وزارت علوم نیز طی یک بیانیه رسمی از تمام وقایع و ادعاهای دروغ و ظالمانه گذشته عذرخواهی کند، در مراحل بعدی باید لغو جایابی‌ها متوقف شده و تمام اعلام نیازها و احکام بورس گذشته معتبر اعلام شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »،‌ متن مجمع دانشجویان و دانش آموختگان بورسیه خطاب به وزیر علوم به این شرح است:

جناب آقای دکتر فرهادی وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری با عرض سلام و تحیت

در میان سکوت قوه قضاییه در پرونده بورسیه طی هفته های اخیر مواضع مواجی از طرف مسئولان وزارت علوم درباره پرونده سراسر ظلم و بی اخلاقی بورسیه ها در وزارت علوم اتخاذ شده است. ابتدا حضرتعالی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم عنوان نمودید پرونده و مشکل دانشجویان بورسیه ها بسته و حل شده است. سپس آقای مجتبی صدیقی یکی از بانیان ظلم به دانشجویان بورسیه، درباره جایابی بورسیه ها لب به سخن گشود و اخیرا نیز آقای دکتر شریعتی نیاسر درباره تشکیل کمیته ساماندهی بورسیه ها مصاحبه نموده است....

در باره این مواضع مسئولان حوزه تحت امر شما، نکاتی چند به استحضار می رسد:

1- اظهارات آقای دکتر صدیقی در مصاحبه با رسانه ها حاوی مطلب خاصی که نشان دهنده عزم وزارت علوم برای ختم اقدامات ظالمانه علیه دانشجویان بی پناه بورسیه باشد، نبود. این مقام مسئول با سرهم بندی جملاتی به ظاهر مثبت، صراحتا قولی مبنی بر تعهد قطعی و حقوقی الزام آور وزارت علوم به جایابی دانشجویان بورسیه، پس از فراغت از تحصیل نداده است و تنها به این مضمون که "تلاش خود را می کنیم که جایابی ها صورت پذیرد" اکتفا کرده است. همان گونه که می بینید هنوز هیچ قول یا اعلام رسمی مبنی بر پذیرش مسئولیت قطعی وزارت علوم در جایابی تمام دانشجویان بورسیه وجود ندارد. این مصاحبه و دیدگاه، این امکان را برای مسئولان ذی ربط ایجاد می کند که همزمان هم بگویند ما با حسن نیت تلاش خود را برای جایابی دانشجویان و فارغ التحصیلان بورسیه کرده و می کنیم و هم در مقام عمل، بنا بر اعتقادات سیاسی و جناحی خود، رای به عدم جایابی به بهانه های واهی دهند و در نهایت با ریاکاری بگویند تلاش کردیم و نشد. البته این نکته نیز حائز اهمیت این است که آقای صدیقی خواسته یا ناخواسته، پس از سه سال به قانونی بودن تمام بورسیه ها اعتراف کرده است، زیرا اولا از یکی از مفاد بیانیه سال 93 خود مبنی لزوم جایابی شدن دانشجویان شاغل به تحصیل بورسیه در زمان مقرر، عدول و اعتراف کرده است که دانشجو ملزم به آوردن اعلام نیاز و جایابی در حین تحصیل نیست. ثانیا پیش فرض تلاش آقای صدیقی برای جایابی دانشجویان بورسیه، پس از فراغت از تحصیل، باید قبول قانونی بودن آن ها باشد، چرا که جایابی شدن دانشجو یا فارغ التحصیل بورسیه در صورت غیرقانونی بودن بورسش، اساسا بی معنا و اشتباه است.

2- آقای دکتر شریعتی نیاسر اعلام کرده است کمیته ای به نام کمیته ساماندهی بورسیه ها تشکیل شده است. اولا باید گفت نفس این عبارات توهینی آشکار به حدود 3700 دانشجوی دکترای بورسیه محسوب می شود. باید از شما و سایر مسئولان وزارت علوم پرسید مگر دانشجویان بورسیه بی سروسامان بوده اند که محتاج کمیته ای غیرقانونی و من درآوردی شما باشند؟ روال بورسیه در دولت جمهوری اسلامی ایران به سیاق سه دهه گذشته کاملا به سامان و منظم، در حال انجام و اجرا بود که ناگهان فتنه گران مستقر وزارت علوم با توطئه ای ظالمانه این نظم قانونی و مسبوق به سابقه را به هم ریخته و آشفته بازار بداخلاقی و قانون گریزی خود را برپا کردند. عبارت ساماندهی دانشجویان بورسیه توهینی آشکار به سازوکارهای قانونی دولت جمهوری اسلامی و خود دانشجویان بورسیه می باشد که باید آن را در راستای جنگ روانی علیه دانشجویان مظلوم بورسیه ارزیابی کرد و باید پرسید مگر دانشجویان نخبه و بورسیه دکترای جمهوری اسلامی ایران (با عرض معذرت) از اقشار نا به هنجار جامعه، مانند متکدیان خیابانی هستند که نیاز به ساماندهی داشته باشند؟

مسئولان فعلی وزارت علوم که با استفاده از بورسیه تحصیلی در سال های گذشته به این مقام رسیده اند، آیا این گونه کمیته ای داشته اند که اکنون با زیرپا گذاشتن رویه قانونی قبلی این کمیته را تشکیل داده اند؟

جناب آقای وزیر

دانشجویان بورسیه همواره راه حل ها و مطالبات قانونی خود را اعلام کرده اند. برای جبران مافات، ابتدا باید مسئولان اصلی ظلم به بورسیه از کار خود برکنار شده و وزارت علوم نیز طی یک بیانیه رسمی از تمام وقایع و ادعاهای دروغ و ظالمانه گذشته عذرخواهی کند. در مراحل بعدی باید لغو جایابی ها متوقف شده و تمام اعلام نیازها و احکام بورس گذشته معتبر اعلام شود. همچنین با توجه به اعتراف معاون حضرتعالی مبنی بر موظف نبودن دانشجویان بورسیه به جایابی در زمان تحصیل، باید به تمام دانشجویان بورسیه اعم از دارای جایابی یا فاقد جایابی مستمری پرداخت شود تا معنای واقعی دانشجوی دکترای بورسیه در عمل اجرا گردد. در مرحله بعد باید وزارت علوم رسما اعلام نماید که دانشجویان بورسیه پس از فراغت از تحصیل به صورت قطعی و بدون هیچ عذر و بهانه ای از طرف زیرمجموعه های وزارت علوم، به عنوان هیات علمی، به کارگیری خواهند شد.

امید است در مواضع آتی شما و مسئولان ذی ربط شاهد تمکین به حقوق شهروندی و حق الناس مصرح در قانون بورس باشیم.

ارسال نظر: