نوش‌آبادی در نشست خبری:

"یالثارات" از دید وزارت ارشاد، جزو نشریات رسمی محسوب نمی‌شود/ وزیر ارشاد در مراسم دروایش صوفیه حضور نداشته

کدخبر: 2063412

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: با توجه به نزدیک بودن ماه محرم نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی همزمان با دهه دوم محرم در تالار وحدت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سی و سومین نشست خبری محمدحسین نوش آبادی، سخنگوی ارشاد با عذرخواهی وی از خبرنگاران به خاطر تاخیر زیاد در شروع جلسه آغاز شد.

وی گفت: عید غدیر را تبریک می گویم، این عید برای ما بسیار حائز اهمیت است، رهبری در ارتباط با غدیر تعابیر قشنگی دارند و می گویند طرح مسئله غدیر نباید بین مسلمانان فاصله بی اندازد، باید باعث نزدیکی مسلمانان شود.

امضای تفاهم نامه وزارت ارشاد با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس

سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس گفت: مراسم نکوداشت هفته دفاع مقدس روز دوشنبه پنجم مهرماه در سالن سینمایی برگزار می شود، نخستین نشانه ایثار و رسانه در دو بخش برگزار خواهد شد و علاقمندان می توانند تا پایان آذرماه آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره بفرستند.

نوش آبادی گفت: تفاهم نامه ای با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس امضا خواهیم کرد تا بتوانیم به این مقوله به خوبی بپردازیم.

برگزاری نخسیتن نمایشگاه لباس عاشورایی

وی ادامه داد: چون در آستانه ماه محرم قرار داریم نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی همزمان با دهه دوم محرم در تالار وحدت برگزار می شود.

از نظر ما "یالثارات" جزو نشریات رسمی نیست

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی در خصوص هفته نامه یالثارات گفت: موضع ارشاد قبلا در این خصوص اعلام شده و پروانه را لغو کرده است، ما این نشریه را به لحاظ قانونی جز نشریات نمی دانیم. همچنان موضع ما لغو پروانه این نشریه است و این مهم در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: با توجه به هتک حرمت جدیدی که این روزنامه انجام داده است شکایت ها در دستگاه قضا پیگیری خواهد شد.

هرکاری از دست مان بربیاید برای استاد شجریان انجام می دهیم

نوش آبادی درباره شجریان و وظیفه ارشاد در قبال این هنرمند گفت: ایشان با نظر پزشکان و خانواده شان به ایران بازگشتند و با کمک وزارت بهداشت ادامه روند ایشان در داخل کشور انجام می شود، وزارت ارشاد هم هر کاری که از دستش بربیاد برای ایشان انجام می دهد.

انتخاب "فروشنده"محصول تعامل و هماهنگی همه دوستان

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص اننخاب «فروشنده» برای اسکار گفت: این اتفاق توسط هیات انتخاب صورت گرفت و این انتخاب محصول تعامل و هماهنگی همه دوستان انجام شد و امیدواریم فیلم فروشنده بتواند نماینده شایسته ای برای ایران باشد و ظرفیت سینمای ایران را نمایندگی کند؛ البته انتخاب فروشنده به معنای نادیده گرفتن فیلم های دیگر نیست.

مسائل و مشکلات ارکستر سمفونیک حل شد

وی در خصوص تعطیلی ارکستر ملی گفت: مدیریت ارکسترهای ملی و سمفونیک تهران برای تفاهم نامه بنیاد رودکی و معاونت هنری به رودکی سپرده شد؛ مسائل و مشکلات ارکستر سمفونیک حل شد و رهبری ارکستر تهران به شهرزاد روحانی سپرده شده است.

نوش آبادی در همین زمینه گفت: پرداخت حقوق و دستمزد نوازندگان انجام شده و قرارداد یک ساله با آنها منعقد شده است. در خصوص ارکستر ملی هم با فخرالدینی صحبت هایی شده است، اما هنوز به نتیجه نرسیده است، رهبری هر دو ارکستر مستقل و زیر نظر بنیاد رودکی است.

استاد شجریان درخواستی برای برگزاری کنسرت ارئه نداده اند

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی درباره امکان برگزاری کنسرت برای شجریان گفت: در حال حاضر شرایط جسمانی ایشان اجازه این کار را نمی دهد و تا به حال چنین درخواستی نیز از سوی ایشان مطرح نشده، البته فرزند ایشان با حضور در مجامع هنری توانستند نماینده خوب و خوش نامی برای موسیقی ایران باشد.

تعدادی از هنرمندان نگران برنگشتن آثار خود بودند

وی درباره امضا تفاهم نامه بین موزه هنرهای معاصر و موزه ای در آلمان برای برگزاری نمایشگاهی در این کشور گفت: ما نام تعدادی از هنرمندان را در این خصوص داشتیم که نگران برنگشتن آثار بودند؛ این برنامه قرار است و در آذر و دی ماه برگزار می شود.

نوش آبادی در همین زمینه ادامه داد: 30 اثر خارجی و 30 اثر ایرانی قرار است طبق این تفاهم نامه به موزه هایی در رم و برلین منتقل شوند؛ این تفاهم نامه معتبر است و هرگونه تعرض به این آثار منتفی است.

ممنوع الکاری شجریان مربوط به ارشاد نیست

وی درباره شجریان و ممنوعیت پخش صدای وی گفت: اصولا وزارت ارشاد نمی تواند به جای سایر دستگاه ها تصمیم بگیرد، مشکل ایشان به حوزه فرهنگ و هنر ارتباط ندارد و ما همیشه از حل مشکل استقبال کرده ایم.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه متاسفانه تا الان این مسئله مرتفع نشده است، تصریح کرد: این مسئله به وزارت ارشاد به طور خاص و دولت به معنای عام ربطی ندارد و به نهادهای دیگر برمی گردد. ایشان یک هنرمند بی نظیر و بی بدیل هستند، سلامتی ایشان در اولویت است تا بعد به مسائل دیگر برسیم.

تشکیل کارگروهی به ریاست وزارت خارجه برای پیگیری حقوقی فاجعه منا

وی در خصوص فاجعه منا و پیگیری حقوقی شهدای این فاجعه و وظیفه ارشاد و وزارت امور خارجه گفت: برای پیگیری حقوقی فاجعه منا کارگروهی به ریاست وزارت امور خارجه و حضور سایر دستگاه ها تشکیل شده تا از همه ظرفیت ها برای پیگیری ابعاد حقوقی این فاجعه استفاده شود.

نوش آبادی افزود: شکایتی از سوی نیروی انتظامی به اینترپل صورت گرفته است و ٨٠٠ مصاحبه نیز با شاهدان عینی این اتفاق انجام شده که در اختیار وزارت خارجه قرار گرفته است. دولت تمام تلاش خود را در این مسیر انجام می دهد و البته قطع ارتباط با عربستان در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

تلاش برای اجرای سیاست های ابلاغی خانواده

وی در پاسخ به ابلاغ سیاست های خانواده از طرف رهبری و وظیفه وزارت ارشاد در این خصوص گفت: سیاست های جمعیتی که باعث کم شدن تعداد جمعیت شد باعث ناراحتی همه ما شده است؛ همین مسئله باعث ابلاغ سیاست ها توسط ایشان شد.

سخنگوی وزارت ارشاد اظهار داشت: این وزارتخانه به عنوان دستگاه فرهنگی کشور وظیفه دارد نسبت به فرهنگ سازی این موضوع اقدام کند؛ ما از همه قابلیت ها و ظرفیت هایی که داریم در این خصوص استفاده می کنیم تا بتوانیم به لحاظ فرهنگی این مسئله را تبیین کنیم.

هیچ مصامحه ای در حوزه کتاب نمی کنیم

نوش آبادی درباره کتاب «تمشک های خیس» و محتوای غیر اخلاقی این کتاب گفت: ضوابط و معیارها در حوزه کتاب مانند گذشته اعمال می شود و هیچ مصامحه ای در این زمینه نباید صورت بگیرد؛ کار با قوت و دقت در حال انجام است و اگر جایی قصوری هم صورت گرفته حتما به آن رسیدگی خواهد شد.

وزیر ارشاد در مراسم دروایش صوفیه حضور نداشته

وی درباره ویدئو منتشر شده از وزیر ارشاد در یک مجلس نامتعارف گفت: این مراسم دروایش صوفیه نبوده است، بلکه یک نمایش سنتی بود که مجوز هم داشته و از وزیر برای تقدیر از هنرمندان دعوت کرده بودند، وزیر ارشاد با شناختی که از جریان های فرهنگی کشور دارد در مجالس شرکت می کند و هیچ مجوزی به فرقه ضاله و این گروه ها داده نشده است و به هیچ وجه اجازه نمی دهیم که فرهنگ و هنر کشور درگیر این مسائل شوند.

کلیه مدیران مسئول باید خبرنگاران خود را بیمه کنند

سخنگوی وزارت ارشاد درباره معافیت مالی چاپ خانه داران گفت: حقوق چاپخانه داران و ناشرین در این خصوص کمی تضعیف شده و قرار است با پیگیری های جدید این مشکل حل شود.

نوش آبادی درباره آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات گفت: این آیین نامه به تازگی در دولت به تصویب رسیده و برای اجرا به ارشاد و وزارت کشور رفته است. طبق این آیین نامه کلیه مدیران مسئول باید خبرنگاران خود را بیمه کنند و اگر این اتفاق نیفتد، آن رسانه باید جوابگو باشد.

سخنگوی وزارت ارشاد به رسانه های اجاره ای در این آیین نامه اشاره کرد و گفت: اگر رسانه ای بخواهد رسانه خود را اجاره دهد، باید به هیئت نظارت بر مطبوعات اعلام کند.

وزارت ارشاد از فیلترینگ استقبال نکرده و آن را انجام نمی دهد

وی درباره فیلتر شدن چند سایت و محدود شدن دسترسی به دو خبرگزاری گفت: ما موضع خودمان را در مورد تعطیلی و فیلتر کردن این سایت ها اعلام کرده ایم. ما از این موضوع استقبال نکرده و آن را انجام نمی دهیم و شاید این مسئله به دستگاه های دیگر بر می گردد؛ البته این کار به دستور مقام قضایی و مستندات این دستگاه انجام شده و کمیته مصادیق مجرمانه نقشی در این زمینه نداشته و فقط نظر مقام قضایی را اعلام کرده است.

برگزاری نمایشگاه مطبوعات به خاطر استقبال بالا در دو طبقه

نوش آبادی درباره نمایشگاه مطبوعات امسال گفت: همانند سال گذشته این نمایشگاه برگزار می شود و ویترینی برای مطبوعات است؛ امسال ٢٥ درصد رشد متقاضی را برای حضور در نمایشگاه داشته ایم و نشریات محلی هم بنیه خودشان را برای حضور در این نمایشگاه قوی کرده اند که امسال این نمایشگاه به خاطر استقبال بالای مطبوعات در دو طبقه برگزار می شود.

وی در رابطه با مصوبه جدید شورای فزهنگ عمومی درباره روز بزرگداشت فردوسی گفت: این روز منافاتی با روز درگذشت شهریار ندارد، روز شعر و ادب فارسی ٢٧ شهریور بوده و تغییری نکرده است و 25 اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت فردوسی به عنوان روز پاسداشت زبان فارسی نام گرفت.

ارسال نظر: