برگزاری مراسم عزای حسینی باوجود ممانعت دولت آذربایجان

کدخبر: 2067981

مراسم عزاداری روز هشتم محرم با وجود ممانعت دولت جمهوری آذربایجان با حضور پور شور مردم در خیابان‎های شهر لنکران در جنوب‌شرق این کشور برگزار شده‌ است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دولت جمهوری آذربایجان در آستانه فرا رسیدن ماه محرم الحرام، محدودیت ‎ های سختگیرانه‌ای برای برگزاری آئین مذهبی شیعیان در این ماه، اعمال کرده‌است .

منابع خبری پیشتر به نقل از مقامات دولتی این کشور گزارش دادند که براساس ابلاغیۀ جدید، آئین‌های عزاداری امام حسین (ع) باید تنها در مساجد برگزار شود .

در این ابلاغیه آمده است که برگزاری آئین‌های مذهبی در منازل و تجمع در خیابان‌ها غیرقانونی است و خاطیان مورد پیگرد قرار خواهند گرفت .

به گزارش پرس تی وی، نمایش نمادهای مذهبی و عاشورایی نیز در خیابان ‎ ها و اماکن عمومیِ جمهوری آذربایجان ممنوع اعلام شده‌است .

دور تازۀ سرکوب شیعیان در جمهوری آذربایجان از روزهای ابتدایی آذر سال 1394 و پس از حمله نیروهای وزارت کشور در پوشش کارگران شهرداری به مجلس عزاداری امام حسین(ع) آغاز شد .

سال گذشته و در آستانۀ اربعین حسینی، چهار شیعه در شهر نارداران در حومۀ باکو، کشته شدند .

اواخر آذرماه سال گذشته علاوه بر دستگیر شدن چند تن از شخصیت‌های مذهبی در نارداران، نیروهای امنیتی مساجد را تعطیل کرده و مانع حضور مردم برای اقامۀ نماز در مساجد شدند .

سال گذشته علاوه بر شهر نارداران ده‌ها فعال اسلامی در دیگر شهرهای جمهوری آذربایجان از جمله گنجه، لنکران و باکو بازداشت شدند .

دور اول سرکوب شیعیان در جمهوری آذربایجان در سال 2010 و هم‌زمان با اعتراض‌ها به ممنوعیت حجاب و بازداشت رئیس حزب اسلام و ده‌ها فعال اسلامی آغازشد .

جمهوری آذربایجان بیش از 9 میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از 85 درصد آن‌ را شیعیان تشکیل می‌دهند.

ارسال نظر: