محقق آمریکایی:

آمریکا بخاطر مردم ایران، اسناد کودتای ۲۸ مرداد را منتشر کند

کدخبر: 2068167

یک محقق آمریکایی با تاکید بر لزوم انتشار اسناد کامل نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، از منافع این اقدام برای اهداف منطقه‌ای آمریکا سخن گفته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: مدیر پروژه روابط آمریکا- ایران در دانشگاه «جرج واشنگتن» با تاکید بر لزوم انتشار اسناد کامل نقش‌ آمریکا در کودتای 28 مرداد سال 1332 گفته است که این اقدام معادل نشان دادن احترام به مردم ایران خواهد بود.

«مالکوم بیرن» مسئول پروژه روابط آمریکا- ایران یک نهاد غیردولتی مستقر در دانشگاه «جرج واشنگتن» است و او در یادداشتی به مساله اسناد نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد سال 1332 پرداخته است.

او در پولیتیکو تصریح کرد: «درست برعکس آنچه شاید دولت آمریکا فکر می‌کند، نگهداشتن و عدم انتشار اسناد قطعا به منافع آمریکا در منطقه کمک نمی‌کند».

این محقق آمریکایی نوشت: «60 سال قبل سیا و سازمان اطلاعات بریتانیا کودتایی را برانگیختند و نخست‌وزیر ایران را ساقط کردند و نظم مبتنی بر یک شاه آماده همکاری(با لندن و واشنگتن) را دوباره مستقر کردند».

او ادامه داد: «با گذشت بیش از 6 دهه، کودتا علیه محمد مصدق و وقایع پس از آن، همچنان در حال ضربه زدن به روابط آمریکا و ایران است. اما به طرز عجیب و خارق العاده‌ای، آمریکایی‌ها(مردم آمریکا) هنوز به همه اسناد تاریخیمداخله آمریکا در کودتا دسترسی ندارند و هنوز بخش اعظم اسناد فوق، محرمانه است. البته حداقل آن بخش‌هایی که سیا آنهار ا نابود نکرده است».

به گفته او، اخیرا هم وزارت خارجه آمریکا تحت زعامت جان کری تصمیم گرفته که اسناد مذکور منتشر نشود چرا که «نگران» تاثیر آن بر شکنندگی بیشتر در روابط با ایران شود.

محقق آمریکایی ادامه می‌دهد: «میل به حفاظت از توافق هسته‌ای سال 2015 که به سختی به دست آمده، قابل فهم است اما تصمیم به عدم انتشار اسناد کودتا، مبتنی بر سوءبرداشت‌ها و کج فهمی‌ها درباره خطرات و بی ملاحظگی در قبال منافع محتمل انتشار این اسناد مهم تاریخی است».

به گفته او، دلایل متعددی برای عدم انتشار اسناد فوق در سالیان گذشته ذکر شده کهیکی از مهمترین آنها، حفاظت از «منابع و روش‌های» جامعه اطلاعاتی آمریکا و اشخاص و ماموران آن است.

بیرن تصریح کرد: «پایه دیگر مسدود کردن دسترسی به این اسناد، تمایل دولت بریتانیا برای سرپوش گذاشتن نقش انها در کودتا است. مشکل این منطقه آن است که برای سال‌ها است که این سرپوش برداشته شده است. برای مثال، کرمیت روزولت که عملیات کودتا را در تهران اداره می‌کرد، یک کتاب خاطرات را در اواخر دهه 1970 با رضایت سیا منتشر کرده و در آنها به دولت بریتانیا اشاره کرده است».

او نوشت: «اما حالا وزارت خارجه آمریکا دلیل دیگری برای عدم انتشار عمومی و علنی این سند تاریخی جور کرده است و آن این است: ترس از واکنش شدید تهران».

این محقق آمریکایی از تجربه شخصی خود در سفر به تهران و گفته‌های مردم ایران درباره نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد سخن گفته است.

وی نوشت: «این موضوع مشخص است که مردم ایران برای سالیان دراز درباره نقش آمریکا در کودتای اواسط قرن بیستم اطلاع داشته‌اند. در سال 2000 وقتی من در یک کنفرانس در تهران درباره مصدق و دوره ملی شدن نفت شرکت کردم که این موضوع چند هفته بعد از گزارش نیویورک تایمز درباره تاریخ محرمانه کودتای سیا صورت گرفته بود. گزارش فوق برای حاضران در کنفرانس و رسانه‌های ایران، موضوع غافلگیرکننده‌ای نبود و آنها این موضوع را خبری قدیمی درباره مداخلات آمریکا در امور داخلیشان می‌دیدند و برای آنها مداخله آمریکا در امور ایران، یک امر مفروض بود. آنها بیشتر به این موضوع جذب می‌شدند که درباره نقش ایرانی‌هایی که در سرنگونی مصدق دست داشتند، صحبت کنند».

محقق آمریکایی با تاکید بر اینکه «وزارت خارجه آمریکا به جای باقی ماندن در گذشته، اینجا فرصتی برایش به وجود آمده است»، از اجماع کارشناسان و تحلیلگران آمریکایی مسائل ایران درباره انتشار اسناد مداخله واشنگتن در کودتای 28 مرداد سخن گفته است.

به گفته او، چنین کاری، «نشان دادن احترام به مردم ایران» و «محروم کردن تندروها در ایران» از پروپاگاندا درباره اسناد مداخله آمریکا در کودتا خواهد بود که در نهایت به نفع منافع واشنگتن خواهد بود.

ارسال نظر: