رئیس کمیته مشارکت‌های اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران:

در پرداخت‌های گزینشی بهزیستی اقشار و طبقات کم توان جایی ندارند

کدخبر: 2068467

رئیس کمیته مشارکت‌های اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در گزارش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته مستمری پرداختی بهزیستی به نابینایان ۵۰ هزار تومان عنوان شده که البته در پرداخت گزینشی این میزان، اقشار و طبقات کم توان و محروم جایی ندارند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، الهه راستگو عضوکمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ظهر امروز و همزمان با روز جهانی عصای سفید در بازدید از مجتمع آموزشی نابینایان دکتر خزائلی مشکلات مطرح درخصوص نابینایان را بیش از هرچیز مرتبط با برنامه ریزی نادرست خواند و اظهارداشت: آینده مبهم معلولین و نابینایان به دلیل نبود سیاستگذاری و تعیین استرتژی های لازم امروز برای این افراد و خانواده هایشان مهممترین معضل و دغدغه است که باید مورد توجه جدی مسئولین قرار گیرد.

وی مشکلات معلولین و نابینایان را به دلیل عدم فراهم سازی زیرساخت های لازم بسیار جدی تر از سایر اقشار جامعه عنوان کرد و افزود: آنچه که امروز برای نابینایان به دغدغه تبدیل شده نه ضعف و ناتوانی در دیدن که دیده نشدن است و گواه این امر افزایش روز افزون مشکلات این قشر به دلیل عدم توجه به مشکلات آنهاست.

رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران با انتقاد از عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولین تاکید کرد: مطابق این قانون 60 درصد از ردیف های استخدامی اپراتور ها و تلفن خانه ها باید به نابینایان تخصیص یابد که این امر نیز همچون صدها قانون دیگر برزمین مانده و هیچ عزمی جهت اجرا ی آن دیده نمی شود.

راستگو با بیان اینکه شرایط برای زندگی بی دغدغه برای معلولین و نابینایان فراهم نیست اظهارداشت: معضلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به دلیل فقدان اقدام اجرایی در فراهم سازی شرایط اشتغال، ازدواج و مسکن این گروه از جامعه موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

وی به ضعف اقتصادی و معیشتی غالب خانواده های معلول و نابینا اشاره کرد و افزود: مستمری پرداختی بهزیستی هیچگاه متناسب با هزینه ی بالای تهیه وسایل کمک آموزشی و رفاهی این افراد نبوده و باتوجه به توزیع نامناسب امکانات آموزشی و رفاهی در شهر ها می توان این وضعیت را درخصوص نواحی کم برخوردار بسیار وخیم تر دانست.

50هزار تومانی که اقشار کم توان و محروم جامعه از آن محروم اند

رییس کمیته مشارکتهای مردمی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در گزارش ها و بررسی های صورت گرفته مستمری پرداختی بهزیستی به نابینایان 50 هزار تومان عنوان شده که البته در پرداخت گزینشی این میزان، اقشار و طبقات کم توان و محروم جایی ندارند .

راستگو پایان دوره تحصیلی دانش آموزان نابینا را آغاز دوران دغدغه ی آنان دانست و تصریح کرد: علی رغم برخورداری این افراد از هوش سرشار و استعداد های بالقوه و برخورداری از مهارتهای فنی حرفه ای لازم متاسفانه آنچنان که باید به آنان توجهی نشده است.

وی با بیان اینکه نبود اشتغال و مستمری مناسب و از سویی ضغف اقتصادی غالب خانواده های نابینا فراهم سازی هزینه تحصیل را برای آنان به چالش جدی مبدل ساخته تصریح کرد: فراهم سازی رایگان تحصیل در دانشگاهها برای تمامی نابینایان امروز یک ضرورت است و عدم توجه به این مهم هدر رفت استعدادهای این قشر را به دنبال خواهئد داشت.

عضو چهارمین دوره ی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به اقدام ستودنی شهرداری تهران در جهت فراهم سازی رایگان سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی اشاره کرد و افزود: متاسفانه مربیان و معلمین شاغل در این مدارس نه تنها از هیچ خدمات سرویس دهی برخوردار نبوده که تسهیلاتی نیز برای آنها درنظر گرفته نشده است و امیدوارم تمامی این مشکلات در کوتاهترین زمان مرتفع شود.

ارسال نظر: