گاردین خبر داد؛

ازسرگیری مذاکرات محرمانه طالبان و دولت افغانستان در قطر

کدخبر: 2069271

طالبان و نمایندگان حکومت افغانستان مذاکرات خود را از ماه سپتامبر به شکل مخفیانه در کشور قطر آغاز کرده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل « نسیم آنلاین »، روزنامه بریتانیایی گاردین نوشت که طالبان و نمایندگان حکومت افغانستان مذاکرات خود را از ماه سپتامبر به شکل مخفیانه در کشور قطر آغاز کرده‌اند .

این گزارش روز سه‌شنبه، ۲۷ مهر، به نقل از مقامات ارشد حکومت افغانستان و طالبان، بدون اشاره به نام آنها منتشر شده است و عنوان می‌کند در این مذاکرات ملا عبدالمنان آخوند، برادر ملا عمر رهبر پیشین طالبان، به نمایندگی از این گروه حضور داشته است .

گاردین می‌نویسد که مذاکرات تاکنون در دو نوبت، سپتامبر و اکتبر، انجام شده و انتظار می‌رود محمد یعقوب، پسر ملا عمر و معاون رهبر کنونی طالبان، نیز به زودی به گروه مذاکره‌کننده بپیوندد .

این نخستین مذاکرات میان طالبان و حکومت افغانستان پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان، در پی حمله پهپاد آمریکا محسوب می‌شود، در حالی که مذاکرات پیشین با میانجی‌گری پاکستان انجام می‌شد .

این گزارش به نقل از یکی از اعضای شورای رهبری طالبان عنوان می‌کند که در این مذاکرات هیچ یک از مقامات پاکستان حضور ندارند .

به گفته وی، اسلام‌آباد دیگر آن نفوذ سنتی خود بر طالبان را که از اواسط دهه ۱۹۹۰ داشت، از دست داده است .

این منبع خبری اما در عین حال گفته است که در این مذاکرات یک دیپلمات ارشد آمریکایی حضور داشته است، اگرچه سفارت آمریکا در افغانستان این خبر را تایید نکرده است .

گاردین سپس به نقل از این مقام طالبان می‌نویسد که مذاکرات ماه سپتامبر در فضایی مثبت انجام شد و گفت‌وگوهای صریحی میان ملا عبدالمنان آخوند و محمد معصوم استانکزای، رئیس شورای امنیت ملی افغانستان، درگرفت .

دور دوم مذاکرات نیز اوایل ماه اکتبر به رغم ادامه درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای حکومت افغانستان انجام شد .

طالبان در دو سال اخیر بار دیگر تا حدی قدرت یافته است، به طوری که علاوه بر انجام حملات متعدد در کابل، قسمت‌هایی از افغانستان را نیز تصرف کرده که این مسئله از سال ۲۰۰۱ و حمله نیروهای آمریکا به این گروه بی‌سابقه بوده است .

ارسال نظر: