ابتکار در صحن علنی مجلس:

لایحه "هوای پاک" بر اساس سیاست‌های کلی نظام تنظیم شده است/ مردم ۳۰میلیارد دلار از آلودگی هوا زیان می‌بینند

کدخبر: 2069460

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان این که لایحه هوای پاک به تولید، اشتغال و سلامت کمک خواهد کرد، گفت: این لایحه مشکل جدی برای صنعت ایجاد نمی‌کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، معصومه ابتکار در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا ضمن تشکر از مجلس به دلیل عنایت خاص به مسئله آلودگی هوا که تمامی مردم را تحت تأثیرقرار داده است، گفت: ما درکشوری زندگی می کنیم که به دلایل طبیعی و فعالیت های صنعتی بخش عمده ای از مردم آن مگر در روستاها که گرد و غباربه آن نمی رسد با آلودگی هوا مواجه هستند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا با همکاری تمامی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی تنظیم شده است، افزود: در برخی مواد این لایحه از قوانین 20 سال گذشته که در این خصوص وجود داشته استفاده شده است و برخی پدیده ها همچون گرد و غبار که مسئله مهمی برای کشور است نیاز به قوانین جدید داشته که در این لایحه دیده شده است.

ابتکار با اشاره به سیاست های ابلاغی کلی نظام در محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع محیط زیست که در بند یک آن به موضوع آلودگی هوا اشاره شده، امید است مجلس نیز پس از ابلاغ سیاست های کلی به آن پاسخ دهند و این قانون را که جامع و روزآمد بوده با رأی بالا به تصویب رساند.

وی یادآور شد: تصویب این لایحه پیام قوی و مستحکم بین المللی را به جهانیان می رساند که موضوع سلامت و محیط زیست برای ایران و ایرانی اهمیت دارد.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه با توجه به مطالعه صورت گرفته در سال 89 مردم حدود 9 میلیارد دلار سالانه به خاطر مسائل زیست محیطی خسارت دیدند، افزود: میزان این خسارت امروز به حدود 30 میلیارد دلار رسیده است که بر اساس این قانون اگر مصرف سوخت اصلاح شود حجم بسیار زیادی در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

وی ادامه داد: ایران در بخش انرژی 9 برابردنیا مصرف دارد، این میزان مصرف منابع ملی را هدر داده و آلودگی ایجاد می کند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا تمامی ابعاد زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی را در نظر گرفته است تصریح کرد: لایحه مذکور در راستای اقتصاد مقاومتی تنظیم شده که اگر صنایع روزآمد شوند می توانند در بخش انرژی صرفه جویی کنند که ثمره نخست آن نیز نصیب خودشان می شود این لایحه نه تنها مشکلی برای صنایع ایجاد نمی کند بلکه به صنایع، تولید، اشتغال و سلامت کشور کمک می کند.

ارسال نظر: