آیت‌الله نوری همدانی:

نمی‌توانیم در برابر جریان سوریه، یمن و بحرین بی‌تفاوت باشیم/ در اسلام مرزهای جغرافیایی مطرح نیست

کدخبر: 2070405

این مرجع تقلید اظهار داشت: نمی‌توانیم به عنوان مسلمان در برابر جریانی که امروز در نزدیکی موصل، سوریه، یمن، بحرین و ... است، بی‌تفاوت باشیم، بنابراین باید با دشمن با اتحاد مبارزه کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، آیت‌الله حسین نوری همدانی امشب در دیدار با هیأت دیوان وقف اهل سنت و تشیع عراق، اظهار کرد: در این ملاقات مقدم علما و اساتید را گرامی می‌داریم، توفیقی است در فضایی که دل‌ها متحد است، حضور پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز مسئله تقریب، ایجاد وحدت و اتحاد لازم و اثرگذار است، باید در برابر کسانی که با شما دشمن هستند و در مسیر کینه و دشمنی گام برمی‌دارند، اتحاد و وحدت داشت.

این مرجع تقلید با بیان اینکه شناخت زمان یکی از مسائل مهم در اسلام است، اضافه کرد: در روایات متعددی از پیامبر اسلام(ص) بر شناخت زمان تأکید شده، شناخت زمان به معنای شناخت اصل و حوادث زمان است.

وی عنوان کرد: علم با سیاست توأم است، چراکه علوم ما، دینی بوده و دین با سیاست تؤام است، همانطور که توجه به علوم داریم، باید توجه به سیاست و مدیریت داشته باشیم.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه در اسلام سیاست از علم جدا نیست، اضافه کرد: اسلام مانند شجره طیبه است که شاخه‌های مختلف علم، سیاست و اعتقاد را دربرمی‌گیرد و تمام ابعاد علم مانند شاخه‌های درخت از یک ریشه منشأ می‌گیرد و از یکدیگر جدا نیستند، کسی که در راه اسلام گام برمی‌دارد، باید از همه موضوعات آگاه باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اسلام شاخه‌ها و میوه‌های متعدد دارد، باید با تمام ابعاد به زمان توجه کنیم، در فرهنگ اسلام شیعه و سنی با یکدیگر برادر هستند، باید ارتباط، معاشرت، رفت و آمد، دوستی و محبت داشته باشند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: هر اندازه دوستی و الفت داشته باشیم، در برابر دشمن قوی‌تر می‌شویم و هر اندازه از یکدیگر فاصله بگیریم، دشمن قدرت بیشتری پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در تاریخ اسلام علمای شیعه و سنی در یک حوزه درس می‌خواندند، گفت: شیعیان در درس اهل سنت و اهل سنت در درس شیعیان شرکت می‌کردند و وحدت و اتحاد بین آنها برقرار بود، البته برخی اوقات مناظراتی وجود داشته است.

آیت‌الله نوری همدانی تشریح کرد: امروز در شرایط خاصی قرار داریم که باید در برابر حوادث و جریانات متحد باشیم و به دشمنان میدان ندهیم، چراکه دشمنان به طور کلی می‌خواهند اسلام را نابود کنند.

وی با اشاره به بازدید از الازهر در ابتدای انقلاب گفت: در آن دوران احترام کردند و حتی به بنده گفتند، آیت‌الله بروجردی کرسی فقه شیعی را ایجاد کردند ولی آن کرسی خالی است، در حالی که کرسی فقه حنفی، شافعی و حنبلی فعال است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: یک نفر از قم یا نجف می‌خواستند تا در الازهر فقه شیعه را تدریس کنند، اما کرسی آن هنوز خالی است و نتوانستیم کسی تربیت کنیم تا به فقه آن فقها و فقه ما مسلط باشد.

وی عنوان کرد: ما نرفتیم به همین دلیل اکنون در قاهره دشمنان ما فراوان هستند، عربستان سعودی و تکفیری‌ها توانستند حزب النور درست کنند و با پول نفت و گاز تسلط پیدا کنند و شیعه را در قاهره بکوبند؛ به عنوان مثال اگر شیعه بخواهد در اربعین به کربلا برود، در برگشت آنها دستگیر می‌کنند، گفتند شیعیان باید در منزل خود مجلس عزای سیدالشهدا(ع) را برگزار کنند و در مساجد و حسینیه‌ها نباید عزاداری شود.

آیت‌الله نوری همدانی یادآور شد: باید آگاه باشیم و به موازات پیشرفت علمی در امور سیاسی نیز دخالت کنیم و از مردم در برابر تکفیری‌ها، داعش و آمریکا حمایت کنیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در برابر جریان سوریه، یمن و بحرین نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم، متذکر شد: دشمن با تأسیسات فراوان در این مکان‌ها سرمایه‌گذاری کرده، خودش و سرسپردگان آنها مانند آل‌خلیفه، آل‌سعود، آل نهیان و ... علیه اسلام ناب تلاش می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم به عنوان مسلمان در برابر جریانی که امروز در نزدیکی موصل، سوریه، یمن، بحرین و ... است، بی‌تفاوت باشیم، بنابراین باید با دشمن با اتحاد مبارزه کنیم.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه در اسلام مرزهای جغرافیایی مطرح نیست، بلکه مبارزه اسلام در برابر کفر مطرح است، تبیین کرد: نمی‌توانیم در برابر مظلومان ساکت باشیم، به ما می‌گویند دخالت در کشور دیگر نکنید، ما دخالت نمی‌کنیم، بلکه اسلام را بیان می‌کنیم، دستورات اسلام اقتضا می‌کند با یکدیگر در برابر دنیای کفر، صهیونیست، استکبار و ایادی آن متحد باشیم تا موضع‌گیری صحیح داشته باشیم، اگر چنین موضعی نداشته باشیم، آنها ما را می‌بلعند.

ارسال نظر: