اشتاین مایر:

به حمایت دولت ترکیه برای حل بحران سوریه نیاز داریم

کدخبر: 2070913

وزیر خارجه آلمان می‌گوید با وجود اختلافات، برلین همچنان آنکارا را برای حل مسائل خاورمیانه به ویژه سوریه بازیگری مهم می‌داند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، به نوشته روزنامه صباح، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان در این باره گفت: اروپا برای دستیابی به آتش بس در سوریه و رسیدگی به بحرانهای منطقه خاورمیانه به حمایت ترکیه نیاز دارد.

اشتاینمایر در ادامه کنفرانس خبری مشترک خود با رامی حمدالله، نخست وزیر فلسطین در برلین بر اهمیت همکاری‌های نزدیک با ترکیه برای حل چالش‌های فعلی خاورمیانه تاکید کرد.

اشتاینمایر با اشاره به روابط نه چندان مثبت میان برلین وآنکارا به ویژه پس از کودتای نافرجام 25 تیرماه ترکیه عنوان کرد: به طور قطع ما همچنان شاهد گفت‌وگوهای سختی میان دولتهایمان هستیم اما ما به این گفت‌وگوها نیاز داریم. چرا که ترکیه همچنان نقش مهمی هم در روابط با اروپا و هم در خاورمیانه دارد.

آنکارا پس از کودتای اخیر این کشور به شدت از شرکای اروپایی خود و آلمان به دلیل عدم حمایت و همبستگی کافی با این کشور انتقاد می‌کند.

این درحالی است که دولت‌های اروپایی نسبت به شرایط پس از کودتا و اعلام وضعیت فوق العاده در ترکیه از سوی دولت این کشور ابراز نگرانی می‌کند و احزاب اپوزیسیون نیز خواهان تعلیق مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا شدند.

اشتاینمایر در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد چالش‌هایی که کشور ترکیه در حوزه همسایگی خود با آنها مواجه است قابل درک هستند.

وی همچنین اظهار کرد که آلمان انتظار دارد ترکیه همچنان به نقش سازنده خود در منطقه به ویژه برای دستیابی به آتش بس در سوریه ادامه دهد.

در اظهاراتی جداگانه وزارت خارجه آلمان همچنین ابراز امیدواری کرد که مساله ترکیه و عراق بر سر حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق و مداخله آنها در فعالیت‌های کشوری ضد داعش به زودی حل شود.

مارتین شافر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در برلین در جمع خبرنگاران در این باره گفت: ترکیه شریک بسیار مهمی در مبارزه با داعش است و مشارکت آن در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش بسیار حیاتی بوده است.

وی ادامه داد: بدون مشارکت ترکیه و بدون استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک که نیروهای آلمانی فعالیت‌های ضد داعش خود را از این منطقه عملی می‌کنند مبارزه علیه داعش کمتر از چیزی که امروز شاهد آن هستیم موفق می‌بود.

شافر خاطرنشان کرد که دولت کشورش امیدوار است مناقشه بین آنکارا و بغداد که از سویی نگرانی عراق در مورد تمامیت ارضی و از سوی دیگر نگرانی ترکیه در مسائل امنیتی خود را در بر می‌گیرد به راه حلی صلح آمیز به سرانجام می‌رسد.

آنکارا مدت‌هاست که برای ایفای نقش فعال در عملیات موصل که علیه داعش در جریان است ابراز تمایل می‌کند تمایلی که به صورت مداوم از سوی بغداد رد می‌شود.

دیدار هفته گذشته دولت عالی رتبه ترکیه با مقامات بغداد به کاهش تنش‌ها میان دو همسایه کمک کرد و در همین حال یک هیات عالی رتبه عراقی انتظار می‌رود که هفته آینده برای حل این مناقشه به آنکارا سفر کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: