سخنگوی وزارت امور خارجه:

تماس‌ها بین ایران و کانادا ادامه دارد/ نه پیش از انقلاب و نه بعد از انقلاب مثل آقای ظریف را نداشتیم

کدخبر: 2073003

سخنگوی وزارت خارجه بابیان اینکه تماس‌ها بین ایران و کانادا ادامه دارد، گفت: یکسری موانع سیاسی و حقوقی هنوز وجود دارد که در سطح کارشناسی درحال بررسی و بحث است و اگر به تفاهم برسیم که دفاتر حفاظت منافع باز شود، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با فارس درباره آخرین تحولات در مناسبات ایران و کانادا گفت: تغییر وضعیت موجود به یک نقطه مثبت‌تر و حتی گامی فراتر در دستور‌کار دو کشور است.

وی با ذکر این نکته که تماس‌ها ادامه دارد و صحبت‌هایی رد و بدل شده و می‌شود، عنوان کرد: در نقطه نخست باید برسیم به ایجاد دفتر حفاظت منافع که حداقل امکانات خدمات کنسولی را برای ایرانیان در کانادا داشته باشیم و بعد با توجه به شرایط و خواست‌های دو طرف ببینیم چگونه می‌توانیم مسیر را ادامه بدهیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه آیا مسائلی که پیش از این گفته بودید وجود دارد، حل شده است، خاطرنشان کرد: خیر؛ در دست مذاکره است. یک سری موانع سیاسی و حقوقی هنوز وجود دارد که در حد کارشناسی در حال بررسی و بحث است و اگر به تفاهم برسیم و به نتیجه برسیم که دفاتر حفاظت منافع در گام نخست باز شود قطعا اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

قاسمی درباره اینکه آیا در ماه‌های آینده تحولی در این زمینه رخ خواهد داد، پاسخ داد: زمانی را نمی‌توانم پیش‌بینی کنم چون مسائل سیاسی قابل پیش‌بینی نیست و تحولات زیادی می‌تواند بر هر مسئله‌ای اثرگذار باشد.

وی افزود: باید منتظر شد ببینیم مذاکرات دو طرف چگونه پیش می‌رود و نتیجه به کجا خواهد رسید.

* موضوع لغو روادید با عراق در حال حاضر مطرح نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره لغو روادید با عراق نیز گفت که در حال حاضر این موضوع مطرح نیست و برای اربعین طبق توافقی که شده بیش از 2 هزار و ٣٠٠ مرکز در ایران در بیش از یک ماه گذشته در حال صدور روادید هستند و سفر به عراق نیازمند دریافت روادید است و رفتن بدون روادید برای ایرانیان در نقاط ورودی مشکل‌ساز خواهد بود.

وی درباره روند صدور روادید و سرعت آن با بیان اینکه بی‌نقصان نبوده، اظهار داشت: ولی نسبت به سال گذشته با توجه به افزایش کمی آن می‌توانیم بگوییم قابل قبول است.

* هیچ وقت از کار خسته نشدم و نخواهم شد

دهمین سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه آیا از سمت کنونی رضایت دارید یا از سخنگویی خسته شده‌اید؟ اظهار داشت: خیر، اصلا از کار خسته نمی‌شوم. هر چقدر بیشتر کار کنم راحت‌تر هستم و زندگی را بهتر می‌گذرانم لذا هیچ وقت از کار خسته نشدم و نخواهم شد.

وی سخنگویی را تجربه جدیدی برایش در وزارت خارجه عنوان کرد و افزود: بیشتر در حوزه روابط دوجانبه کار کرده بودم و دست تقدیر من را در اینجا قرار داد ولی هر چه جلوتر می‌روم بخصوص در بخش خبر و ارتباطات احساس می‌کنم می‌توانم مفید و اثرگذار باشم و بیشتر علاقه‌مند می‌شوم که این کار را با جدیت دنبال کنم.

قاسمی ادامه داد: تا وقتی که در ذهن آقای وزیر و دیگران این باشد که من کارم را ادامه دهم قطعا اینجا خواهم بود و قرار نیست ترک کنم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه شما با همه وزرای خارجه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کار کردید و به نظر شما کار با کدام یک راحت‌تر بود؟ عنوان کرد: برای من کار کردن با همه آنها راحت بود.

* ظریف در حوزه کاری خود و بخصوص سازمان ملل بی‌نظیر است

وی در ارزیابی از ظریف او را توانمند، متخصص، کارشناس و کاردان خواند و افزود: نه امروز که وزیر هستند این را بیان می‌کنم بلکه در گذشته هم گفته‌ام و ١٠ سال پیش هم تعبیر من درباره آقای ظریف همین بوده است.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ظریف را یکی از معدود کارشناسان حوزه بین‌المللی و سازمان خواند و گفت: در ایران نه در بعد از انقلاب بلکه در پیش از انقلاب نیز مثل آقای ظریف را نداشتیم.

وی افزود: آقای ظریف در حوزه کاری خودشان و بخصوص سازمان ملل بی‌نظیر هستند.

* خبرگزاری فارس چند چهره دارد

قاسمی در ارزیابی‌اش از عملکرد خبرگزاری فارس با بیان اینکه خبرگزاری فارس چند چهره دارد، گفت: یک چهره‌اش آن است که من بیشتر با آن تماس دارم که شاید تماس‌ها و اخبار روزانه ماست که از آن رضایت دارم و فکر می‌کنم اخبار وزارت خارجه و حوزه سیاست خارجی را به درستی و به سرعت و گاه‌گاهی حتی در درجه نخست اخبار را پوشش می‌دهند.

وی ادامه داد: در برخی اخباری که منتشر می‌کند نارضایتی دارم و اخبار را بدون اینکه چینش و گزینش کند یا در مورد صحت و سقم آن خوب بررسی کرده باشد، منتشر می‌کند که یک کمی از وجهه حرفه‌ای خبرگزاری فارس که یکی از خبرگزاری‌های بزرگ و معتبر کشور است، می‌تواند بکاهد.

* وزارت خارجه انتقادپذیر است

قاسمی با بیان اینکه در مقامی نیستم که توصیه بکنم، اظهار داشت: ولی فکر می‌کنم در اینجا دقت بیشتری نیاز دارید. در یک جاهایی فارس خبرسازی می‌کند که می‌خواهد نقش منتقد را بازی کند که گاه‌گاهی از حد انصاف خارج می‌شود. در عین حال که به انتقاد کردن حتی نسبت به وزارت خارجه بی‌مشکل هستم و فکر می‌کنم وزارت خارجه و سخنگویی و دیپلماسی و همه بخش‌ها انتقادپذیر باشند تا رشد کنند و اگر تعریف و تمجید باشد به کشوری تبدیل می‌شویم که نمونه‌های آن را در تاریخ و در دوران معاصر در منطقه و سایر نقاط جهان داشتیم و عاقبت خوشی را درباره آنها شاهد نبودیم.

وی گفت: انتقاد واجب، لازم و اجباری است و حتما باید صورت گیرد ولی انصاف و دقت نظر بخصوص در جهانی که سرعت تحولات بسیار است، باید دقت کنیم اخبار اشتباه به ما تزریق نشود و موجب نشود که ما سرگرم اخبار اشتباهی بشویم که خارج از ایران می‌آید.

قاسمی عنوان کرد: نمونه بارز آن سفر وزیر نفت مصر بود که همه رسانه‌های ما و مسئولان‌مان درگیر خبر نپخته بودند.

ارسال نظر: