گزارش «نسیم آنلاین» از آثار ساخته شده با موضوع امام رضا (ع):

ادای دین رسانه ملی با ساخت "ولایت عشق" به ساحت امام رضا (ع)

کدخبر: 2075949

وقتی صحبت از امام رضا (ع) به میان می‌آید، بیشتر ایرانیان یاد سریال "ولایت عشق" ساخته مهدی فخیم زاده می‌افتند؛ سریالی که در سال ۱۳۷۹ از شبکه اول سیما روی آنتن رفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، وقتی صحبت از امام رضا (ع) به میان می آید، بیشتر مردم کشور یاد سریال «ولایت عشق» ساخته مهدی فخیم زاده می افتند؛ سریالی که در سال 1379 از شبکه اول سیما روی آنتن رفت و توانست مخاطبان زیادی را از هر گروه سنی با خود همراه کند.

«ولایت عشق» با امام رضا (ع) عجین شده است

موضوع سریال درباره زندگی علی بن موسی الرضا و آوردن او به مرو و دوران سخت نیابت وی و به شهادت رسیدن امام است؛ سریالی که تنها یک سال بعد از آن فیلم سینمایی اش هم با همان عنوان از شبکه اول سیما پخش شد.

مریلا زارعی، رامبد جوان، اکبر زنجانپور، لادن طباطبایی، فریماه فرجامی، فرخ نعمتی، بیتا فرهی، محمد صادقی، دانیال حکیمی، عنایت بخشی، داود رشیدی، فتحعلی اویسی از جمله بازیگران سریال «ولایت عشق» هستند، بازیگرانی که هر کدام توانست در جای خود سکانس های ماندگاری را خلق کنند.

البته این سریال، تنها بخشی از ادای دین رسانه ملی به ساحت مقدس این امام است؛ چرا که در اواخر دهه 70 و دهه 80 رسانه ملی و سینماگران دست به تولید آثاری با محوریت امام رضا (ع) زدند، فیلم هایی که هر کدام توانستند بخش کوچکی از معجزات و عنایات امام رضا (ع) را به تصویر بکشند.

«دو چشم بی سو» و حرم امام رضا (ع)

فیلم «دو چشم بی سو» ساخته محسن مخلمباف یکی دیگر از آثار ساخته شده با موضوع امام رضا (ع) به شمار می رود.

محمد کاسبی، مجید مجیدی، رضا چراغی، حبیب والی نژاد، فاطمه مشکینی، بهزاد بهزادپور، حمید درخشان، حسین صابری از جمله بازیگران این فیلم به شمار می روند.

در خلاصه این فیلم آمده است: «مشهدی ایمان عشق رفتن به جبهه را در سر دارد، برای همین بدهکاری‌هایش را تسویه می کند، دخترش را به خانه بخت می‌فرستد و فرزند نابینایش را از روستا به بیمارستانی در تهران می برد، ولیکن دامادش و پسرش زودتر از او به جبهه می‌روند و با شهادت داماد و مجروح شدن پسرش و همینطور برای کمک به خانواده‌های بی‌سرپرست روستا، مشهدی ایمان در روستا ماندگار می‌شود، ولی برای اینکه مشکلات رفتن به جبهه از سر راهش برداشته شود به امام رضا(ع) پناه می‌برد و همان جاست که شفای فرزندش را می گیرد»

صدرعاملی با «هر شب تنهایی» به مشهد رفت

رسول صدرعاملی هم با ساخت «هر شب تنهایی» در 1386 به سراغ موضوع امام رضا (ع) رفته است. فلیمی که در آن لیلا حاتمی و حامد بهداد نقش های اصلی را بازی کرده اند.

این فیلم درباره مجری یک برنامه خانوادگی رادیو است، مجری که هر روز به سؤالات شنوندگان این برنامه پاسخ می‌دهد و به آنها توصیه می‌کند با همسرشان چگونه رفتار کنند، تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشند. عطیه به شهر مقدس مشهد آمده است، اما او درگیر مناسبات خود و همسرش است و مشکلی دارد که حل نشدنی است و …

«شب» صدرعاملی در مشهد روشن شد!

رسول صدرعاملی فیلم دیگری به نام «شب» هم با موضوع مشهد و حرم امام رضا (ع) در سال 86 تولید کرده است.

عزت الله انتظامی، امین حیایی، خسرو شکیبایی، پریوش نظریه، بیتا فرهی، مهتاب گیتی فروز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

این فیلم داستان گروهبانی است که برای تحویل دادن مجرمی سابقه دار به زندان یکی از شهرستانها، مجبور می شود که به همراه مجرم و دستبند، شبی را در مشهد بگذراند و با اتفاقات مختلفی روبرو شود.

درویش «کیمیا»ی امام رضا (ع) را به تصویر کشید

احمدرضا درویش هم در سال 73 با ساخت «کیمیا» به نوعی به موضوع معجزات امام رضا (ع) می پردازد.

خسرو شکیبایی،بیتا فرهی، رضا کیانیان، پریسا شاهنده،نادر رجب پور،علی اکبر زادگان و عباس موسوی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه این فیلم آمده است: «در آغاز جنگ تحمیلی، همسر رضا باردار است و باید مورد عمل جراحی قرار گیرد. رضا او را به بیمارستان می‌رساند و خود به اسارت قوای دشمن درمی‌آید. همسر رضا حین عمل جراحی می‌میرد و شکوه جراح، فرزند رضا را نجات می‌دهد. پس از گذشت 9 سال وقتی رضا از اسارت آزاد می‌شود پی‌می‌برد که همه اعضای خانواده‌اش را از دست داده است. حال او در جستجوی تنها بازمانده خود، فرزندش است.»

جواد مزدآبادی «آوای نقاره ها» را به تصویر کشید

«آوای نقاره‌ها» ساخته جواد مزدآبادی هم از دیگر آثار ساخته شده با موضوع امام رضا (ع) ومشهد است.

شهرام عبدلی، جلال طباطبایی، سیامک اشعریون، آهو خردمند، حسن اسدی و … از جمله بازیگران این فیلم تلویزیونی بودند .

این فیلم در بستر اجتماعی روایت می شود و قصه چهار نفر را روایت می‌کند که در پایان در حرم امام رضا (ع) گره کارشان گشوده می‌شود.

داستان «روز هشتم» و حرم امام رضا (ع)

«روز هشتم» ساخته مهدی کرم‌پور در سال 88 هم فیلمی اجتماعی است که در خلال مشکلات به تصویر کشیده برای بازیگران به معجزات امام رضا (ع) می پردازد.

مرحوم انوشیروان ارجمند، علیرضا خمسه، امیر حسین مدرس، فرزاد حسنی و مرحوم عسل بدیعی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

در این اثر، برای سه شخصیت فیلم مسائل و مشکلاتی به وجود می‌آید که در سایه توسل به امام رضا (ع) و توجه حضرتش رفع می‌شود .

حسن نجفی «آسمان هشتم» ایران را نشان داد!

فیلم «آسمان هشتم» به کارگردانی و نویسندگی حسن نجفی در سال ۱۳۸۹ نیز یکی دیگر از آثاری است که به موضوع امام رضا (ع) می پردازد، تمام صحنه های این فیلم در مشهد مقدس فیلمبرداری شده بود.

این فیلم داستان یک خانواده باکویی را روایت می کند که برای زیارت به مشهد مقدس می آیند، اما در بدو ورود با مشکل مواجه می شوند. رحمت دانشجوی سال آخر پزشکی با این خانواده آشنا شده و این آشنایی زمینه اتفاقات و حوادث جدیدی را رقم می زند .

محمد کاسبی، رحیم نوروزی و خالده قلی آوا، مهدی فقیه، مهدی صباغی، رضا احمدی، سعید ولی زاده، ندا کوهی، کمیل سهیلی از جمله بازیگران این فیلم به شمار می روند.

البته تعداد آثار ساخته شده در ژانر اجتماعی که نیم نگاهی هم به موضوع امام رضا (ع) داشته اند، بیش از عناوین عنوان شده در این گزارش است، ولی نمی توان آنگونه که باید آنها را جز آثاری دانست که مستقیما به موضوع امام رضا (ع) و مشهد می پردازند.

ارسال نظر: