گزارش «نسیم آنلاین»: نبود اولویت‌بندی در دولت یازدهم برای توسعه ناوگان کشور؛

خرید هواپیما برای اقشار خاص مهم‌تر از ایمنی قطارهای عموم مردم!

کدخبر: 2076336

در حالی توسعه ناوگان ریلی از لحاظ مصرف انرژی، ایمنی و آلودگی هوا در اولویت قرار دارد که دولت تفاهم‌نامه خرید ۱۱۸ هواپیما از ایرباس را امضا کرده است. نمونه کم توجهی دولت به مقرون به صرفه‌ترین شیوه انتقال بار ومسافر، حادثه برخورد قطار سمنان - مشهد با قطار تبریز - مشهد و جان باختن تعدادی از هموطنان است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: در سیاست‌‌های کلی نظام در بخش حمل و نقل اصل چهل و چهارم قانون اساسی ، برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه و سایر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی شامل قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، قانون حمایت از سامانه‌‌های حمل و نقل ریلی شهری و حومه و آیین‌نامه‌های اجرایی مرتبط همواره بر گسترش حمل و نقل ریلی تأکید شده است.

همچنین در بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری برای توسعه و تقویت حمل و نقل ریلی تأکید ویژه شده است. علاوه بر این به دستور رئیس جمهور و سازمان مدیریت برنامه، سه حکم حمایتی از راه آهن در برنامه ششم توسعه آمده است.

سیستم حمل‌ونقل ریلی هم از نظر مصرف انرژی و هم ایمنی و حفظ محیط زیست در اولویت استفاده قرار دارد اما با وجود تاکید بر توسعه این بخش در برنامه چشم‌انداز، سهم این بخش از حمل‌ونقل در کشور تنها حدود7 درصد است و همچنان نیازمند توجه و حمایت خاص دولت است.

در جدول زیر میزان مصرف گازوئیل به ازای هر تن کیلومتر بار و هر نفرکیلومتر مسافر نشان داده شده است.

همانطور که در جدول بالا نشان داده شده است استفاده از راه‌آهن در انتقال بار و مسافر به ترتیب حدود 5.6 و 5.3 برابر انرژی کمتر مصرف می‌کند.

به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن پارامترهای مصرف انرژی، ایمنی و آلودگی هوا توسعه کمی و کیفی ناوگان ریلی می‌بایست در دستور کار قرار گیرد. اما متاسفانه وزیر راه به جای ارتقاء رفاه و ایمنی ناوگان ریلی تاکید ویژه‌ای برای خرید هواپیما که فقط قشر محدودی از آن استفاده می‌کنند دارد. 9 بهمن‌ماه سال 94 و به فاصله دو هفته از اجرای برجام، در جریان سفر روحانی به فرانسه، ایران تفاهم‌نامه خرید 118 هواپیما از ایرباس را امضا کرده بود . ارزش قرارداد خرید 118 هواپیما از ایرباس 25 میلیارد دلار و خرید 100 هواپیما از بوئینگ، 17 میلیارد دلار عنوان شده که بیش از درآمد نفت سالانه کشور است. قراردادی که حاکی ازنبود اولویت در مسائل اقتصادی است.

نمونه نبود اولویت و اهتمام در افزایش ایمنی مقرون به صرفه‌ترین شیوه انتقال بار ومسافر، حادثه برخورد قطار سمنان - مشهد با قطار تبریز - مشهد و جان باختن تعدادی از هموطنان است. حادثه‌ای که با ساده‌ترین برنامه‌ریزی‌ها می‌توانست رخ ندهد.

در هر صورت دولت می‌بایست با مشخص نمودن پارامترهای مد نظر برای توسعه حمل ونقل در کشور اولویت‌بندی مناسبی برای توسعه هر ناوگان داشته باشد. ناوگان ریلی به عنوان کم‌هزینه‌ترین روش از لحاظ مصرف انرژی و قابلیت استفاده برای عموم مردم با توجه به هزینه پرداختی می‌بایست در اولویت تخصیص بودجه و توسعه قرارگیرد.

ارسال نظر: