دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان

تشکل‌های یک بار مصرف پیاده‌نظام جناح‌های سیاسی در دانشگاه هستند

کدخبر: 2076753

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نوشت: برخی تشکل‌های یک بار مصرف انتخاباتی در دانشگاه‌ها تشکیل می شود که نقش پیاده نظام جناح‌های سیاسی در دانشگاه را ایفا می‌کند این تشکل‌ها نه تنها سودی برای دانشجویان نخواهد داشت بلکه باعث افسرده شدن فضای سیاسی دانشگاه می‌شود.

متین منتظمی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در یادداشتی که در اختیار « نسیم آنلاین »، نوشت:

یکی از عمده ویژگی‌های جنبش دانشجویی استکبار ستیزی است یعنی یک دانشجوی آرمان‌گرا که هیچگونه هم و غم سیاسی نداشته، به هیچ جریانی پایبند نیست و صرفاً در راستای آرمان‌ها و اهداف کلی موجود حرکت کرده و سعی می‌کند با روحیه مطالبه‌گری خود آنها را زنده نگه داشته و به مسئولین برساند که آنها باید آرمان‌ها و اصول را در اولویت امور خود قرار دهند.

دانشجو موذن جامعه است این جمله شهید بهشتی کاملا این قضیه را آشکار می‌سازد که قشر دانشجو به عنوان یک قشر مطالبه‌گر هر جا کوتاهی و مشکلی دید آن را فریاد بزند و به گوش مسئولان برسد. از آنجایی که دانشجو نه اهداف سیاسی و نه طمع‌های مادی دارد به همین دلیل این دوران بهترین زمان برای مطالبه مشکلاتی است که از کف جامعه بر می‌خیزد و البته جنبش دانشجویی در این عرصه بهترین قدم‌ها را بر می‌‌دارد . دانشجو مشکلات را فریاد می زند تا مبادا در غفلت سیاسی‌کاری و طمع‌ورزی برخی مسئولین مشکلات جامعه به وادی فراموشی سپرده شده و مردم به کشور بدبین شوند.

نگاه جامعه به دانشجو یک نگاه نخبگانی است ساده‌تر این که جامعه به شدت از دانشجو و دانشگاه تاثیر می‌پذیرد به همین دلیل جنبش دانشجویی در جریان‌سازی نیز نقش موثر و بسزایی دارد و به عبارتی دانشگاه و دانشجو می‌تواند جامعه را به سمت اهداف و آرمان‌های نظام و انقلاب سوق دهد

از طرفی جنبش دانشجویی در حوزه‌های متفاوت فعالیت و مطالبه‌گری دارد که حوزه سیاسی نیز یکی از بخش‌هاست؛ ایجاد یک گفتمان و بحث و بررسی پیرامون مسائل و مشکلات روز جامعه باعث گردش فعالیت و نشاط سیاسی در دانشگاه می‌شود. این فضای تبادل نظر به بهترین نحو نه تنها نشاط سیاسی را به دانشگاه بر می‌گرداند بلکه آن را در جامعه نیز ایجاد خواهد کرد.

متاسفانه برخی تشکل‌های یک بار مصرف انتخاباتی در دانشگاه‌ها تشکیل می شود که نقش پیاده نظام جناح‌های سیاسی در دانشگاه را ایفا می‌کند این تشکل‌ها نه تنها سودی برای دانشجویان نخواهد داشت بلکه باعث افسرده شدن فضای سیاسی دانشگاه می‌شود چرا که وظیفه دانشجو و تشکل دانشجویی این است تحلیل‌های مناسب و به موقع ارائه داده و با آگاه کردن جامعه موثر از دانشگاه فضا را به سمت اهداف و آرمان‌های انقلاب سوق دهد.

از طرف دیگر اما اینکه دانشجویان و جنبش دانشجویی بر چه اهداف و اساسی حرکت کنند خودش مسئله مهمی است. دیدگاه ما این است که انقلاب اسلامی به مثابه یک گفتمان است که چارچوب مطالبات و آرمان‌ها را مشخص می‌کند. جنبش دانشجویی در این چارچوب حرکت می‌کند یعنی در قالب گفتمان انقلاب اسلامی مطالبات انجام می‌گیرد تا آن آرمان‌هایی را که امام (ره) و مقام معظم رهبری بارها و بارها بر آن تاکید داشتند گوشزد شود تا خدایی نکرده برخی از مسئولین از این چارچوب دور نشوند.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در قالب همین چارچوب انقلاب اسلامی گفتمان عزت ملی را مسیر فعالیت‌های خود قرار داده است به عبارت رسیدن به آرمان‌های انقلاب و تحقق اصول نظام و انقلاب اسلامی درون مایه فعالیت های جنبش دانشجویی است. تشکل‌های دانشجویی انقلابی تمام فکر و ذکر خود را برای تحقق‌های آرمان‌های انقلاب متمرکز کردند تا بتوانند گامی موثر در راستای سرافرازی انقلاب اسلامی ایران و گفتمان آن بردارند.

در برهه کنونی دشمن تمام انرژی و توانش را صرف مبارزه با یک ایدئولوژی می کند و آن هم انقلاب اسلامی است چرا که اکنون این گفتمان انقلاب است که در سراسر جهان ریشه دوانده است. به همین دلیل است که جنبش دانشجویی در مسیر گفتمان انقلاب اسلامی ایران قدم بر می‌دارد.

ارسال نظر: