وزیر ارشاد به ۷ نویسنده گواهینامه درجه یک هنری اعطا کرد

کدخبر: 2079730

وزیر ارشاد در اختتامیه نهمین دوره جایزه جلال ‌آل‌احمد به هفت نویسنده گواهینامه درجه یک هنری اعطا کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، وزیر ارشاد در اختتامیه نهمین دوره جایزه جلال آل احمد که امروز در تالار وحدت برگزار شد، گفت: جلال یکی از برجسته‌ترین روشنفکران ایرانی به شمار می رود که علاوه بر شجاعت، متعهد و معترض به هرگونه ستم بود.

وی با بیان اینکه جلال فرد حساسی در نوشته هایش بود، ادامه داد: جلال به نسلی از نویسندگان ایرانی تعلق دارد که سرخورده از سلطه، استثمار و استعمار غرب و شرق بوده که در اصالت‌ها قومیت و عزت نفس در برابر هجوم فرهنگی داشتند.

وزیر ارشاد اظهار داشت: جلال چون رود خروشان بود ولی آرام نداشت. جلال از برخی همفکران خود جلوتر و پیش‌تر بود. قدرت نقد آزادگی و تصمیم‌ناپذیری او از زمانه خود جلوتر بود. نوشتن و داستان گفتن و ترجمه هدف اصلی جلال نبود. هدف جلال از بین بردن فقر و قراردادن رفاه مادی و معنوی برای همه را در آثارش توجه داشت .

صالحی امیری مصلح و متحد بودن آثار جلال باعث ماندگاری آنها شده است، گفت: یکی دیگر از ویژگی های آثار جلال مردمی بودن آنها است و این مهم را به خوبی می توانیم در آثارش مشاهده کنیم.

وی گفت: زمانه جلال مدرنیته بود و زبان نقد غرب و غربزدگی از ویژگی های جلال بود، با این حال نباید فراموش کنیم که نوشتن و ترجمه هدف اصلی جلال نبود، چرا که حدود ٤٥ داستان، سفرنامه و مقاله از جلال به جای مانده که همگی آیینه وی به شمار می روند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه جلال نویسنده و روشنگری جسور بود که می خواست از رنجها بکاهد، ادامه داد: جایزه جلال، شخص جلال نیست، بلکه شخصیت اجتماعی او را در بر گرفت .

صالحی امیری درباره حضور افغانستان در این جایزه خاطر نشان کرد: امیدواریم حضور این کشور در جایزه جلال سرآغازی باشد تا همه کشورهای فارسی زبان به این جایزه دعوت شوند و این جشنواره شکل بین المللی به خود پیدا کند و با این جایزه جهانیان بدانند ایران اسلامی مهد فکر، اندیشه، تمدن، قلم و اندیشه است .

گفتنی است، در این مراسم وزیر ارشاد گواهینامه درجه یک هنری را به هدایت‌الله بهبودی، داوود غفارزادگان، میثاق امیرفجر، رضا امیرخانی، محمدرضا کاتب، ابوتراب خسروی و مجید قیصری اعطا کرد.

ارسال نظر: