واکنش یک اقتصاددان به سخنان امروز روحانی:

پدیده گور خواب‌ها حاصل تفکرات نئوکلاسیک در دولتمردان یازدهم است/ می‌خواهند کاری کنند که حمایت از محرومین گداپروری نام بگیرد

کدخبر: 2080406

نهادهای مختلف هر زمانی که تقاضای دریافت بودجه دارند به بهانه متولی بودن یک موضوع بودجه ای را دریافت کرده و بعد از دریافت آن بودجه مسئولیت خود را به گردن سایر نهاد ها یا سازمان ما می‌اندازد.

به گزارش « نسیم آنلاین » بیژن عبدی اقتصاددان ضمن اشاره به موضوع گورخواب ها و اظهارات رئیس جمهور به این موضوع به خبرنگار قدس آنلاین گفت: عده ای می خواهند با ایجاد دعواهای سیاسی اذهان عمومی را منحرف کرده و مسئولیت را از دوش خود ساقط کنند. ضمن اینکه با توجه به اینکه در آستانه انتخابات هستیم بسیاری از جریان ها تلاش دارند تا از مسائل جاری کشور بهره برداری سیاسی کنند. وی در ادامه افزود: متاسفانه در کشور ما، سازمان های متعددی برای رسیدگی به این امور وجود دارند که گاها وظایف این نهادها با یکدیگر تداخل داشته و مردم هنوز نمی دانند مسئولیت کامل برای رسیدگی به این امور با کدام نهاد است.

این کارشناس اقتصادی با اذعان به وجود سازمان های متعدد و موازی در این زمینه خاطرنشان کرد: در قانون برای دستگاه هایی که متولی رسیدگی به این مسائل هستند قانون مشخصی وجود نداشته و این قوانین به نحوی نوشته شده اند که نهادهای مختلف هر زمانی که تقاضای دریافت بودجه دارند به بهانه متولی بودن یک موضوع بودجه ای را دریافت کرده و بعد از دریافت آن بودجه مسئولیت خود را به گردن سایر نهاد ها یا سازمان ها می اندازد.

عبدی با انتقاد از نگاه تئوریک دولتمردان یازدهم به قدس آنلاین گفت: به نظر می رسد بزرگترین ضربه ای که کشور در این موضوعات یا موارد مشابه مانند محرومیت هایی که در بسیاری از نقاط کشور به خصوص مناطق محروم و دورافتاده وجود دارد به دلیل تفکر حاکم بر دولت و نگاه اقتصاد نئوکلاسیک به مسائل جاری در کشور است. این اقتصاددان ادامه داد: نمایندگان این مکتب فکری در کشور ما نام های مختلفی چون مکتب نیویورک، شیکاگو یا نیاوران را یدک می کشند که تمام این مکاتب به رغم تفاوت در نام هایشان یک اصالت و تفکر هستند. وی با اشاره به حداقلی بودن نقش دولت در این تفکر تصریح کرد: بر اساس این دیدگاه، دولت هیچ مسئولیتی در قبال جامعه نداشته و صرفا مسئولیت مدیریت بر مسائل کلان جامعه را برعهده دارد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: سوال من این است که این نگاه از کدام تئوری اقتصاد اسلامی نشات گرفته است که مرتب در همه جا از روزنامه ها تا تریبون های رسمی کشور و حتی سازمان هایی مانند صدا و سیما بیان شده و تبلیغ می شود. عبدی در ادامه این گفتگو افزود: کجای اسلام به دولت و حکومت اسلامی نگاه حداقلی داشته و می گوید دولت نباید در امور دخالت کرده و فقط به عنوان ناظر بیرونی یک نگاه کلان داشته باشد؟

وی اتفاقاتی از قبیل گورخوابی برخی از حاشیه نشینان را به خاطر عدم بینش مسئولین به دولت اسلامی دانسته و بیان داشت: دولت بر اساس قانون اساسی و بندهای ۴۳، ۴۴ و... وظایفی دارد که توجه به محرومیت زدایی، اهتمام به اشتغال زایی و فراهم سازی شرایط خانه دار شدن مردم از جمله این وظایف است.

این اقتصاددان با اشاره به تاریخ صدر اسلام و حکومت کوتاه مدت حضرت امیر (ع) به قدس آنلاین گفت: حضرت با اینکه کمتر از ۵ سال حکومت کرده و عمده زمان حکومت ایشان همراه با مخالفت ها و جنگ های داخلی بود با این حال مشاهده می کنیم که حضرت علی (ع) به مردم تحت امر خود گزارش کار می دهند. این استاد دانشگاه ادامه داد: ایشان در بخش هایی از صحبت های خود می فرمایید: ای مردم به غیر از من چه کسی توانست امر معروف و نهی از منکر را از زبان به عمل تبدیل کرده یا خوراک شما از نان جو را به نان گندم تبدیل کند.

عبدی تصریح کرد: یعنی امام معصوم در دوران حکومت خود در ازای ایجاد شغل و فراهم آوردن امنیت مردم و امکانات اولیه برای زندگی آنها احساس مسئولیت کرده و گزارش کار می دهد. این کارشناس اقتصادی با اذعان به دوقطبی شدن ثروت در جامعه خاطرنشان کرد: در این شرایط بخش اعظمی از جامعه به محرومین تبدیل شده و به مرور زمان هر گونه حمایت از این افراد به عنوان گداپروری و فقیر پروری مطرح می شود. وی در خاتمه خاطر نشان کرد: متاسفانه غربی ها این موضوع را تئوریزه کرده اند که اگر فقیر بمیرد بهتر از این است که زنده مانده و نظام بازار را به هم بزند.

منبع: قدس آنلاین

ارسال نظر: