گزارش «نسیم آنلاین» از علل عملیات داعش در دیرالزور؛

داعش بیش از دستاورد میدانی به دنبال "پیروزی روانی" است

کدخبر: 2084494

عضو اعلام مقاومت در سوریه با اشاره به دلایل عملیات داعش درمحورهای مختلف سوریه اظهار داشت: در شرایطی که نیمه شرقی موصل آزاد شده و محاصره تروریست‌ها در عراق تنگ‌تر می‌شود سایه پیروزی میدانی حلب به شکلی تروریست‌ها را در شرایط بغرنج قرار داده که جنگ امروز داعش بر سر ادامه حیات نه گسترش و حفظ مناطق اشغالی است.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » از مناطق عملیاتی در سوریه؛ دیرالزور نام استانی در شرق سوریه با جمعیتی قریب به بیش از یک میلیون نفر است که از اولین روزهای شروع بحران تروریستی در سوریه به دلیل ویژگی‌های ژئوپولوتیک و استراتژیک آن همواره مورد توجه گروه‌های مسلح تروریستی بوده است. بعد از اشغال مناطق مختلف سوریه با وجود حملات متعدد و عملیات‌های سنگینی از سوی تروریست‌های تکفیری برای اشغال این شهر اما به دلیل مقاومت نیروهای ارتش و رزمندگان مقاومت که در شهر دیر الزور و فرودگاه آن مستقر بودند نه تنها این شهر سقوط نکرد بلکه عملیات تروریست‌ها برای تصرف آن هنوز در دستور کار نیروهای این گروه تروریستی قرار دارد. حملاتی که از ماه‌ها قبل از حالت هجوم درآمده و فاز انفعالی را تجربه می‌کرد.

این شرایط سکون که روزانه در خطوط اشغالی تکفیری‌ها با روند رو به رشد همراه بود اوج انفعال خود را در دوران آزادسازی حلب شرقی تجربه کرد. در زمانی که عملیات آزادسازی حلب شرقی شدت گرفت همه گروه‌های تروریستی و تکفیری که همپیمانان داعش و القاعده هستند برای جلوگیری از پیروزی ارتش سوریه و مقاومت در این شهر با اعلام آمادگی اقدام به اعزام نیرو و لجستیک و انجام سلسله عملیات‌های فرعی در خارج از حلب کردند و همین موضوع، باعث راکد شدن فعالیت تروریست‌ها در سایر جبهه‌های سوریه و توجه جدی آن‌ها به حلب شد.

اما اکنون که عملیات آزادسازی حلب به پایان رسیده تکفیری‌ها برای جلوگیری از ورود خسارت‌های احتمالی به پتانسیل‌شان، سازمان رزم خود را به حالت بالفعل درآورده‌اند و در همین راستا شاهد افزایش شدت درگیری‌ها به همراه فعال شدن جبهه‌های مختلف در سوریه هستیم. بعد از پیروزی ارتش عربی سوریه و نیروهای مقاومت در حلب که منجر به آزادسازی 16 هزار نیروی رزمی در این استان شد اتاق عملیات تروریست‌های تکفیری برای جلوگیری از افزایش خسارت‌های وارده که از لحاظ روانی و انسانی شرایط بغرنجی را برای آنها ایجاد کرده بود جبهه‌های "حمص" ، "نیمه غربی حلب" و "دیر الزور" را بار دیگر فعال کرد.

در چنین شرایطی که آغاز علمیات تکفیری‌ها با مذاکرات سخت سیاسی در آستانه همزمان شده است "احمد الحسین" از کارشناسان مسائل منطقه و از مسئولان تبلیغات در سوریه در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین » تاکید کرد فعال شدن مجدد درگیری‌ها در میدان‌های نبرد سوریه و تغییر رفتار و استراتژی تروریست‌ها ریشه در وضعیت میدانی و روانی آنها دارد.

به گفته "احمد الحسین" تشکیلات تروریستی داعش و سازمان القاعده بعد از حلب درشرایط بغرنجی قرار گرفته‌اند و به شکلی جدی به دنبال کسب یک پیروزی در میدان های نبرد هستند تا بتواند این پیام را برای عناصر سازمانی و سمپات های خود در اقصی نقاط جهان مخابره کنند که هنوز زنده هستند و میتوانند آتش جنگ را به هرکجا که می‌خواهند بکشند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه احیای قدرت از دست رفته همواره در طول مدت بحران عراق و سوریه یکی از دغدغه‌های گروه‌های تروریستی بوده اظهار داشت: یکی از مسائلی که تروریست‌ها در فازهای مختلف جنگ در سوریه و عراق در کنار اهداف میدانی مدنظر داشتند، ارتقاء کاریزمای وحشت و نوع نگاه عناصر و طرفداران‌شان به این گروه‌ها بوده است. بعد از حلب و آتش‌بس سراسری که شامل داعش و القاعده نمی‌شود یکی از بزرگترین اهرم‌های حیات این گروه‌ها که تکیه بر عناوین مختلف ایدئولوژیک "جهادی" است خنثی شده و این موضوع طبعات روانی مهمی را برای این گروه‌‌ها در پی‌داشته است.

وی در ادامه افزود: داعش برای تحقق مسائل مذکور ابتدا حمله به "تدمر" و "فرودگاه t4" را در دستور کار خود قرار داد و بعد از آن بدون هیچ وقفه‌ای شاهد حمله این گروه به "دیرالزور" و "حمص" هستیم که موضوع "دیرالزور" علاوه بر مسئله روانی علل تاکتیکی و عملیاتی هم دارد.

"احمد الحسین" با اشاره به عملیات "دیرالزور" خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع بحران در سوریه اکثر گروه‌های مسلح در نیمه غربی این کشور مانند قارچ رشد کردند و اغلب آن‌ها به دلیل ویژگی‌های استراتژیک و ژئوپولوتیک استان‌های غربی را برای حضور انتخاب می‌کردند، در این بین تنها گروهی که موفق به اشغال مناطق شرقی و ورود به عراق شد تشکیلات داعش بود.

وی با اشاره به اهمیت دیرالزور به عنوان استانی که در کرانه فرات قرار دارد اظهار داشت: این استان پل ارتباطی عراق و سوریه به حساب می‌آید و از اهمیت بالایی برای گروه‌های مسلح ترویست برخوردار است علاوه بر این، با وجود تلاش تروریست‌ها برای اشغال شهر و فرودگاه دیرالزور که با مقاومت جانانه ارتش و رزمندگان رو‌به‌رو شد پیروزی و اشغال این شهر به یک موضوع روانی برای داعش تبدیل شده است.

این عضو اعلام مقاومت با بیان اینکه اشراف دیرالزور به مناطق شرقی سوریه در کنار وجود منابع مختلف انرژی در این استان این منطقه را به یک هدف استراتژیک برای تروریست‌ها تبدیل کرده است عنوان کرد: در کنار این دلایل شرایط میدانی داعش در عراق نیز بر اهمیت حملات دیرالزور می‌افزاید؛ گروه تروریستی داعش با مشاهده وضعیت میدانی در موصل و نینوای عراق به این نتیجه رسیده است که در عراق نفس‌های آخرین حیات خود را می‌کشد و در نهایت بتواند در ساحل غربی موصل مدتی را به شکل محاصره شده پشت‌سر بگذارد.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به سابقه‌ای که از شکل و تاکتیک عملیاتی داعش وجود دارد این گروه تروریستی عادت به ماندن در محاصره بلند مدت را ندارند و این در حالی است که جنگ در محاصره تاکتیک‌های مختص به خود را دارد و کارنامه عملیاتی داعش هیچ شاخصی را در خصوص علاقه و تبحر این گروه برای جنگ در محاصره نشان نمی‌دهد.

احمد الحسین با اشاره به چگونگی حضور تروریست ها در دیرالزور گفت: مقادیر قابل توجهی از نیروهای عمل کننده در عملیات دیرالزور همان پتانسیلی است که از موصل و نینوای عراق به سوریه منتقل شدند و بعد از اجرای عملیات در حمص به مناطق عشیره شعیطات اعزام شدند تا در نهایت حمله به دیر الزور رقم بخورد.

این عضو اعلام مقاومت در سوریه با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف داعش در حمله به دیرالزور علاوه بر مسائلی که عنوان شد موضوع آزادسازی نیروهای خود در برابر سازمان رزم حلب می‌باشد خاطر نشان کرد: تروریست‌ها به خوبی از ظرفیت آزاد شده در حلب که چند ده هزار رزمنده مقاومت و ارتش را شامل می‌شود خبر دارند و علاوه بر اشراف و تسلط بر جبهه میانی سوریه به دنبال ایجاد یک توازن قوا در برابر این نیرو‌ها است. داعش می‌خواهد با اشغال کامل دیرالزور نیروهای خود را که برای اشغال این منطقه درگیر هستند آزاد کرده به سایر خطوط درگیری که احتمال میرود گزینه ارتش و مقاومت باشند منتقل کند.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکتیک‌های مورد استفاده داعش در دیرالزور کاملا برآمده از آموزش‌های غربی است و مطمئنا این موضوع اتفاقی نیست خاطر نشان کرد: نیروهای عمل کننده داعش ابتدا فرودگاه و شهر را به دو بخش تقسیم کرده و سپس با استفاده از انتحاری‌ها رخنه کرده آرایش منطقه را بر هم زدند. آن‌ها با استفاده خوب و مفید از اشرافی که از بلندی‌های جبل الثرده، در جنوب میدان پانوراما داشتند پیشروی خود را شروع و تقریبا فرودگاه دیرالزور را محاصره کردند البته مقاومت نیروهای مستقر در دیرالزور و درگیری‌های تدمر به همراه کمک‌های هوایی ارتش سوریه و روس‌ها توانست از شدت فشار حمله آنها بکاهد و در نهایت داعش را مجبور به پدافند کند.

احمد الحسین در پایان تاکید کرد: با نگاهی اجمالی به اتفاق‌هایی که در خطوط مختلف داعش در منطقه رخ داده می‌توان عدم توان دفاعی کافی را در سازمان رزم داعش مشاهده کرد، موضوعی که همواره باعث شده این گروه با تکیه بر آن و بعد از اجرای آفند به سمت پدافند موضعی و تک‌های غافلگیرکننده که در آن مهارت ویژه دارد برود و در نهایت بتواند پیروز میدان باشد.

ارسال نظر: