ساغر عزیزی بازیگر نقش فرح درمعمای شاه در گفت و گو با «نسیم آنلاین»:

دوازده ساعت برای گریمم وقت صرف می شد/ معمای شاه روایت زوایای ناگفته تاریخ پهلوی

کدخبر: 2085881

عزیزی در مورد سختی های این نقش توضیح داد: از تراشیدن موهای سر و ابرو گرفته تا گریم دوازده ساعته این شخصیت را به عشق بازیگری که در وجودم نهادینه شده تحمل کردم.

گروه فرهنگ « نسیم آنلاین » ؛ محمدجواد اسدیان - سریال"معمای شاه"اثری بزرگ، سخت و سنگین است. سریالی که این روزها با قرارگرفتن در واپسین قسمت های پخشش همچنان، جریان ساز و بحث برانگیز است. کمتر اثری را شاهد بودیم که تحلیل های متضاد و متفاوتی را تا این حد برانگیخته باشد و این، ویژگی و شاخصه محصولی موفق است. در کنار اضلاع مختلف شکل دهنده این سریال نمی توان از ایفای نقش های سنگین بازیگران آن گذشت. با استفاده از گریم های سنگین، حساسیت و دقت محمدرضا ورزی در ایجاد تطابق، شبیه سازی و باورپذیری؛ و نیز، طولانی بودن بازه تولید مجموعه و ... همگی باعث شده تا یکی از سنگین ترین و خاطره انگیزترین اتفاقات در عرصه بازیگری محقق گردد. در این میان اگرچه نقش اغلب بازیگران حساس و سخت بوده ولی بی تردید، نمی توان اهمیت، حساسیت و سختی نقش فرح در این مجموعه را نادیده گرفت. نقشی که خانم ساغر عزیزی به زیبایی و با توان مندی آن را ایفا کرده است. مضافا اینکه دشواری نقش وی در کنار همه الزامات موجود، فضای دربار و شرایط اجتماعی و فرهنگی آن دوره خوب جلوه کرده و به صورت ویژه با استقبال مخاطبان عمومی قرار گرفته است. به همین منظور، گفتگویی را به وی ترتیب دادیم: ساغر عزیزی بازیگر نقش«فرح دیبا» در گفت و گو با خبرنگار « نسیم آنلاین » بیان کرد: در این سریال جای شخصیتی بازی کردم که هم در قید حیات است و هم اینکه کاراکتری سیاسی حساسی دارد. وی با بیان اینکه هیچ وقت وارد مباحث سیاسی نشده چون از سیاست سر در نمی آورم افزود: تلاشم در این سریال این بود که خودم را به شخصیت فرح نزدیک کنم و بهترین اجرا را در برابر متنی که به من داده شده ارائه دهم. امیدوارم حاصل این کار مورد توجه مردم و مخاطبان قرار گرفته باشد. عزیزی در مورد سختی های این نقش توضیح داد: از تراشیدن موهای سر و ابرو گرفته تا گریم دوازده ساعته این شخصیت را به عشق بازیگری که در وجودم نهادینه شده تحمل کردم.

وی افزود: همواره از خداوند تشکر می کنم که این لطف را به من دارد و این هنر را در وجودم قرار داده است. من برای ورود به دنیای بازیگری هیچ پشتوانه ای نداشتم؛ نه پدری که بخواهد مرا حمایت کند و نه مادری که بازیگر باشد. هر آنچه تاکنون بوده لطف خداوند بوده. خودم را هنرمند نمی دانم و احساس می کنم تا هنرمند شدن فاصله زیاد دارم. حال، وقتی با این سختی ها روبرو می شوم با خودم می گویم ای کاش عاشق این هنر نبودم. وی به سختی های دیگر نقش فرح دیبا اشاره کرد و گفت: چهل و هشت ساعت برای یک سکانس نخوابیدم و این سختی را فقط من و عوامل این سریال می دانیم و بس. در هر صورت بازی به جای این شخصیت از حساسیت های خاصی برخوردار بود. این بازیگر ادامه داد: در این سریال به آشنایی شاه و فرح، ازدواج آن دو، تولد فرزندان ، تاج گذاری و مراسم های مختلف، نقش فرح در مناسبات سیاسی و اجتماعی دربار اقداماتی که او منشاء اصلی آنها بود همانند جشن های دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی و جشن هنر شیراز که البته اعتراضات گسترده ای را نیز در پی داشت، همچنین بناهای فرهنگی که او پایه گذار آنها بود که می توانست وجوه مثبت داشته باشد اما به دلیل استفاده بی حد و حصر از مظاهر مدرنیته در جامعه ای سنتی و با مولفه های مذهبی عمیق واکنش های منفی را نیز در پی داشت، تا فرار شاه و فرح از ایران، فصل آمریکا و قاهره تا زمان مرگ شاه به طور گسترده پرداخته می شود. به گفته وی؛ سکانس افتتاحیه سریال، سکانس مرگ شاه است که در آن صحنه شاه می میرد و فرح پرده ها را می کشد و قصه آغاز می شود اما شروع اصلی حضور کاراکتر فرح در داستان از قسمت بیست و چهارم و فصل فرانسه است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار « نسیم آنلاین » در خصوص سکانس های به یاد ماندنی حضور خود در این مجموعه گفت: یکی از سکانس هایی که به شدت به آن علاقه مندم و در اجرا نیز بسیار زیبا و خلاقانه طراحی شده سکانس تاجگذاری است که در آن صحنه تصاویر مستند فرح با پرسوناژ فرح تلفیق می شود و علاوه بر جذابیت بصری به دلیل تنوع طراحی صحنه، گریم و لباس او ، که در حدود ۶ متر دنباله داشت بیننده را وادار به تعمق درباره زرق وبرق بی اندازه این خاندان می کند. در این سکانس که ضبط آن تا دوازده شب به طول انجامید من به دلیل سنگینی لباس امکان تحرک چندانی نداشتم و از این منظر بسیار سخت بود. عزیزی اظهار داشت: اما دشوارترین سکانسی که بسیار سخت و طاقت فرسا بود صحنه فرار شاه و فرح از ایران است در فیلم مستندی که از این صحنه وجود دارد اگر دقت کنید فرح برخلاف شاه که آشکارا می‌گرید لبخند بر لب دارد که ریشه در غروری دارد که در شخصیت او است اما در پس این لبخند تألم و خستگی مفرط در چهره دیده می شود و این باید در گریم اجرا می شد در اتود اول گریم جواب نداد شهرام خلج طراح چهره پردازی کار و محمدرضا ورزی از من خواستند یک شب را نخوابم و در عین نخوابیدن سعی کنم تا صبح گریه کنم. وی اضافه کرد: من قطعات موسیقی مختلف را امتحان کردم و در نهایت با تصنیف «گلپونه‌ها» ی زنده یاد بسطامی به معنای واقعی کلمه گریستم سپس سرصحنه حاظر شدم اتود زده شد و باز هم گریم جواب نداد چون باید صورت به طور نامحسوس ورم می داشت. کارگردان از من خواست که یک شب دیگر هم نخوابم و من پذیرفتم و فردای آن روز بعد از چهل و هشت ساعت بیداری در نهایت گریم جواب داد اما من با خستگی مفرط سر صحنه حاضر شدم و به همین دلیل می توانم بگویم این سکانس سخت‌ترین بخش حضور من در این کار بود.

وی افزود: تنوع میک آپ و لباس در شخصیت فرح متعدد است و از این رو گریم و لباس او بعضا" در حدود 10 ساعت به طول می انجامید برای ضبط یک پلان دو - سه دقیقه ای و این از دشواریهای کارهای تاریخی است و باید عاشق این حرفه باشی تا بتوانی تحمل کنی. بازیگر سریال معمای شاه گفت: در این سریال به زوایای ناگفته تاریخ پهلوی در مناسبات سیاسی با انگلیس و آمریکا پرداخته می شود. عمده شخصیت های سیاسی و مذهبی این دوران همچنین شخصیت های فرهنگی، روشنفکران و برخی از خوانندگان مطرح آن دوران که در روابط دربار حضور داشته اند در این اثر بازسازی شده است. وی در پایان گفت: دوست دارم در درجه اول با اثری که ارائه می دهیم پیام آور عشق، صلح، دوستی و آرامش برای مردم باشیم.

ارسال نظر: