در ادامه بررسی بودجه ۹۶ در مجلس صورت گرفت

الزام دولت به افزایش حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند/ مجوز مجلس به دانشگاه‌ها برای اخذ تسهیلات به منظور اجرای طرح‌های عمرانی

کدخبر: 2089555

مجلس، دولت را به انجام اقدامات سیاسی، اقتصادی و عمرانی برای افزایش حق آبه ایران از رودخانه هیرمند، مکلف کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، 10 اسفند) مجلس شورای اسلامی، در بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 96 با بند الحاقی 3 تبصره 8 ماده واحده این لایحه موافقت کردند که براساس این مصوبه دولت باید در جهت افزایش حق آبه ایران از رودخانه هیرمند اقدامات لازم را صورت دهد.

در بند الحاقی مذکور آمده است: دولت مکلف است در سال 1396 جهت تثبیت، استمرار و افزایش حق آبه ایران از رودخانه هیرمند اقدام سیاسی، اقتصادی و عمرانی لازم را در چارچوب اعتبارات مصوب به‌عمل آورد.

* الزام وزارت نیرو به پرداخت هزینه‌ نصب کنتور چاه‌های کشاورزی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت نیرو را مکلف کردند کل هزینه های مربوط به تهیه و نصب کنتور حجمی یا هوشمند چاه های اب مجاز کشاورزی را پرداخت کنند.

این هزینه ها از محل اعتبارات طرح های " تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و کنترل سیل پیوست شماره یک قنون بودجه " پرداخت می شود.

همچنین نمایندگان تصریح کردند: معادل صددرصد درامد حاصله از محل ردیف530،163در اختیار سازمان امور عشایر ایران قرار گیرد تا به عنوان افزایش سرمایه سهم دولت در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی عشایری هزینه شود.

نمایندگان پیشتر به سازمان امور عشایر ایران اجازه داده بودند همه فروشگاهها ، جایگاههای سوخت، انبارهای ذخیره علوفه و کالا ، اراضی و مستحدثات را که متعلق به این سازمان است و در اختیار شرکت تعاونی عشایری و اتحادیه های مربوطه قرار دارند ، با قیمت کارشناسی و دریافت ده درصد قیمت به صورت نقد و مابقی به صورت اقساط پنج ساله به شرکت ها و اتحادیه های بهره برداری واگذار کند.

* نحوه افزایش سرمایه صندوق رفاه دانشجویان مشخص شد

نمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند درآمد حاصل از بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویان تا سقف 90 میلیارد تومان به عنوان کمک به افزایش سرمایه‌ صندوق رفاه دانشجویان اختصاص یابد.

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، 10 اسفند) مجلس شورای اسلامی، در بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 96 با بند (ب) تبصره 9 ماده واحده این لایحه موافقت کردند که براساس این مصوبه اعتباری تا سقف 90 میلیارد تومان از محل بازپرداخت وام های شهریه سال های 85 تا 93 برای افزایش سرمایه صندوق رفاه دانشجویی اختصاص داده می شود.

در بند (ب) این تبصره آمده است: صندوق‌های رفاه دانشجویان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی موظفند وجوه حاصل از بازپرداخت وام های شهریه سال های 1385 تا 1393 را به حساب درآمد عمومی کشور، موضوع ردیف 160160 واریز کنند.

درآمد حاصله تا سقف 900 میلیارد ریال از محل ردیف 141-530000 جدول شماره (9) این قانون اختصاص می‌یابد تا به عنوان کمک به افزایش سرمایه‌ صندوق رفاه دانشجویان منظور ‌گردد.

* مجوز مجلس به دانشگاه‌ها برای اخذ تسهیلات به منظور اجرای طرح‌های عمرانی

نمایندگان مردم در خانه ملت به دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری مجوز دادند با اخذ تسهیلات از بانک‌ها به تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود اقدام کنند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه، 10 اسفند) مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 96 با بند (الف) تبصره 9 این لایحه مبنی بر ارائه تسهیلات به دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری موافقت کردند. بنا بر این گزارش در بند (الف) تبصره 9 این لایحه آمده است: به دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری اجازه داده می‌شود تا سقف درآمد اختصاصی سال 1395 نسبت به اخذ تسهیلات از بانک ها اقدام کنند و در جهت تکمیل طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود استفاده نمایند و نسبت به بازپرداخت اقساط از محل درآمد اختصاصی خود اقدام کنند.

از آنجا که بند فوق مخالفی در میان نمایندگان نداشت به رأی گذاشته نشد.

* وجوه حاصل از بازپرداخت وام‌های دانشجویی برای دانشجویان هزینه خواهد شد

نمایندگان مردم در خانه ملت با هزینه‌کرد وجوه حاصل از بازپرداخت وام‌های دانشجویی برای پرداخت مجدد به دانشجویان تا سقف 1130 میلیارد تومان موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه، 10اسفند) مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 96 با بند (ج) تبصره 9 این لایحه مبنی بر کمک به صندوق رفاه دانشجویان با 150 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. بنا بر این گزارش در بند (ج) تبصره 9 این لایحه آمده است: 100 درصد وجوه اداره‌شده پرداختی از سال 1385 تا سال 1395 به صندوق‌های رفاه دانشجویان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان کمک جهت افزایش سرمایه صندوق‌های رفاه دانشجویی تلقی می‌شود. وجوه حاصل از بازپرداخت وام های مذکور و همچنین سایر منابع ناشی از فعالیت‌های‌صندوق تا سقف 11 هزار و 300 میلیارد ریال در قالب درآمد اختصاصی برای پرداخت مجدد به دانشجویان به مصرف می‌رسد.

* اعطای وام تحصیلی به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی

نمایندگان مردم در خانه ملت، با اعطای وام تحصیلی به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی از طریق صندوق رفاه دانشجویی موافقت کردند. نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، 10 اسفند) مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 96 با بند الحاقی یک تبصره 9 ماده واحده این لایحه موافقت کردند که براساس این مصوبه صندوق های رفاه دانشجویی باید نسبت به پرداخت وام دانشجویی به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی از محل مازاد هزینه های تحصیلی اقدام کنند. در بند الحاقی مذکور آمده است: مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور نسبت به اعتبارات مندرج در این قانون در قالب وام از طریق صندوق رفاه دانشجویان در اختیار این افراد قرار می‌گیرد. اقساط وام های مذکور پس از فراغت از تحصیل و اشتغال به کار افراد، پرداخت می‌شود.

گفتنی است نمایندگان مجلس امروز به ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه 96 خواهند پرداخت.

ریاست جلسه امروز را آقای لاریجانی برعهده دارد.

ارسال نظر: