وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران:

به زودی نشست خبری برگزار می‌کنیم/ برنامه ویژه ارشاد برای تولید فیلم‌های فاخر در سال ۹۶

کدخبر: 2093667

سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز، در محل وزارت ارشاد با مارک مدریک، وزیر فرهنگ کشور اسلواکی تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز، در محل وزارت ارشاد با مارک مدریک، وزیر فرهنگ کشور اسلواکی تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

در این مراسم سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، حیدریان رئیس سازمان سینمایی، علی مرادخانی معاون هنری و حجت‌الله ایوبی مشاور وزیر حضور داشتند.

وزیر در ابتدای این نشست در سخنانی گفت: در دور نخست مذاکرات ما و طرف اسلواکی توافق مشترک فرهنگی حاصل شد. معاون فرهنگی، معاون سینمایی، معاون هنری، معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه‌های مختلف مذاکرات دیگری را نیز دنبال کردند و قرار شد در آغاز حرکت یک برنامه عملیاتی برای سال 96 و 97 تدوین کنیم .

وی ادامه داد: توافقات کلی ما در حوزه برگزاری هفته‌های فرهنگی، حضور فعال دو کشور در نمایشگاه‌های کتاب یکدیگر، همکاری در حوزه سینما، هنر، دیپلماسی فرهنگی و غیره بود .

وزیر ارشاد افزود: آن چیزی که مورد تأکید شخص بنده بود، ارائه تاریخ و تمدن فرهنگ ایران بود؛ چرا که این سرزمین دارای ریشه بسیار عمیق تمدنی، تاریخی، فرهنگی با میراث و اسطوره‌های بلند در عرصه ملی و بین الملی است که افتخارآمیز است. اسلواکی نیز دارای ظرفیت‌های خوبی برای همکاری مشترک در این زمینه است؛ چرا که ما سابقه خوبی در همکاری با این کشور داریم. بعد از برجام اسلواکی نخستین کشوری بود که با ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. حضور وزیر فرهنگ اسلواکی آغازی برای همکاری یک برنامه عملیاتی در این چهارچوب است .

مارک مدریک، وزیر فرهنگ کشور اسلواکی نیز با بیان اینکه دوست دارم به زبان کشور خود سخن بگویم چرا که زبان یک جزو مهم از فرهنگ است، گفت: می‌بینیم که در حال حاضر روابط سیاسی و فرهنگی بین دو کشور درحال توسعه است. سیاست خارجی کشور ما براین اساس استوار است که سیاست جهان چهار بعد دارد. به این معنا که برای ما مهم است که روابط خوبی با کشورهای غربی داشته باشیم اما دوست داریم این روابط خوب را با کشورهای شرقی نیز داشته باشیم. فاصله جغرافیای بین دو کشور ایران و اسلواکی زیاد است اما فرهنگ عامل مهمی در کاستن از این فاصله است .

وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه که امروز امضا شده است زمینه را برای گسترش روابط بین دو کشور در آینده فراهم می‌کند. در جلسه امروز من از وزیر ارشاد و همکارانش پیشنهادهای بسیار مهمی برای همکاری در آینده دریافت کردم در کشور اسلواکی چند حوزه فرهنگی وجود دارد که ایران در این زمینه ها معروف شده است از آن جمله می توان به حوزه سینما اشاره کرد .

وزیر فرهنگ اسلواکی افزود: البته من علاقه دارم که در زمینه‌های دیگر بخصوص هنرهای معاصر نیز با فرهنگ ایرانی آشنا شوم. خوشحالم که هفته فرهنگ ایران و اسلواکی برگزار شود و همچنین دوست دارم هفته فرهنگ اسلواکی در تهران برگزار شود .

وی در پایان سخنان خود گفت: امروز با امضای این تفاهم نامه یک زمینه اساسی برای گسترش روابط فرهنگی ایجاد شد که شخصاً از وزیر ارشاد ایران برای این موضوع تشکر می‌کنم .

در ادامه این مراسم هدایایی بین طرف ایرانی و طرف اسلواکی رد و بد شد. بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ وزیر و اصحاب رسانه اختصاص داشت .

نشست خبری وزیر ارشاد برگزار می شود

صالحی امیری در ابتدا از برگزاری نشستی خبری در آینده نزدیک برای تشریح عملکرد وزارت ارشاد در دولت تدبیر و امید خبر داد و در پاسخ به پرسشی درباره تشریح بیشتر از مفاد و جزئیات تفاهم‌نامه امضا شده گفت: توسعه روابط فرهنگی زیرساخت توسعه اقتصادی و سیاسی است. ما معتقدیم به هر میزان که در تقویت و توسعه روابط فرهنگی تلاش کنیم می‌توانیم حوزه اقتصادی و سیاسی را مستحکم‌تر کنیم. اساساً در حوزه فرهنگ علاوه بر روابط رسمی در بین دولت‌ها تعمیق روابط و اشتراکات فرهنگی میان ملت‌ها ضروری است. دیپلماسی فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار است. ما در دوره جدید در حوزه گسترش روابط فرهنگی با کشورهای دیگر قدم‌های مؤثرتری برداشته‌ایم. برای نمونه در سال جدید با سه کشور تونس الجزایر و اسلواکی همکاری‌های جدیدی آغاز کرده‌ایم که این بیانگر توجه ما به گسترش دیپلماسی فرهنگی در منطقه، کشورهای اسلامی، کشورهای اروپا و دیگر کشورهاست .

وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی براینکه سینما به ویژه یک فیلم خاص انجام شده است یا خیر، گفت: آقای حیدریان، رئیس سازمان سینمایی و آقای ایوبی مشاور عالی وزیر در این زمینه توضیحات لازم را به طرف اسلواکی در زمینه معرفی ظرفیت سینمای ایران ارائه کرده‌اند. ما در حوزه سینمایی در منطقه در تراز اول قرار داشته و در دنیا دارای جایگاه قابل قبولی هستیم. سینمای ایران در حوزه کشورهای اسلامی و عربی ارائه کننده پیام‌های اخلاقی و معرفتی خوبی می‌تواند باشد و در حوزه بین الملل نیز دارای نکات مثبت فراوانی است .

وزیر ارشاد تصریح کرد: سینمای ایران پس از انقلاب از مرز ملی عبور کرده و امروز در دنیا شناخته شده است. برای همین در این مذاکرات ظرفیت سینما در چند حوزه تبیین و تشریح شد پیشنهاد مشخص ما حضور در جشنواره بین المللی فیلم فجر و همکاری مشترک برای تبادل، آموزش، ترجمه و دوبله فیلم‌های ایرانی برای نمایش در کشور اسلواکی است .

پرسش دیگر خبرنگاران مبنی بر جایگاه توجه به صنایع دستی در تفاهم نامه‌های این چنینی با کشورهای دیگر بود که صالحی امیری در این زمینه گفت: ما باید تلاش کنیم سازمان میراث فرهنگی بتواند بازار منطقه را تصرف کند. امسال که سال تولید و اشتغال است یکی از ظرفیت‌های ما برای گسترش اشتغال و تولید ملی حوزه صنایع دستی و از جمله صنایع فرهنگی است. در جلسه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس جمهور و اعضای شورا در خصوص توجه به پیشرفت صنایع فرهنگی برایش اشتغال و تولید تأکید داشتند قرار شد وزارت ارشاد در حوزه صنعت فرهنگی طرحی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند و سازمان میراث فرهنگی طرحی را تدوین و اجرا کند. از همین رو ما طرحی را به عنوان گسترش فرهنگ در ایران با هدف دستیابی به اشتغال و تولید ملی ارائه خواهیم کرد .

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه توجه به هنرهای معاصر در این تفاهم نامه گفت: ارزش اقتصادی تابلو نقاشی‌های ما در مخازن موزه های معاصر سه میلیارد دلار است. ما در این موزه و در سطح کشور مجموعه گالری های بسیاری داریم که آثار ارزشمند داخلی و خارجی را در خود جای داده استما درحال تبادل و برگزاری گالری های مشترک با کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و غیره هستیم. این کشورها بسیار به برگزاری نمایشگاه نقاشی ما در کشور خودشان علاقه مند هستند. چرا که آثار بسیاری در موزه هنرهای معاصر نگهداری می شود که شهره جهانی دارد می توانیم با افتخار اعلام کنیم امروز در حوزه هنرهای معاصر سرآمد جهان هستیم .

صالحی امیری همچنین درباره تولید فیلم های فاخر نیز گفت: سازمان سینمایی ما از فیلم نامه‌هایی که با مضامین اعتقادی و اخلاقی تولید شوند حمایت خواهد کرد ما درسال 96 برنامه ویژه برای کمک به سینما در راستای تولید فیلم های فاخر خواهیم داشت .

وی همچنین در ادامه سخنان خود به حوزه کتاب و دستاوردهای این حوزه از جمله انتشار 80 هزار جلد کتاب اشاره کرد.

ارسال نظر: