مدیر مسئول روزنامه جوان در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

ورود جهانگیری به مناظره پوست موز اصلاح‌طلبان زیر پای روحانی بود

کدخبر: 2096084

گنجی اظهار داشت: به نظرم ورود جهانگیری به عرصه با هر محاسبه‌ای که صورت گرفته، تخریب روحانی بود یعنی یک جور القای ناتوانی رئیس جمهور است و فکر هم می‌کنم که این پوست موزی بود که اصلاح طلبان زیر پای روحانی انداختند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »: برخی معتقد هستند با آغاز مناظره‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در میان حامیان دولت برای انتخاب کاندیدای مورد نظر شک ایجاد شده است. در شرایطی که پیش از این حسن روحانی بیشترین شانس را در میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای انتخاب به عنوان رئیس دولت دوازدهم داشت حضور با حرارت جهانگیری در مناظره‌ اول و همینطور این مساله که خود را نماینده اصلاح‌طلبان خوانده بود در کنار ضعف مفرط روحانی در مناظره باعث شد تا بر اساس نظرسنجی‌ها درخواست‌ها برای حضور وی به عنوان گزینه اصلی و جایگزین روحانی افزایش پیدا کند. برای بررسی بهتر از شرایط اردوگاه دولت در انتخابات به سراغ عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان رفته‌‌ و با وی در خصوص شرایطی روحانی و جهانگیری در انتخابات گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌آید.

روحانی سال 92 بدون شناخت وارد انتخابات شد و بعدا متوجه شد که کشور را درست نمی‌شناخته « نسیم آنلاین »: چرا روحانی عملکرد گذشته خود را با حرف‌ها و وعده‌های جدیدش نقض می‌کند؟

گنجی: شاید بهتر است بگوییم صحبت‌های گذشته خود را نقض می‌کند چرا که عملکردی نبوده که بخواهد نقض کند.

من قبل از اینکه بخواهم خدای ناکرده بگویم روحانی دروغ گفته می‌خواهم بگویم که وی سال 92 از ظرفیت‌ها و مشکلات کشور شناخت نداشت که وارد میدان شده و آمد این حرف‌ها را زد و الان هم به جای اینکه بپذیرد نتوانسته آن وعده‌ها را اجرای کند اصل صحبت را منکر می‌شود؛ به نظرم وی بدون شناخت وارد عرصه انتخابات شد و بعدا متوجه شد که کشور را درست نمی‌شناخته است.

شاید برای روحانی من نگفته‌ام و یا توجیه موضوع، راحت‌تر از اعتراف به نتوانستم باشد « نسیم آنلاین »: چرا مسئله من نگفته‌ام، دوباره در مناظرات تکرار شده است؟

گنجی: چون نتوانست وعده‌ها را محقق کنند و از طرف دیگر انسان نمی‌تواند به این مسئله که نمی‌توانم اعتراف کند. شاید من نگفته‌ام و یا توجیه موضوع، راحت‌تر از این باشد که به نتوانستم اعتراف کنند، شاید هزینه‌ نگفتن از نتوانستن کمتر باشد.

« نسیم آنلاین »: این موضوع چه تاثیری در مناظره‌ها دارد؟

گنجی: ظرفیت شناختی مردم را رشد می‌دهد و در همین مناظره‌ها، گفت‌و‌شنود‌ها و نقد و چالش‌هاست که مردم به قضاوت بهتری می‌رسند و برای انتخاب‌شان از حجت بهتری برخوردار می‌شوند.

کسی که کارنامه قبلی دارد آنجا دروغ گفتار خودش را نشان می‌دهد « نسیم آنلاین »: به نظر می‌رسد جریانی تلاش می‌کند بگوید اصولگرایان در مناظره دروغ می‌گویند، هدف این جریان چیست؟

گنجی: البته این شیوه فقط برعلیه اصولگرایان استفاده نمی‌شود و حربه‌ای است که برعلیه همه استفاده می‌کنند ولی مهم این است که افکار عمومی متوجه شوند چه کسی دروغ می‌گوید، دروغ گفتن برای کسی که کار می‌کند ملموس می‌شود یعنی کسی که در میدان است و باید پاسخگو باشد دروغ را می‌فهمد.

دروغ از برنامه ایجاد نمی‌شود و کسی نمی تواند بگوید که برنامه‌ات دروغ است چرا که برنامه را اجرا نکرده که راست‌آزمایی صورت بگیرد و بعد مشخص شود که راست است یا دروغ. آن فردی که می گوید من این برنامه را دارم باید به آن میدان داده شود و اگر نتوانست بعد به آن بگویند دروغگو ولی کسی که کارنامه دارد آنجا دروغ خودش را نشان می‌دهد و نسبت بین سخن و کارنامه خودش را هویدا می‌کند.

ورود جهانگیری به مناظره پوست موز اصلاح‌طلبان زیر پای روحانی بود « نسیم آنلاین »: حضور پوششی جهانگیری در مناظره چقدر به نفع دولت تمام شد؟

گنجی: من اعتقادم این است که هرچند جهانگیری در مناظره توانست نقد جدی به رقیب وارد کند ولی در حوزه ایجابی معلوم نبود که پیام انتخاباتی‌ وی چیست برخلاف قالیباف که پیامش قطب‌بندی 4 درصدی و 96 درصدی، در عین نقد وضع موجود بود اما معلوم نبود پیام مشخص جهانگیری چیست و تنها برای دفاع آمده بود.

به نظرم ورود جهانگیری به عرصه با هر محاسبه‌ای که صورت گرفته، تخریب روحانی بود یعنی یک جور القای ناتوانی رئیس جمهور است و فکر هم می‌کنم که این پوست موزی بود که اصلاح طلبان زیر پای روحانی انداختند تا جهانگیری را به عنوان نیروی کمکی برای وی بفرستند.

اینکه دو نفر با هم بیایند به این معنی است که یک نفر از آنها قادر به انجام کار نبوده و این کار به شدت نقش روحانی را کمرنگ کرد؛ همه روزنامه‌های اصلاح‌طلبان در شرایطی جهانگیری را در صدر نشاندن که آن طرف سکه‌اش تخریب و تحقیر روحانی است.

سبد رای برای جهانگیری درست نمی‌شود که بخواهد آن را تحویل کسی دهد « نسیم آنلاین »: نقش جهانگیری تا پایان انتخابات به عنوان کاندیدای پوششی باقی می‌ماند؟

گنجی: بله تا پایان مناظرات می‌ماند ولی چون از اول اعلام کردند که یک کاندیدای پوششی است به طور طبیعی سبد رای برای وی درست نمی‌شود که بخواهد آن سبد را تحویل کسی دهد و از گردنه خارج شود؛ در واقع حرکت و صحبت وی از نظر مخاطب یک نوع رفتار و سخن تصنوعی است که در اثر اضطرار و برای پشتیبانی وارد میدان شده و چون به عنوان کاندیدای در نگاه مردم و ذهن مردم ننشسته است، تولید رای هم برای وی انجام نمی‌شود.

ارسال نظر: