امیرزاده خبر داد:

محرومیت ۱۵۶ ناشر از سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران/ هیات رسیدگی به تخلفات ناشران در طول ۱۰ روز نمایشگاه ۲۲۷ رای صادر کرد

کدخبر: 2097148

سخنگوی سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران گفت: از ابتدای نمایشگاه ۲۲۷ رای صادر شد که بر اساس آن ۱۵۶ ناشر که حقوق هم صنفان خود را رعایت نکرده و مبادرت به تخلف محرز کرده اند از حضور در نمایشگاه آینده محروم شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، همایون امیرزاده، سخنگوی سی امین نمایشگاه کتاب تهران در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: از روز اول نمایشگاه هیئت رسیدگی به تخلفات کارگروه تخصصی، رسیدگی به تخلفات ناشران به منظور رصد تخصصی فعالیت های ناشران و شناسایی موانع فعالیت های صنفی در نمایشگاه تشکیل شد، این کارگروه با دقت و وسواس اقدام به شناسایی مجموعه ناشران در حوزه های داخلی و خارجی کرد، حاصل بررسی های 10 روزه این کارگروه این بود که مجموعه ناشران که به مراکز پخش تبدیل شده بودند، شناسایی شدند.

وی تصریح کرد: قبل از طرح اسامی ناشرانی که به مراکز پخش تبدیل شده بودند، در هیئت رسیدگی به تخلفات، تذکرات لازم را دریافت کردند. بر اساس آیین نامه انضباطی نمایشگاه تهران ارائه کتب سایر ناشران توسط ناشران حاضر در نمایشگاه از مصادیق تخلف است و باید برخورد قانونی در این زمینه اعمال شود .

وی ادامه داد: از حدود 3 سال گذشته تا امروز یکی از مطالبات جدی صنف نشر از وزارت ارشاد به خصوص معاونت فرهنگی برخورد قاطعانه با اینگونه مراکز پخش در نمایشگاه بود که به نظر می رسد با اقداماتی که این دوره از نمایشگاه کتاب تهران انجام شد می توان ارزیابی کرد که سال آینده حضور غرفه هایی که بیشتر به مراکز پخش شباهت دارند به حداقل برسد و یا به کلی از عرصه نمایشگاه حذف شوند .

امیرزاده در همین زمینه افزود: این اقدام در راستای صیانت از حقوق ناشران حرفه ای و همچنین مخاطبینی صورت گرفت که حق دارند در این فضای نمایشگاهی با انتخاب عناوین مورد نیاز به آنها دست پیدا کنند.

سخنگوی سی امین نمایشگاه کتاب تهران تصریح کرد: در مجموع روز گذشته هیئت رسیدگی به تخلفات که 60 درصد اعضای آن از صنف نشر هستند، روز پرکاری را پشت سر گذاشت و 90 درصد کارگروهی که رصد مراکز پخش را برعهده داشت از اعضای صنف هستند.

وی اظهار داشت: از ابتدای نمایشگاه 227 رای صادر شد که بر اساس آن 156 ناشر که حقوق هم صنفان خود را رعایت نکرده و مبادرت به تخلف محرز کرده اند از حضور در نمایشگاه آینده محروم شدند. از 156 محروم نمایشگاه سال آینده 146 تخلف مربط به ارائه و فروش آثار سایر ناشران بوده و این مراکز پخش بیش از 70 درصد محتوای غرفه هایشان مربوط به آثار سایر ناشران بود که هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران بدون اغماض با آنها برخورد و آرای خود را در ساعت پایانی آخرین روز نمایشگاه به این مراکز کرد.

امیرزاده ادامه داد: از مجموع 227 رای 39 مورد مربوط به به نقد کردن بن کارت های الکترونیکی کردند که با آنها برخورد لازم صورت گرفت، چرا که پذیرفته شده نیست که یارانه های اندک حوزه نشر با نگاه سودجویانه این افراد در مسیری غیر از نشر کشور هدایت شود؛ البته پیش از برگزاری نمایشگاه هشدارهای لازم به این افراد داده شده و عدم نقض آرای صادره در دو سال گذشته نشان داد در نمایشگاه سی ام از حضور خاطیان جلوگیری به عمل خواهد آمد.

,ی گفت: ناشرانی که به آنها تذکر داده شده می توانند بر اساس فرآیین تعیین شده در آیین نامه بعد از پایان نمایشگاه مراتب اعتراض خود را به هیئت تجدیدنظر تخلفات ناشران حاضر در نمایشگاه که به زودی معرفی خواهد شد، ارائه کنند .

سخنگوی سی امین نمایشگاه کتاب تهران بیان داشت: 59 رای صادر شده به جمع آوری کتاب، درج در پرنده و اخطار کتبی و اخذ تعهد، 156 مورد اخطار کتبی، محرومیت از نمایشگاه کتاب تهران آینده و نمایشگاه کتاب استانی، 7 مورد تعطیلی تا پایان نمایشگاه و 5 مورد تعطیلی یک روزه داشتیم و مصادیق تخلف هم نقد کردن بن کارت، عدم رعایت شئونات اسلامی، فروش کتاب بدون مجوز و بدون شناسنامه، ارائه آثار سایر ناشران بوده است.

امیرزاده بیان داشت: ده ناشر پرفروش در نمایشگاه داشتیم که به تربیت لاتین، آموزشی، لاتین، دانشگاهی، عمومی، دانشگاهی، عمومی بوده اند.

وی خاطر نشان کرد: 10 ناشر کم فروش در نمایشگاه داشتیم که 80 درصد آنها در بخش عمومی بودند، همچنین بیشترین تراکنش ها هم به ترتیب مربوط به بخش دانشگاهی، عمومی، کودک، لاتین، عربی و دیجیتال بوده است.

ارسال نظر: