معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو:

روزه‌داران، سرعت فسادپذیری مواد غذایی را در نظر داشته باشند

کدخبر: 2098496

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: ایمنی مواد غذایی از نظر سرعت فساد پذیری نکته مهمی است که روزه‌داران باید به آن توجه زیادی داشته باشند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، منوچهر دادگرنژاد با بیان اینکه ایمنی مواد غذایی از نظر سرعت فسادپذیری نکته مهمی است که روزه‌داران باید به آن توجه زیادی داشته باشند، گفت: با توجه به تغییر برنامه غذایی از نظر زمان مصرف، نوع، حجم و مقدار آن در ماه رمضان، ممکن است عده‌ای بخواهند بیشتر از مصرف یک وعده خود فراورده‌های غذایی تهیه کنند و برای تسهیل در پخت و پز از مقادیر مازاد در وعده‌های دیگر مثل سحری استفاده کنند.

دادگرنژاد با توصیه به مصرف غذای تازه در هر وعده ضمن طبقه‌بندی مواد غذایی تحت نام‌های فسادپذیری زیاد، متوسط و کم فراورده‌هایی چون شیر پاستوریزه، گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و سایر مواد غذایی حیوانی که باید آنها را برای مدت کوتاه در یخچال نگهداری کرد را از نوع اول برشمرد و از سبزیجات و میوه‌ها تحت عنوان مواد غذایی با فساد پذیری متوسط نام برد و گفت: این قبیل فراورده‌های غذایی را می‌توان برای کوتاه مدت در هوای خنک، خارج از یخچال نگهداری کرد و در هوای گرم باید آنها را در یخچال قرار داد.

وی مواد غذایی با فسادپذیری کم را اقلامی مثل حبوبات و دانه‌های غلات خشک گندم، برنج و امثال آن دانست و گفت: می‌توان این مواد را در شرایط مناسب برای مدت طولانی در هوای خشک و خنک نگهداری کرد.

دادگرنژاد با اشاره به اینکه اسهال خونی و تب روده‌ای از بیماری‌های بسیار خطرناکی هستند که معمولا از طریق تماس دست‌های آلوده با مواد غذایی به انسان منتقل می‌شوند، به مردم هشدار داد: قبل از مصرف از عدم آلوده بودن مواد غذایی نظیر سبزیجات و کاهو به تخم انگل‌های روده‌ای اطمینان حاصل کنند؛ چراکه این موارد می‌توانند باعث انتقال بیماری‌های انگلی نظیر آلودگی به آسکاریس و ژیاردیا به افراد شوند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی همچنین گفت: قارچ‌ها و کپک‌هایی که روی مواد غذایی آبلیمو، آبغوره، سس گوجه فرنگی و ... رشد می‌کنند، ممکن است باعث مسمومیت شوند و مصرف این مواد غذایی در دراز مدت حتی می‌تواند موجب بروز سرطان شود.

دادگرنژاد با اشاره به برنامه‌های مهم سازمان غذا و دارو برای پایش سموم و تدوین و اجرایی شدن بسیاری از آنها در چند سال اخیر افزود: باید در مکان تهیه سبزیجات و میوه‌ها دقت فراوان بکار رود چراکه در غیر اینصورت علاوه بر میکروب‌ها، مواد شیمیایی و سموم هم می‌توانند مواد غذایی را ناسالم کرده و مثلا از طریق سموم بکار رفته در باغ‌های میوه و مزرعه‌ها موجبات آلودگی محصول را فراهم آورد.

معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو در پایان به مردم توصیه کرد برای اینکه غذای سالم‌تر ی داشته باشند موارد زیر را رعایت کنند:

- مواد غذایی را در جای تمیز نگهداری کنید

- مواد غذایی خام و پخته شده را جدا از هم نگهداری کنید

- مواد غذایی را بطور کامل بپزید

- مواد غذایی را در دمای مناسب نگهداری کنید

- از آب و مواد تازه سالم استفاده کنید.

ارسال نظر: