به مناسبت تولد خالق فیلم جرم؛

روایتی کوتاه از زندگی هنری مسعود کیمیایی

کدخبر: 2104966

مسعود کیمیایی متولد هفتمین روز از مرداد ماه سال ۱۳۲۰ در شهر تهران است.

به گزارش « نسیم آنلاین » شاید تولد و روز میلاد هر فردی مهمترین روز در زندگی آن شخص باشد که خوشحال از بودنش سالروز زمینی شدنش را جشن گرفته و کیک تولدش را فوت می‌کند تا به شیرین کامی سال جدید را در زندگی‌اش آغاز کند.

اما انسان‌هایی هستند که به غیر از خود و اطرافیانشان، سالروز تولدشان برای دیگران نیز مهم است. چرا که آن ها با زندگی کردن بر روی این کره خاکی توانسته اند هرچند کم زمین را جای بهتری برای زندگی کنند.

این افراد در هر حوزه‌ای پیدا می شوند؛ از سیاست گرفته تا حوزه علم و دین و هنر؛ یکی از کسانی که بی شک مایه افتخار ایرانیان است، کارگردان نام آشنای ایرانی مسعود کیمیایی است.

روایتی کوتاه از زندگی هنری مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی متولد هفتمین روز از گرمترین ماه سال یعنی مرداد ماه است؛ این فیلمساز ایرانی متولد سال 1320 زاده خیابان ری در شهر تهران است.

مسعود کیمیایی را می‌توان یکی از کارگردانان مولف سینمای ایران دانست که یکی از بنیانگذاران موج نو سینمای ایران بود.

جالب است بدانید که مسعود کیمیایی تحصیلات آکادمیک در حوزه سینما ندارد و هرچه می داند بر اساس تجارب متعددی است که در این راه کسب کرده است.

مسعود کیمیایی سینما را با دستیاری در فیلم ساموئل خاچیکیان در فیلم خداحافظ تهران شروع کرد. کیمیایی برای فیلم‌هایی که ساخت، جوایز گوناگون و بسیاری نیز دریافت کرد که از جمله آن‌ها می توان به جایزه تقدیر ویژه جشنواره فیلم برلین برای فیلم سینمایی «دندان مار» و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم مونترال برای همین اثر اشاره کرد.

روایتی کوتاه از زندگی هنری مسعود کیمیایی

پس از توفیق‌های متعددی که کیمیایی در حوزه سینما به دست آورد، نویسندگی را هم تجربه کرد که حاصل این تجربه دو کتاب جسدهای شیشه ای و زخم عقل حسد بود.

در خصوص سبک کار کیمیایی می توان ساعت‌ها حرف زد و از شیوه قاب‌بندی‌های استثنایی‌اش و یا از مضامین فیلم‌هایش که به مصادیق اجتماعی جامعه چنگ می زنند، نوشت؛ اما شاید مهمترین ویژگی کار او دیالوگ‌نویسی‌هایش باشد.

کیمیایی دیالوگ‌نویس قهاری است و می توان او را خالق بخش اعظمی از دیالوگ‌های تاریخی سینمای ایران دانست.

روایتی کوتاه از زندگی هنری مسعود کیمیایی

کیمیایی در مصاحبه‌ای در خصوص سینما و هنر این چنین اظهار نظر کرده است: شغل من فیلمسازی نیست؛ بلکه من گاهی مشغول فیلم ساختن می‌شوم. زیرا سینما کوچک‌تر از آن‌ است که همه زندگی من باشد. اصولاً هنر کوچک‌تر از آن است که همه زندگی آدم باشد. این حرف را به حساب روشنفکر بازی نگذارید، چون من روشنفکر نیستم. فقط یک انسانم. این را به قشنگ‌ترین چیزهای زندگی‌ام و به خون بچه‌ام قسم می‌خورم که من روشنفکر نیستم.

گفتنی است؛ آخرین اثر سینمایی کیمیایی فیلم «قاتل اهلی» بود که در هنگام ساخت با حاشیه های گوناگونی مواجه شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر: