اخبار آرشیوی

کدخبر: 234995

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه/۴- پارلمان ها و نمایندگان مجالس کشورهای مختلف باید نقش فعال‌تری در رسیدن به آرمان دنیای عاری از تسلیحات کشتار جمعی به ویژه سلاح های هسته ای ایفا کنند

کاظم جلالی در دومین کنفرانس بین المللی خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح های هسته ای افزود: جمهوری اسلامی ایران با مشارکت فعال در روند تدوین این اسناد و به عنوان حامی صلح و امنیت بین المللی ، هرگز با فشار و تهدید از حقوق غیرقابل انکار خود صرف نظر نخواهد کر.
نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی به کارگیری انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را از اصول اساسی ان پی تی و هدف اولیه آژانس بین المللی انرژی اتمی خواند و گفت: پذیرفته نیست که این حق از هیچ یک از اعضای معاهده سلب و به گروهی خاص داده شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس شورای اسلامی تحولات بین المللی را در عرصه خلع سلاح و امنیت بین الملل به دقت دنبال می کند و معتقد است تجربه تلخ تدوین معاهدات تبعیض آمیز و غیر قابل راستی آزمایی در مورد قدرت های بزرگ هرگز نباید تکرار شود . جلالی با اشاره به اینکه با گذشت چهار دهه از اجرای ان پی تی ، دسترسی کشورهای در حال توسعه به تجهیزات و فناوری های صلح آمیز هسته ای روز به روز محدودتر شده است گفت: برخی کشورهای دارنده سلاح هسته ای هیچ تمایلی به خلع سلاح هسته ای و اجرای تعهدات خود برای دستیابی به آرمان ملت ها یعنی جهان عاری از سلاح های هسته ای نشان نمی دهند. وی با اشاره به اینکه اجرای نامتوازن و تبعیض آمیز ان پی تی اعتبار این معاهده را به خطر انداخته است ،گفت: هم اکنون رژیم صهیونیستی در خاورمیانه با بدترین سابقه در کشتار ، جنایت و تهاجم به همسایگان ، به راحتی با توسعه سلاح های هسته ای خود به تهدید همسایگان می پردازد. این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در حالی است که کشورهای عضو از دستیابی به حقوق مسلم خود بر اساس معاهده محروم می شوند و تلاش های بسیاری برای محدود کردن چرخه سوخت هسته ای می شود. جلالی خلع سلاح هسته ای را الزامی فوری خواند و گفت: کشورهای هسته ای بر مبنای ماده 6 ان پی تی تعهداتی دارند که هنوز آنها را برآورده نکرده اند. وی گفت: پارلمان ها و نمایندگان مجالس کشورهای مختلف باید نقش جدید و فعال تری در رسیدن به آرمان دنیای عاری از تسلیحات کشتار جمعی به ویژه سلاح های هسته ای ایفا کنند که لازمه اصلی این آرمان از بین بردن زمینه های علاقه مندی نهادهای منتفع از تولید ، توسعه ، نگهداری و روزآمد کردن این تسلیحات غیرانسانی و فشار بر دولت ها و نهادهای مرتبط با این تسلیحات است تا دکترین های امنیتی متکی به تسلیحات کشتار جمعی را کنار بگذارند.
ارسال نظر: