اخبار آرشیوی
عضو شورای مرکزی کنفدراسیون صنعت ایران در گفتگو با «نسیم»: پرداخت یارنه نقدی باید معطوف به گروههای هدف آسیبپذیر باشد/ پرداخت همگانی یارانه نقدی با معیار عدالت و بازتوزیع درآمدها سازگار نیست
علی دینیترکمانی درخصوص پیامدهای حذف سه دهک درآمدی بالا از لیست یارانه بگیران نقدی، گفت: صرف نظر از نقدهایی که بر سیاست رهاسازی قیمتها و تبیدل یارانههای قیمتی به یارنههای نقدی وجود دارد، یکی از کارکردهای مورد انتظار از اجرای این سیاست افزایش درآمدهای ثانویه گروههای آسیبپذیر است. درآمدهای ثانویه برابر است با درآمدهای اولیه ناشی از دستمزد دریافتی به علاوه پرداختهای انتقالی. بنابراین، از این سیاست انتظار نوعی کارکرد بازتوزیع درآمدی میرود. وقتی، به همه افراد و خانوارها یارانه نقدی پرداخت میشود این کارکرد مورد انتظار برآورده نمیشود و بنابراین یکی از اهداف مورد انتظار تأمین نمیشود. وقتی دهکهای درآمدی از لیست یارنه بگیران نقدی حذف میشوند احتمال وقوع دو نوع خطا وجود دارد. اول، عدم پرداخت به خانوارهایی که باید دریافت کنند ولی حذف میشوند و دوم، پرداخت به خانوارهایی که نباید پرداخت شود. پرداخت یارانه نقدی همگانی این حسن را دارد که این دو نوع خطار را صفر میکند اما همانطور قبلا گفتم با اصل بازتوزیع درآمدی مورد انتظار ناسازگار است. هرچه پرداخت یارانه نقدی به سمت گروههای هدف اصلی متمرکز شود احتمال هر دو نوع
خطا افزایش مییابد. بنابراین با افزایش خطای نوع اول ( عدم پرداخت به خانوارهایی که باید پرداخت شود) شدت فقر ممکن است چنان افزایش یابد که اثر مثبت بازتوزیعی سیاست هدفمندسازی را از منظر فقر خنثی کند. در شرایط فعلی که هدفگذاری معطوف به پرداخت هفت دهک پایین و متوسط جامعه است بروز این خطاها از منظر شدت فقر چندان جدی نیست. اما، ممکن است خانوارهایی باشند که به دلیل حذف شدن احساس نارضایتی بکنند. مشکلات مرتبط با شناسایی کم و بیش دقیق خانوارهای نامستحق برای دریافت یارانه نقدی، یکی از دلایل بروز نارضایتی است. بنابراین به هنگام عملیاتی شدن این سیاست باید دقتهای لازم صورت بگیرد تا مشکلاتی که دو سال پیش به هنگام خوشهبندی خانوارها پیش آمد و به طنزها و لطیفه ها تبیدل شد، پیش نیاید. اگر سهم جمعیت سه دهک بالا را 15 میلیون نفر در نظر بگیریم، در این صورت انتظار میرود که با عملیاتی شدن این سیاست در حدود هشت هزار میلیارد تومان صرفهجویی شود. اگر این مبلغ به 15 میلیون نفر از فقیرترین افراد جامعه پرداخت شود، یارانه نقدی آنان دو برابر میشود و شدت فقر کمتر میشود. با توجه به اینکه، تقویت نظام تأمین اجتماعی و بهداشت و درمان دیگر
راهکار حمایت از گروههای آسیبپذیر است میتوان این مبلع را به این امر اختصاص داد. صرفهجویی ایجاد شده از این محل، فشار دولت برای افزایش قیمت حاملها با هدف پوشش کسری بودجه یارانهای را نیز کمتر میکند.