اخبار آرشیوی

کدخبر: 664691

ژان کلود کریر، بازیگر فرانسوی درباره نمایش "سنگ‌ها در جیب‌هایش" کار پارسا پیروزفر نوشت؛ "ظرافت، طنز، احساسات، اینجا هیچ‌ چیز تحمیلی نیست؛ همه‌چیز قابل تقسیم است؛ این یعنی تئاتر، تئاتر واقعی"/ این نمایش ۱۰ آبان به اجرای خود در تماشاخانه ایرانشهر پایان داده است

به گزارش «نسیم»، ژان کلود کریر فیلمنامه نویس و بازیگر فرانسوی سوم آبان‌ماه به تماشای نمایش «سنگ‌ها در جیب‌هایش» کار پارسا پیروزفر- که اجرایش را 10 آبان در ایرانشهر به پایان برد-، نشست. کریر یادداشتی درباره این نمایش نوشته که در زیر می‌خوانید. رضا بهبودی، پارسا پیروز فر، دو بازیگر، تمام یک دنیا. آن‌ها چابک و برانگیخته - بر اساس یک نمایش ایرلندی «سنگ‌ها در جیب‌هایش»-، به ده‌ها شخصیت جان می‌بخشند. لازم نمی‌دانند همه‌چیز را نشان دهند: برای‌شان کافیست تا القا کنند، تداعی کنند و تماشاچیان، بلافاصله، داخل بازی می‌شوند، همه‌چیز را می‌بینند، همه‌چیز را می‌شنوند، همه‌چیز را تصور می‌کنند. ظرافت، طنز، احساسات، این‌جا هیچ‌ چیز تحمیلی نیست. همه‌چیز قابل تقسیم است. این یعنی تئاتر، تئاتر واقعی. ژان کلود کریر ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی است. او سردبیر مجله فمی است و در سال ۱۹۸۱ جز هیأت داوران جشنواره کن بود. کریر همکاری طولانی مدتی با لوییس بونوئل داشت. نام بیش از صد اثر سینمایی و تلویزیونی به او پیوند خورده که بسیاری از آنها فیلمهای مهمی در تاریخ سینما محسوب می‌شوند. او کار جدی‌اش را در سینما با لوییس بونوئل، کارگردان اسپانیایی آغاز کرد و تا پیش از مرگ بونوئل ۶ فیلم با او کار کرد که به ترتیب عبارت بودند از خاطرات یک کلفت (۱۹۶۴)، بل دو ژور (۱۹۶۷)، راه شیری (۱۹۶۹)، جذابیت پنهان بورژوازی (۱۹۷۲)، شبح آزادی (۱۹۷۴) و میل مبهم هوس (۱۹۷۷). او همچنین با کارگردانانی بین‌المللی همچون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما کار کرد. در میان فیلمنامه‌های او هم آثار اریژینال دیده می‌شود و هم اقتباس‌های ادبی. مشهورترین اقتباس‌اش از رمان بار هستی میلان کوندرا است که کافمن در سال ۱۹۸۸ آن را تبدیل به فیلم کرد.. کریر تا کنون دو بار نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی برای فیلم های بار هستی (۱۹۸۸) و میل مبهم هوس (۱۹۷۷) و یک بار نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه اریژینال برای فیلم جذابیت پنهان بورژوازی (۱۹۷۳) شده است. او همچنین برنده بهترین فیلمنامه اقتباسی در بافتا برای بار هستی (۱۹۸۸) و برنده بهترین فیلمنامه اریژینال در بافتا برای جذابیت پنهان بورژوازی (۱۹۷۴) برنده اسکار بهترین فیلم کوتاه برای فیلم جشن یادگاری به همراه پیر اته، ۱۹۶۹ - نامزد نخل طلا بهترین فیلم کوتاه برای فیلم قیچی چمنزنی از دیگر افتخارات کریر است.
ارسال نظر: