معاون وزیر صنعت: جای خالی تجاریسازی در سبد‌های علمی دیده می‌شود

کدخبر: 893858

توفیق با بیان اینكه دانشگاه‌های نسل سوم به تولید دانش فنی روی آورده‌اند، اظهار داشت: امروزه تمامی كشور‌ها به دنبال تبدیل دانش خود به ثروت هستند/ مذاكره با سازمان سرمایه برای راه‌اندازی بورس ایده

به گزارش خبرنگار «نسیم»، علی‌اصغر توفیق در اولین نشست نمایندگان عضو مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند IORA گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی کشور واحد تحقیق و توسعه دارند و در بسیاری از دانشگاه‌ها نیز مراکز تحقیقاتی خاص درست شده و در تولید علم رقم قابل توجهی داریم اما ضعفی که داریم و باید جبران شود این است که هنوز نتوانسته ایم دستاوردهای علمی را تجاری‌سازی کنیم.

توفیق افزود: در این راستا مذاکراتی با بورس ایران و تهران شده که بازار بورس ایده راه بیفتد، بدین ترتیب سرمایه‌گذار ایده را می‌خرد و تجاری‌سازی شکل می‌گیرد و تاکنون یک نمونه از ایده‌ها نیز در بازار بورس به فروش رفت.

وی تصریح کرد: پروژه‌هایی که شورای "عتف " قبلا تصویب کرده الان با مشکل تامن مال مواجه شده که ما در بخش صنعت داریم با صاحبان سرمایه و صنایع جلسات می‌گذاریم تا در تامین منابع مالی پروژه‌ها مشارکت کنند.

علی اصغر توفیق افزود: معنی مشارکت تولید و تجاری‌سازی است و این فرآیندی است که چند سالی است شروع شده است و با انسجام بیشتری در حال ساماندهی است چراکه دانشگاهها وارد نسل سوم شده اند و کارآفرین هستند و دانش فنی تولید می‌کنند در حالی که در نسل اول تنها آموزش داده می‌شد.

وی تاکید کرد: باید حاصل دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی چه در مراکز صنعتی و چه دانشگاه‌ها به تولید و ثروت تبدیل شود.

توفیق در زمینه کشورهای عضو اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند IORA گفت: اقیانوس هند بزرگترین اقیانوس است و کشورهای حاشیه آن که 20 کشور هستند که با هم همکاری دارند و یکی از زمینه‌های همکاری توسعه دانش فنی، تجاری‌سازی آن و تحقیق و توسعه است و این مجموعه کشورها 33 درصد از جمعیت دنیا را دارد و با صادرات 2 هزار میلیارد دلاری حدود 11 درصد از صادرات دنیا در سال 2013 نیز در اختیار این کشورها است.

وی اضافه کرد: دبیرخانه این اتحادیه در کشور ماست و میزبانی نیز با ماست که فعالیت‌های مختلفی از جمله نشست‌هایی با متخصصین را برگزار می‌کند و از حدود 20 کشور در این نشست دعوت شده که راجع به توسعه تکنولوژی، همکاری‌های مشترک تکنولوژیک و بالاتر از همه بحث تجاری‌سازی دستاوردهای تکنولوزیک به بحث می‌پردازند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این اجلاس 3 روز در کشور برگزار می‌شود و در روز آخر قطعنامه‌ای صادر می‌شود و امیدواریم برای همکاری‌های بین کشورها راهگشا باشد و بتوانیم پروژه‌های مشترکی را تعریف کنیم و در زمینه توسعه تکنولوژی کار کنیم و نتیجه اش به ثمر بنشیند.

وی اظهار کرد: ایران عضو چندین اتحادیه است که لینک شدن این اتحادیه‌ها به هم، نظیر "نم" " اکو "دی هشت" و .. کار مفیدی است تا بتوانند همکاری مشترک داشته باشند.

توفیق با اشاره به برخی چالش‌ها در روابط بین کشورهای عضو این اتحادیه گفت: پیشنهاد می‌شود ایجاد هاب و کریدورهای فناوری جهت شتاب بخشیدن به همکاری‌های فناورانه و نیز طراحی یک مکانیسم جامع برای اجرایی کردن تفاهم نامه‌ها و توافق نامه‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

طراحی چارچوب ارزیابی و نظارت پروژه‌های مشترک و شبکه‌سازی فناوری، برگزاری سمینارها و نمایشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مشترک، تبادل دستاوردها و تجربیات فناورانه بین کشورهای عضو اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند IORA از دیگر پیشنهادات معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست بود.

ارسال نظر: