نوبری: دل‌آرامان حول مطالبات پنجگانه هسته‌ای به دلواپسان پیوستند

کدخبر: 902623

سفیر سابق ایران در شوروی در گفتگو با «نسیم» با اشاره به همایش "دل‌آرامیم" حزب مردمسالاری گفت: خواسته ما اجابت شد و اصلاح طلبان نیز از مطالبات پنجگانه ما که در همایش‌ "دلواپیسم" مطرح شده بود، حمایت کردند

مشروح گفتگوی خبرنگار «نسیم» با ناصر نوبری، سفیر سابق ایران در شوروی و یکی از سخنران‌های همایش "دلواپسیم" در خصوص برگزار همایش "دلارامیم" که دیروز پنج‌شنبه برگزار شد، بدین شرح است:

* نسیم: عصر پنجشنبه همایش دل‌آرامیم توسط اصلاح طلبان برگزار شد، نظر شما به عنوان یکی از سخنران‌های اصلی همایش دلواپسان در این خصوص چیست؟

نوبری: دکتر کواکبیان در همایش دل‌آرامیم همان دغدغه‌ها و پنج خواسته اصلی دلواپسان را مطرح و مطالبه کردند که این پنج مورد شامل 1. عدم محدودیت در تعداد سانترفیوژها و غنی‌سازی صلح‌آمیز برای انرژی هسته‌ای 2. عدم محدودیت در تحقیق و توسعه 3. عدم تغییر ماهیت راکتور تحقیقاتی اراک و سایت فوردو 4. عدم ورود بحث‌های غیرهسته‌ای مانند موضوعات دفاعی و موشکی به مذاکرات و 5. لغو کامل تحریم‌ها بوده است.

این اظهارات آقای دکتر کواکبیان نشان می‌دهد که مطالبه دلواپسان مطالبه همه جناح‌ها اعمم از اصول‌گرا، اصلاح‌طلب‌ها و مستقلین و همه آحاد ملت ایران است و کسی در ایران به دنبال بمب هسته‌ای نیست.

اینکه عنوان و نام همایش‌ها چه باشد مهم نیست، اصل محتوای همایش‌هاست که خوشبختانه معلوم شد وحدت ملی پشت این مطالبات پنجگانه دلواپسان وجود دارد.

من از اصلاح‌طلبان و آقای دکتر کواکبیان، رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به این دلیل که در این شرایط حساس به خواسته ما توجه کرده و از مطالبات پنجگانه ملی حمایت کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.

* نسیم: آقای دکتر هرچند شما فرمودید که این دو همایش از نظر هدف به هم نزدیک هستند اما آیا به نظر جنابعالی این نزدیکی نام دل‌آرامان با دلواپسان اهداف خاصی را دنبال نمی‌کند و آیا برگزار کنندگان این همایش به دنبال بیان حرفی خاص به دلواپسان نبوده‌اند؟

نوبری: من تاکید کردم اسم همایش مهم نیست و اکنون به دلیل شرایط حساس در شروع مذاکرات نهایی لازم بود همه جناح‌ها به ویژه اصلاح‌ طلبان وارد صحنه شده مطالبات خود را در قبال مسئله هسته‌ای مطح کنند.

در مورد این همایش نیز موضوع مهم این است که خواسته ما اجابت شد و اصلاح طلبان نیز از مطالبات پنجگانه ما که در همایش‌ دلواپیسم مطرح شده بود، حمایت کردند.

در شرایط حساس کنونی که مذاکرات به نقطه حساسی رسیده است این اظهارات خیلی مهم است و به طرف‌های مقابل ما یعنی آمریکایی‌ها و 5+1 نشان می‌دهد که در ایران وحدت ملی حول مطالبات پنجگانه وجود دارد.

* نسیم: یعنی شما این همایش اخیر را لبیک به دلواپسی، دلواپسان می‌دانید؟

نوبری: بنده در همایش دلواپسان در سخنرانی خود از اصلاح‌طلبان درخواست کردم که وارد شوند و از مطالبات پنجگانه ما حمایت کنند، خوشبختانه الان آنها این کار را کرده‌اند و اصلاح‌طلبان وارد شده‌اند و به همین دلیل است که من می‌گویم اسم و چارچوب همایش مهم نیست.

در این همایش آقای دکتر کواکبیان مطرح کرده‌اند که ما دنبال بمب هسته‌ای نیستم و مواردی از این دست، که اینها خواسته ما نیز هست و ما نیز گفته‌ایم به دنبال بمب هسته‌ای نیستم و این نشان از اشتراک نظر ما دارد.

آنها گفتند ما دنبال بمب هسته‌ای نیستیم دلارامیم خب ما نیز همین را گفته‌ایم و در واقع هیچ کس در ایران به دنبال بمب هسته‌ای نسیت و در واقع آن چیزی که دغدغه ما بوده است همین مطالبه پنجگانه است که دکتر کواکبیان مطرح کردند که ما نیز در همایش‌هایمان مطرح کرده بودیم.

حمایت اصلاح ‌طلبان از همان پنج‌ خواسته دلواپسان کار بسیار خوبی بود که به طرف‌های مقابل ما یعنی آمریکایی‌ها و 5+1 فهماند این پنج خواسته‌ای که تیم مذاکره کننده ما باید به دنبال آن باشد، خواسته ملی است.

* نسیم: اینکه در بیانیه پایانی دلارامان به دلواپسان اشاره شده و به نوعی به دلواپسان این طعنه زده شده است که نیازی نیست شما دلواپس باشید و اگر قرار است دلواپس باشید شاید باید قبل از این دلواپس می‌بودید و در حقیقت ادامه حرف‌هایی که پیش از این نیز در مورد همایش دلواپسان زده می‌شد، تناقضات این رفتارها با نظر حضرت عالی که این دو همایش را در یک راستا می‌بینید چگونه قابل حل است؟

نوبری: مطالبی که بنده می‌گویم، به عنوان یک فرد مستقل گفته می‌شود و عضو هیچ یک از این جناح‌ها نیستم اما این موضوع که جناح‌ها باید یکسری حرف‌ها علیه یکدیگر بزنند و در صورت ظاهر برخی نکات را در مقابل هم مطرح کنند به نظر بنده طبیعی است.

در هر صورت این همایش، همایش اصلاح طلبان بوده و طبیعی است که آنها باید تعریضی به این طرف داشته باشند اما مهم این است، آنهایی که می‌گویند الان موقع دلواپسی نیست و ما دلارام هستیم، دل‌نگرانی، دلواپسی و دغدغه خود را در محتوای همین همایش تحت عنوان 5 خواسته‌ بیان می‌کنند.

در واقع آنها نشان می‌دهند که دلنگرانند و درخواست دارند و اگر این پنج مورد مدنظر آنها نبود به عنوان خواسته مطرح نمی‌شد.

موضوع مهم این است که همه در حال مطرح کردند این پنج مورد هستیم. باید به آنها گفت اگر شما دلواپس نیستید چرا دغدغه پنج دلواپسان را مطرح می‌کنید، بیان شدن این پنج مورد به معنای این است که شما نیز همین دغدغه‌ها را دارا هستید و اسمش را هرچه بگذارند که دلشان آرام یا واپس است، به نظر من به عنوان یک فرد مستقل که در حال نگاه به این موضوع نگاه هستم مهم نیست.

اینکه اینها به آنها بگویند ما دلارامیم چرا شما آن موقع دلواپس نبودید یا آنها به اینها بگویند ما دلواپسیم چرا آن موقع دلارام نبودیم به عنوان ظاهر موضوع برای منی که به عنوان یک فرد مستقل با دغدغه ملی، اصلا مهم نیست.

برای من به عنوان یک فرد مستقل و یک کارشناس مهم این است که امروز با این همایش‌ها با هر اسمی چه دلارام و چه دلواپس همه حول پنج مطالبه ملی وحدت پیدا کرده‌اند که این موضوعی ارزشمند است. صورت ظاهر اسم گذاری‌ها حرف‌های عادی جناح‌هاست که باید به هم بگویند و موضوع مهمی نیست.

ارسال نظر: