امام جمعه اردبیل: دین خدا بسته به عدل است

کدخبر: 907105

آیت‌الله عاملی گفت: منشور حقوق بشری که جوامع مختلف نوشته‌اند را باید در منشوری که حضرت علی(ع) به مالک اشتر نوشته جستجو کنیم/ در نگاه اسلام مرزبندی‌‌های امروزی بی‌‌معنا است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، آیت‌الله سید حسن عاملی در مراسم احیای شب قدر در اردبیل گفت: منشا حقوق در مکتب اسلام در مرحله اول کرامت ذات بشری است که با معیار توجه به انسانیت به عنوان اشرف مخلوقات انجام می‌شود که در آن دیگر مرزبندی‌های ساخته بشری وجود ندارد و باید از میان برود .

وی گفت: حقوق همیشه تابع عدالت است و هیچ وقت از هم جدا نمی‌شود. چون عدالت هست حق بر جای خود قرار دارد و رعایت می‌شود. اگر عدالت نباشد نه حق‌الناس و نه حق‌الله رعایت نمی‌شود. دین خدا هم بسته به عدل است. از کارهای اصلی انبیا این است در جامعه عدالت را احیا کنند و مأمور به این کار هستند، انبیا و اولیای الهی مامور به اقامه قسط شدند به طوری که در کنار عدالت احسان و نیکی نیز مورد تاکید قرار گرفته که در حاکمیت علوی شاهد تحقق آن هستیم و باید در این زمینه جامعه اسلامی ما نیز معیارهای حقیقی را رعایت کند . حضرت علی(ع) هم برای حقوق و هم در اجرای آن بی‌نظیر است و این نشان می‌دهد در حضرت سه چیز وجود دارد که منجر به موفقیت شده است، ابتدای آن علم است که می‌توان با آن فهمید حقوق مخفی کجاست، با علم می‌توان مبانی حقوق را درک کرد؛ دومین امر مدیریت است که می‌خواهیم این را اجرا کنیم باید از تدبیر و مدیریت برخوارد باشیم و سومین آن شجاعت است، گاهی مشاهده می‌شود جامعه دچار درهم‌آمیختگی شده است با این خصوصیت است که می‌توان کار را به نهایت رساند.

نماینده ولی فقیه در استان، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ورود مال حرام به زندگی و عدم ادای حق‌الناس مانع استجابت دعا می‌شود، تصریح کرد: دعای بسیار می‌تواند قضای مبرم را بازگشت دهد و تا زمانی که استغفار باشد، می‌توان امیدوار به کسب رضای خداوند بود . دست خداوند همیشه با اجتماع است و دعای همگانی و عمومی به یقین می‌تواند در استجابت دعا موثر باشد . در نگاه اسلام سیاه و سفید، مسلمان و مسیحی، باسواد و بی‌سواد، شهری و روستایی، بالانشین و پایین‌نشین و صدها مرزبندی دیگر جامعه امروزی ما از بین رفته و بی‌معنا می‌شوند و آنچه که در نگاه اسلام به عنوان یک اصل حقیقی به شمار می‌رود توجه به کرامت انسانی است. این کرامت امروز در برخی از حوزه‌ها شکسته شده و جامعه بشری نتوانسته است حق و حقوق واقعی خود را استیفا کند چرا که یک کارگر جوان نیاز به پشتوانه امنیت روحی و روانی دارد که اگر حق و حقوق واقعی وی ادا شده و بیمه تامین شود دیگر در این صورت دغدغه دستیابی به پایداری شغل و یا برخی خلاها در این زمینه از بین می‌رود .

عاملی ضرورت تشکیل خانه واحد جهانی را دومین منشأ حقوق در عالم اسلام بیان کرد و ادامه داد: بر همین اصل انسان‌ها نباید در برابر هم و در تقابل و تعارض یکدیگر باشند بلکه بهتر است در کنار حفظ حق و حقوق مردم معیارهای انسانی و ارزشی مورد توجه قرار گیرد .

وی جامعه تماشاگر را جامعه بی‌رحم و فاقد عطوفت خاص بیان کرد و ادامه داد: اگر ما سخن از عدالت علی (ع) به میان می‌آوریم آن عدالت تام و تمام است که بر خلاف طغیان امروز که فساد به دنبال دارد آن حضرت معیار حق را با قدرت روحی بالای خود به حدی رعایت می‌کند که اجازه نمی‌دهد در مسند قدرت کسی بخواهد بر اساس هوا و هوس خود رفتار کند . منشور فرمان علی (ع) به مالک اشتر منشور بی‌بدیل در حاکمیت اسلامی است که باید سازمان ملل با اقتباس از آن معیارها و محک‌های حاکمیت امروز را به نگارش درآورد .

امام جمعه اردبیل، خشنودی خداوند از آشتی بنده با معبود را وصف‌ناپذیر بیان کرد و گفت: در شب‌های قدر باید لبیک اساسی به تاکیدات و دستورات الهی داده و از ته دل و با خلوص تمام از درگاه خداوند متعال استغفار طلب کنیم چراکه خداوند حاضر و ناظر بر اعمال ما است و هیچ چیز بر او پوشیده نیست. درک کردن شب قدر اعلام برائتی از غضب و آتش خداوند تواناست که با قرآن سر گرفتن در این شب انسان اعلام می‌دارد که در قرآن پناه گرفته است .

ارسال نظر: