یک استاد دانشگاه آزاد: چشم‌اندازه آینده ایران، اقتصادی بدون فروش نفت است

کدخبر: 922720

کهندل در گفتگو با «نسیم»: زمانی که ما در گذشته حدود چهار میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم، جمعیت ما ۳۰ میلیون نفر بود، اکنون جمعیت ما در حدود ۸۰ میلیون نفر است و کمتر از یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم

محمد کهندل در گفتگو با «نسیم» در پاسخ به این سوال، ایران می‌تواند بدون فروش نفت اقتصاد قوی داشته باشد، اظهار کرد: زمانی که ما حدود 4 میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم، جمعیت ما 30 میلیون نفر بود، اکنون جمعیت ما حدود 80 میلیون نفر است و کمتر از یک میلیون بشکه نفت صادرمی‌کنیم. به نظر می‌رسد اقتصاد کشور به سمتی حرکت می‌کند که در آینده بدون فروش نفت ایفای نقش کند.

وی بیان کرد: سیاستی که در حال حاظر دولت جدید در پیش گرفته است، تحت عنوان ازدیاد استخراج نفت، باعث‌ بی‌توجهی به صنایع پایین دستی نفت می‌گردد و این اشتباه است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاری را به سمت میعانات گازی و صنایع پایین دستی نفت پیش ببریم به راحتی می‌توان میزان ارزآوریی را از این صنایع داشته باشیم حتی بالاتر از صادرات نفت‌‌خام. البته این اتفاق‌ها افتاده و ظرفیت‌هایی شکل گرفته است باید آن را حمایت و مدیریت کرد.

وی افزود: ایرادی که می‌توان به مسئولان گرفت، خارجی نامیدن بنزین یورو 4 ساخت داخل است، این حرکت‌ها ما را به سمت جلو هدایت نمی‌کند.

کهندل تاکید کرد: اتفاق‌های خوبی در اقتصاد ایران شکل گرفته است و با وجود مشکلات فراوان ما رشد کرده‌ایم، میزان بهرمندی امکانات جامعه کنونی نسبت به 35 سال قبل به هیچ عنوان مقایسه کنیم. میزان حجم درآمد مالیاتی ما نسبت به بودجه حکومت قبل از انقلاب بی‌اندازه زیاد شده است.

وی تبیین کرد: کشوری که از لحاظ جمعیتی بزرگتر شود، دارای اقتصاد عظیمی نسبت به گذشته و دزدی‌هایی که در آن صورت می‌پذیرد در نهایت بزرگتر می‌شود.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب گفت: اقتصاد آمریکا درصد قابل توجهی از اقتصاد جهان را متوجه خود کرده و سهم آن با توجه به شیب نزولی که طی می‌کند اکنون حدود 20 درصد کل اقتصاد جهان می‌باشد و باز سهم بسزایی در اقتصاد جهان دارد.

وی تشریح کرد: مشکلات اقتصادی آمریکا قابل مقایسه با مشکلات اقتصادی ما نیست و کسر بودجه آن حدود 15 تریلیون دلار است و بدهی خارجی آن بالایی 30 تریلیون دلار می‌باشد، ما نه بدهی خارجی داریم و نه مشکلات بزرگ.

کهندل ادامه داد: اقتصاد ایران با توجه به درصد کمی که از اقتصاد جهان را دارا می‌باشد، شیب سعودی دارد، می‌توانیم با استفاده از الگوهای ایرانی و اسلامی رشد کنیم.

ارسال نظر: