مدیرعامل خانه سینما: سینمای پاستوریزه به درد ما نمی‌خورد

کدخبر: 925898

محمدمهدی عسگرپور در جشن مستند افزود: ما به دنبال دفاع از حیثیت سینمای شریف و نجیب ایران هستیم و گروهی هم می‌گویند سینما نانجیب است اما این کشمکش ظاهرا پایان ندارد؛ بزودی سمیناری رابرای حل مشکلات برگزار می‌کنیم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، شانزدهمین جشن خانه سینما، بخش مستند شب گذشته با حضور "محمد مهدی عسگرپور" مدیرعامل خانه سینما، "فرهاد توحیدی" و "محمد بزرگ نیا" و برخی هنرمندان برگزار شد.

*امیدوارم روزی برسد که سینمای مستند از مهجوریت درآید

محمد بزرگ نیا دبیر شانزدهمین جشن خانه سینما در سخنان کوتاهی در ابتدای برنامه گفت: امیدوارم روزی برسد که سینمای مستند از این حالت مهجوری و حاشیه ای بیرون بیاید و برای خود تشکیلاتی داشته باشد تا هم در زمان تولید و هم در زمان نمایش وجهه اقتصادی ان دیده شود.

سپس محمد مهدی عسگر پور مدیرعامل خانه سینما نیز در این جشن در سخنانی گفت: این جشن با یک دوره فاصله برگزار می شود. سعی می کنیم تا در سال آینده آن را بهتر هم برگزار کنیم. صحبت کردن با دو انجمن مستند سازان و تهیه کنندگان در خانه سینما مقداری سخت است.

وی افزود: زیرا با دو انجمن بیش فعال روبرو هستیم که برخی از ناظران بین المللی معتقد هستند که سهم قابل توجهی در تعطیلی خانه سینما داشتند و از آن طرف هم برخی از ناظران داخلی هم معتقد هستند که در بازگشایی خانه سینما هم نقش قابل توجهی داشتند.

* این واژه سیاه نمایی انگار به عنوان یک امر عادی پذیرفته شده است

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: وقتی صحبت از سینمای مستند می شود ذهن ما می رود به سوی برخی از مباحثی که امروز مطرح می شود. بحث سینمای اجتماعی، سینمای مستند، سیاه نمایی و حضور بین المللی سینمای ایران است.

عسگر پور خاطرنشان کرد: این واژه سیاه نمایی تقریبا به عنوان یک امر عادی پذیرفته شده است و تربون ها و کارشناسانی هم از جنس های مختلف حضور دارند و با قاطعیت هم در مورد امور نسبی صحبت می کنند. کاری که معمولا افراد عاقل انجام نمی دهند.

وی اضافه کرد: ما به دنبال دفاع از حیثیت سینمای ایران هستیم و راجع به سینمای شریف و نجیب صحبت می کنیم و از ان طرف هم یک گروهی هم هستند که می گویند سینما نانجیب و ناشریف است. این کش مکش ظاهرا پایان ندارد.

*سمیناری در راه است

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: برای اینکه این وضعیت مشخص شود تصمیم گرفتیم سمیناری بعد از جشن خانه سینما برگزار کنیم تحت عنوان سینمای مستند و یا سینمای اجتماعی و یا سیاه نمایی و روشن بیان کنیم که راجع به چه پدیده ای می خواهیم صحبت کنیم.

عسگر پور گفت: آن وقت دعوت می کنیم از افرادی که اعتقاد دارند بخش بزرگی از حضور سینمای ایران در بین الملل سیاه نمایی است که اول چشم ما به جمال انها روشن شود و سپس با آنها هم کلام شویم و ببینیم که راجع به چه پدیده ای می خواهیم صحبت کنیم.

وی ازود: این حجمه ناجوانمردانه ای که به پیکره سینما شاهد هستیم سوءتفاهم های زیادی را هم ایجاد کرده و باعث شده گاهی اوقات که به مردم هم رجوع می کنیم ندانند اساسا راجع به چه موضوعی صحبت می کنیم.

مدیرعامل خانه سینما تصریح کرد: آخرین مورد این مسائل برای فیلم رخشان بنی اعتماد بود که در بین الملل حضور داشت و موفقیت هایی هم کسب کرد. به شخصه می گویم که اگر سینمایی که این نوع فیلم در آن تحمل نشود نمیدانم دیگر چه چیزی از این سینما باقی می ماند.

*سینمای پاستوریزه واقعیتها را نمیگوید

عسگر پور ادامه داد: در واقع سینمای که این بخش اجتماعی در آن حضور نداشته باشد و فاقد نگاه نقادانه باشد و به همه پدیده های اجتماعی سپید و پاستوریزه نگاه کند بخشی از واقعیت ها را نمی گوید و بخشی از رسالت سینما را انجام نداده ایم.

وی خاطرنشان کرد: این مسائلی تحت عنوان نگاه سیاه نما در سینمای کشورهای خارجی اصلا موضوعیت ندارد و آنها به موضوعات و مشکلات اجتماعی خود خیلی بی مهابا و تند می پردازند و کسی هم از دولت آنها نمی گوید که در حال سیاه نمایی هستید.

مدیرعامل خانه سینما در پایان گفت: ما فیلم های انتقادی خارجی را در داخل نشان می دهیم و هرچه نقدهای ان بیشتر باید بیشتر استقبال می کنیم ولی اگر یک فیلم ما در خارج نشان داده شود و انتقادی کرده باشد حاضرین کفن بپوشیم و به خیابان بیاییم که چرا این فیلم ساخته شده است.

*جشن را بصورت صنفی برگزار کردیم

ارد زند مدیر هماهنگی بخش مستند شانزدهمین جشن خانه سینما نیز در سخنانی گفت: جشن امسال ما دارای چند ویژگی بود. اول اینکه جشن به صورت صنفی برگزار کردیم به این علت که خانه سینما 3 سال تعطیل بود. فکر می کردیم که در این 3 سال با انبوه فیلم های مستند سر و کار داریم و ملاک ما هم مرکز گسترش بود و گفتیم در این 3 سال حتما 3 هزار فیلم قرار است برای جشنواره بیاید.

وی افزود: ما هم برای بررسی این 3 هزار فیلم یک ماه فرصت داریم و اساس فرصت دیدن این تعداد فیلم را عملا نداریم. بنابر این تصمیم گرفتیم که جشن امسال را صنفی برگزار کنیم و البته این برگزار کردن هم خیلی آسان نبود. ممکن بود تبعاتی برای ما به همراه داشته باشد که این چنین هم شد و واکنش های منفی را شاهد بودیم و این عکس العمل ها هم رسانه ای شد.

*300فیلم به دست ما رسید

زند ادامه داد: با این روش 300 فیلم به دست ما رسید که در 28 روز فیلم ها دیده شد. همه فیلم ها دیده شد و فیلم هایی که ضعیف بودند با نظر اکثریت کنار گذاشته شد. در ابتدا قرار بود 40 فیلم انتخاب شود ولی بعد با نظر هیات انتخاب به 58 فیلم افزایش یافت.

مدیر هماهنگی بخش مستند شانزدهمین جشن خانه سینما تصریح کرد: بخش داوری ما هم وجهه آکادمیک داشت و هم نداشت. در این جشن مستند ما فقط 17 داور داشتیم که 5 داور به انتخاب ما بود و 5 داور به انتخاب انجمن تهیه کنندگان و 7 داور هم به انتخاب دبیر جشنواره بود.

در ادامه این مراسم نیز برگزیدگان بخش فیلم مستند معرفی شدند.

ارسال نظر: