دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها: اقدامات انجام شده برای ارتقاء سطح کتابخوانی مقطعی است

کدخبر: 927291

مختارپور در دیدار با امام جمعه قم اظهار کرد: علما و ائمه جمعه به عنوان قشر تاثیرگذار جامعه اسلامی باید کتاب‌های برجسته را مطالعه کنند و با معرفی آن‌ها به مردم در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر واقع شوند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، احمدرضا مختارپور در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سعیدی به تبیین فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های کشور پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر شش هزار و 400 نفر در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال فعالیت هستند و می‌توان گفت این نهاد از نظر نیروی انسانی و وسعت جغرافیایی بالاترین جایگاه را در میان دیگر نهاد‌های فرهنگی کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های مرکزی، شهری، روستایی، کتابخانه‌های رسمی از جمله مجلس و ملی، وقفی و یک هزار کتابخانه مشارکتی زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فعالیت دارند گفت: کتابخانه‌های کشور در حال حاضر بیش از 35 میلیون جلد کتاب را در خود جای داده است که این روند همچنان رو به افزایش است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه متاسفانه سرانه مطالعه در کشور کاهش یافته است بیان کرد: این خبر تاسف‌بار از زبان رهبر معظم انقلاب به کرات بیان شده‌ است و باید به سمتی رویم که سرانه مطالعه را در کشور با روش‌های مختلف افزایش دهیم.

مختار پور ادامه داد: در حال حاضر بیش از سه میلیون نفر در کتابخانه‌های سراسر کشور عضویت دارند که باید این آمار با توجه به ظرفیت‌های کشور به 30 میلیون نفر برسد.

وی با اشاره به اینکه افراد زیادی برای استفاده از سالن کتابخوانی و پرداختن به مباحث درسی در کتابخانه‌ها عضویت دارند اظهار کرد: این کاربرد از سوی پژوهشگران و محققان مناسب است اما باید افراد در کنار مطالعه‌های درسی به مطالعه‌ کتاب‌های غیر درسی و عمومی نیز بپردازند و از دیگر علوم نیز بهره‌مند شوند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اقدامات صورت گرفته در کشور برای ارتقاء وضعیت کتابخوانی را مقطعی و غیر مستمر دانست و تصریح کرد: گسترش فرهنگ کتابخوانی مستلزم همکاری مداوم مسئولان کشوری است و سئولان باید برای گسترش این فرهنگ به معرفی ارزش‌های کتاب و کتاب‌خوانی بپردازند و در این راستا نیز از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کنند.

مختارپور در پایان نقش روحانیت در هدایت افکار و رفتار مردم و سوق دادن آنها به سمت کتابخوانی را نقشی موثر دانست و گفت: علما و ائمه جمعه به عنوان قشر تاثیرگذار جامعه اسلامی باید کتاب‌های برجسته را مطالعه کنند و با معرفی آن‌ها به مردم در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر واقع شوند.

ارسال نظر: