ضرغامی: از جانب مخاطبان شبکه سحر تحت فشاریم؛ کانال‌های مستقل می‌خواهند

کدخبر: 935747

رئیس رسانه ملی با اشاره به تاثیرگذاری بالای شبکه جهانی سحر، بر مشی رسانه‌های استکباری در قبال تحولات منطقه و جهان، بر افتتاح هرچه سریعتر کانال‌های ۲۴ ساعته کردی و آذری این شبکه تاکید کرد

به گزارش «نسیم»، عزت الله ضرغامی در بازدید از ساختمان تازه احداث شده، تاسیسات فنی و استودیوهای جدید در حال تکمیل این شبکه ملی گفت: شبکه های برونمرزی ما در سال های گذشته نشان دادند که تاثیر بسیار مهمی در معادلات منطقه ای و جهانی دارند و بخصوص در حوادث بسیار پیچیده و فراوانی که در جهان اتفاق افتاد، توانسته اند پرچمدار حرکت های صحیح در سیاست خارجی بشوند، که نه تنها بر روی حرکت شبکه های دیگر همسو که بر استراتژی شبکه های استکباری نیز تاثیر فراوان داشته اند. به این ترتیب شاهد بودیم که به خاطر وجود شبکه های برونمرزی ایران که اخبار صحیح را ارائه می کردند ، رسانه های معاند و جریان رسانه های غربی هم مجبور شدند سیاست های خبری خود را حتی تا حدودی هم که شده اصلاح کنند.

*نظام استکباری خیلی صریح اعلام می کردند که وجود شبکه های ما مضر است

وی با تصریح بر اینکه این رسانه ها برخی اخبار و رویدادها را اصلا منعکس نمی کردند، اما فعالیت و اطلاع رسانی شبکه های برونمرزی ما موجب شد آنها نیز راهی جز انعکاس این قبیل اخبار نداشته باشند، افزود: حتی جهت گیری های صددرصد غلط این دسته از رسانه ها به خاطر اطلاع رسانی شبکه های ما تا حدی اصلاح شده است. علاوه بر آن، شبکه های برون مرزی ما در چند سال اخیر بخصوص در جریان بیداری اسلامی و در جریان نهضت های مردمی در اروپا- آمریکا و حوادثی نظیر وال استریت و ... مخاطبان فراوانی پیدا کردند. حتی در بسیاری از حرکت هایی که شد، شبکه های ما نقش محوری داشتند.

رئیس سازمان صدا و سیما در این باره اضافه کرد: به همین دلیل هم نظام استکباری با وجود اینکه برای مقابله با شبکه های برونمرزی ایران باید متحمل هزینه زیادی می شد، از هر فرصتی استفاده می کرد تا این شبکه ها را قطع کند. جالب این بود که آنها خیلی صریح اعلام می کردند که وجود این شبکه ها مضر است و شبکه های ما را قطع می کردند.

ضرغامی همچنین تاکید کرد: همه این اقدامات نشان دهنده تاثیر گذاری خیلی خوبی است که وابسته به فعالیت دوستان و همکاران عزیز ما در شبکه های برونمرزی است که اگر چه با امکانات نسبتا محدود در مقایسه با سرماگذاری های غربی ولی با کیفیت خیلی خوب کار می کنند و برنامه های اثر بخشی با نگاه حرفه ای به تولید روی آنتن می فرستند که تاثیر گذاریشان بالا بوده است.

* شبکه کردزبان و آذری زبان سحر بزودی 24 ساعته و مستقل روی آنتن میروند

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه این اتفاق مشخصا در مورد شبکه سحر که به 6 زبان پر مخاطب در سطح منطقه و جهان برنامه پخش می کند نیز صدق می کند، عنوان کرد: در عین حال به نظر می رسید نیازی که مخاطبان ما در این زبانها دارند، خیلی بیشتر از حد زمان پخشی بوده است که این شبکه می توانست به هر کدام از آنها اختصاص دهد. در واقع بعضی از مخاطبان شبکه سحر اصولا برنامه هایشان را طوری تنظیم می کردند که بتوانند بیننده برنامه های این شبکه باشند. لذا سرمایه گذاری خوبی انجام گرفت و ساختمان مناسبی یعنی ساختمان بیداری اسلامی که امروز از آخرین پیشرفت های آن بازدید کردیم، برای تولید و پخش گسترده تر برنامه های این شبکه آماده شد. لذا به یاری خدا با این اقدام مهم دو شبکه کردزبان و آذری زبان سحر، به خاطر نیاز بیشتری که احساس می شد و مخاطبان آنها ، به زودی به صورت 24 ساعته و مستقل روی آنتن خواهند رفت.

بنا به اظهارات ضرغامی؛ طبیعی است که با 24 ساعته شدن این برنامه ها، بقیه سیماهایی که از طریق شبکه سحر پخش می شوند، زمان بیشتری برای پخش برنامه های خود دارند و ارتباط آنها با مخاطبین بهتر و موثرتر خواهد شد.

وی تصریح نمود: امیدواریم با راه اندازی 24 ساعته این 2 شبکه، شبکه کردی سحر با توجه به تحولات منطقه و بخصوص عراق و حضور کردها در چند کشور منطقه و ایفای نقش آنها در تحولات منطقه ای، بخصوص با اقبالی که به جمهوری اسلامی دارند، نقشی موثرتر از پیش ایفا نماید.

* شمار شبکه های کردی زیاد است ولی بسیاری به جریان استکباری وابستگی دارند

رئیس صدا و سیما در ادامه گفت: با وجود اینکه شمار شبکه های کردی در منطقه زیاد است ولی بسیاری از آنها به جریان استکباری وابستگی دارند. در نقطه مقابل آن، مخاطبان فراوان رسانه های کردی ما است و همین موضوع باعث شد که ما این شبکه را به صورت مستقل راه اندازی کنیم. شبکه سحر کردی که به صورت حرفه ای و با هدف و ماموریت جذب مخاطب برونمرزی افتتاح می­شود، مطمئنا می تواند معادلات منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. کما اینکه همین استدلال در مورد شبکه آذری سحر هم صادق است.

رئیس سازمان صدا و سیما اظهار امیدواری کرد که با راه اندازی این دو شبکه مستقل در واقع منظومه شبکه های برونمرزی ایران کامل تر شده و با سرمایه گذاری های بعدی که صورت میگیرد، مابقی سیماهای شبکه سحر هم که در شرایط فعلی فقط چند ساعت در شبانه روز برنامه دارند، توسعه یابند.

* از جانب مخاطبان شبکه سحر تحت فشاریم

وی این نکته را با تاکید بر اینکه به شدت از جانب مخاطبان شبکه سحر تحت فشاریم تا هر یک از دیگر سیماهای آن را نیز برای مخاطبان شان مستقل کنیم و بتوانیم در آینده ای نه چندان دور آنها را هم به استقلال برسانیم تا به صورت شبانه روزی در دسترس مخاطبانشان قرار گیرند، بیان نمود.

گفتنی است؛ دو کانال فعلی شبکه سحر مشتمل بر 6 سیمای انگلیسی، فرانسوی، کردی، آذری، بوسنیایی و اردو بوده و هر یک از آنها برای متکلمان غیرایرانی به این شش زبان در سراسر دنیا به تولید و پخش برنامه های ویژه مناطق مخاطب خویش می پردازند.

با افتتاح دو کانال جدید آذری و کردی، هر یک از این دو بخش به شکل 24 ساعته پخش می شوند و 4 سیمای دیگر نیز تغییرات و افزایش زمان پخش قابل ملاحظه خواهند یافت.

شبکه جهانی سحر نخستین و باسابقه ترین شبکه تلویزیونی برونمرزی صدا و سیما است که از سال 1376 تاکنون فعالیت می نماید.

ارسال نظر: