"معاونت مطبوعاتی"؛ یک بام و دو هوای خصوصی‌گرایی

کدخبر: 945119

اختصاص ناعادلانه یارانه به مطبوعات، روند ناعادلانه اعطای "مجوز خبرگزاری" و در نهایت نوع برگزاری نمایشگاه مطبوعات، از مصادیق عملکرد ضعیف معاونت مطبوعاتی در طول مدیریت یکساله انتظامی است

سرویس فرهنگی «نسیم» - "سیاست دولت، مالکیت زدایی دولت از رسانه‌ها است و دولت خود را رقیب بخش خصوصی نمی‌داند"؛ شاید وقتی که این اظهارات از زبان حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شنیده شد، بارقه امیدی در دل فعالان رسانه ای "غیردولتی" زده شد که شاید رویکرد تصدی گری دولت بر رسانه ها از بین رفته و رقابت نابرابر با رسانه های نحیف خصوصی به خط پایان خود رسیده است؛ اما عملکرد 14ماهه ی معاونت مطبوعاتی تضادی آشکار را با رویکرد اعلامی معاون محترم نشان می دهد. عملکردی که در آغازین گام های پیش رو با تعلیق نمایشگاه مطبوعات، بعنوان بزرگترین آوردگاه عرصه و عرضه اندام رسانه ها، بویژه رسانه های خصوصی همراه شد.

اختصاص ناعادلانه یارانه به روزنامه ها و مطبوعات توسط معاونت مطبوعاتی ، ایجاد سدهای آهنین در اعطای مجوز خبرگزاری به رسانه های غیرخصوصی حائز شرایط (برخلاف اظهارات معاون مطبوعاتی مبنی بر خصوصی گرایی) و در نهایت خرق عادت در شیوه برگزاری نمایشگاه مطبوعات امسال بعد از یک دوره تعلیق و آنهم با روندی ابهام انگیز در توزیع، چینش و جانمایی رسانه ها در این نمایشگاه، از مصادیق عملکرد غیرحرفه ای 14 ماهه ی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت یازدهم می باشد.

در حالیکه طی 14 ماه اخیر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت یازدهم با ایجاد دست اندازهای واهی از جمله توهم نظام رتبه بندی رسانه ای، که وعده دوماهه ی انجام آن هیچگاه به سرانجام نرسید، عملا سدی مستحکم مقابل اعطای مجوز خبرگزاری به رسانه های حائز شرایط شده بود، شاهد تقدیم مجوز خبرگزاری به دو رسانه "غیرخصوصی"، بودیم. اعطای مجوزهایی که ناشی از غلبه قدرت و لابی گری بر استحقاق و اولویت داشت.

شنیدن زمزمه ی احتمال ادامه ی روند تعلیق نمایشگاه مطبوعات آنهم بعضا از مقامات معاونت مطبوعاتی در ماه های اخیر یا احتمال ادغام آن با سایر نمایشگاه ها، احتمال وجود نگاه غیرحرفه ای و بعضا تبعیض آمیز نماینده دولت در عرصه رسانه را تقویت می کند.

جانمایی رسانه ها که امسال نیز مانند سالیان گذشته در صدر دغدغه اصحاب رسانه قرار داشت با تدبیر عجیب معاونت مطبوعاتی به چالشی پررنگ بدل شد. ایجاد گسست مکانی در بین پایگاه های خبری و خبرگزاری ها، تخصیص فضاهای برتر به رسانه های دولتی و حامی دولت و تلاش در جهت کاهش حضور و اثرگذاری رسانه های منتقد دولت در این نمایشگاه از جمله اقدامات معاونت مطبوعاتی تاکنون بوده است.

ارسال نظر: