آیت‌الله جوادی آملی: تعصب جاهلی و قدرت‌طلبی عناصر محوری تکفیر است

کدخبر: 956094

این مرجع تقلید افزود: اگر حوزه، نظام و جامعه با فرهنگ غنی و قوی کتاب و عترت هماهنگ نباشد خطر تکفیر همیشه جامعه اسلامی را تهدید کرده و می‌کند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، آیت‌الله جوادی آملی در نشست دوره‌ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با قدردانی از مراجع تقلید برگزار کننده کنگره جریان‌های تکفیری و افراطی و عنایت مقام معظم رهبری به این کنگره گفت: هر مشکلی که در جامعه به وجود آمد در اثر بی‌سوادی و قدرت متعصبانه بود، عنصر محوری تکفیر تعصب جاهلی از یک سو و قدرت از سوی دیگر است که وقتی این دو عنصر کنار هم باشند، شمشیر هم اعلام حضور می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه تاکید کرد: اگر حوزه، نظام و جامعه با فرهنگ غنی و قوی کتاب و عترت هماهنگ نباشد خطر تکفیر همیشه جامعه اسلامی را تهدید کرده و می‌کند.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: ابراهیم سوزی محصول فکر تکفیری‌ها بود وگرنه در خاورمیانه ملحد هم داشتیم؛ این جاهلیت مذهبی است که وقتی با قدرت هماهنگ شد شمشیر را به همراه دارد و اینکه یک کشیش قرآن را می‌سوزاند نشات گرفته از همین فکر است یا گالیله را همین تفکر تحت فشار قرار داد و باید بدانیم که تا زمانی که کتاب و علم و گفتمان علمی باشد، شمشیر نیست و وقتی اینها نباشد و قدرت جاهلی باشد، شمشیر هم هست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: در گذشته نیز خطر داعش به صورت بالقوه وجود داشت که به فعلیت نمی‌رسید، باید شرک و توحید را معنا کنیم تا هم آنها و هم خودمان را نجات دهیم، بگوییم پشت پرده چه کسانی هستند، اکنون وقتی این افراد متوسل به جاهلیت می‌شوند با شمشیر گرفتن به دست و کمک گرفتن از قوای صهیونیست خون ریزی می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی وظیفه استادان حوزه را درست فکرکردن معرفی کرده و افزود: این مدیریت فهیم و درست فکر کردن است که حوزه را نجات می‌دهد و مدیر حوزه باید تشخیص دهد چه کسی با استعداد است که به درد رهبری آینده، مرجع، تفکر عقلی یا تفکر نقلی می‌خورد تا بشود سید مرتضی، شیخ طوسی، قاضی عبدالجبار و... تربیت کند.

وی با اشاره به حضور طلاب بیش از ۷۰ کشور در قم گفت: به لطف الهی و بر اساس پیام خون شهدا، از شرق و غرب در قم حضور دارند و این شهر باید آنچنان مهد آیه محکمه و فریضه عادله و سنت قائمه باشد که بتواند این ۷۰ ملت را تامین کند.

ارسال نظر: