معاون مرکز فوریت‌های پزشکی: ۲۰۹۷ پایگاه فوریت پزشکی در جاده‌های اصلی فعال است

کدخبر: 971845

سرور افزود: در ۱۶۰ هزار کیلومتر جاده فرعی کشور حتی یک پایگاه‌ امدادی هم نداریم که این موضوع توسعه اورژانس هوایی را ضروری کرده است/ مصدومان ترافیکی سالانه ۱۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، محمد سرور، معاون فنی و عملیات مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در همایش یک روزه اورژانس هوایی کرمانشاه با بیان اینکه مصدومان ترافیکی سالانه هزار و 100 میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌کنند، عنوان کرد: در 9 ماهه امسال 218 مورد حوادث پرتلفات در استان کرمانشاه رخ داده است که 292 آمبولانس به محل حادثه اعزام و 902 مجروح به مراکز درمانی منتقل شده است. همچنین طی این حوادث 122 نفر در محل حادثه فوت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه روزانه به طور میانگین 11.5 مورد حادثه پرتلفات در کشور رخ می‌دهد، گفت: بیش از 90 درصد از این حوادث مربوط به مباحث ترافیکی است. کشور ما از نظر میزان حوادث پرتلفات در رتبه دهم جهان و ششم آسیا است. حادثه پرتلفات شامل حداقل سه کشته و پنج مجروح است.

سرور اظهار کرد: 2097 پایگاه فوریت‌های پزشکی در 24 هزار کیلومتر جاده اصلی و بزرگراه کشور فعال و تقریبا در هر 40 کیلومتر یک پایگاه مستقر شده است. میانگین رسیدن اورژانس این پایگاه‌ها به محل حادثه هم 15 دقیقه است. از سوی دیگر وزارت بهداشت هیچ پوششی برای ایجاد پایگاه‌ امدادی در 160 هزار کیلومتر از جاده‌های فرعی اقدامی انجام نداده است. البته الگوی تمام کشورهای جهان برای حل این مشکل استفاده از بالگرد است که تا شعاع 150 کیلومتر را پوشش می‌دهد. به عنوان نمونه آمریکا 320 فروند، ترکیه 18 فروند و قطر چهار فروند اورژانس هوایی دارد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از بالگرد نقش موثری در ارزیابی خوب و مدیریت بحران دارد، در عین حال از مشکلات این حوزه هم گفت و عنوان کرد: هزینه هر ساعت استفاده از بالگرد هوایی شش میلیون تومان است و حتی نگهداری صرف از آن ماهانه 10 تا 15 میلیون تومان خرج برمی‌دارد. وی افزود: اورژانس هوایی کرمانشاه جز 10 پایگاه برتر هوایی و به عنوان قطب غرب کشور نقش مفیدی در مدیریت بحران داشته است. از ابتدای سال تاکنون 12 ماموریت هوایی در استان صورت گرفته و 35 نفر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

ارسال نظر: